0 klasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. marts 2017

Abracadabra

Jeg ville ønske, at nogen havde bedt mine forældre om at lade mig blive lidt mere moden inden skolestart... Mine forældre fravalgte børnehaveklassen, og fik måske også beskeden om mine problemer (en melding om, at jeg nok skulle i 10. klasse - spåede min klasselærer, da jeg var 6 år gammel), men lyttede ikke. Jeg var fagligt meget stærk, og de var ret ambitiøse. Jeg havde en temmelig elendig folkeskoletid, og alle fortrød fravalget af børnehaveklasse.

Min pointe: Det er en GAVE! Hvor er det godt for din dreng. Lad ham modnes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Solsikken15 skriver:

Det er sjældent det faglige, der gør, at man anbefaler et år mere i 0. klasse. Oftest- og især med drenge, er det modenheden/selvstændigheden, der mangler. Skriv til læreren og bed om en dagsorden for mødet, så du kan være bedst muligt forberedt. Jeg har aldrig mødt drenge, der var 'for modne', men jeg har mødt masser af drenge, det var for umodne. Det følger dem op gennem årene, og det kan ikke trænes væk med faglighed og fokus. Jeg håber, I får et godt møde. Husk på, at de vil din dreng det bedste. Præcis som du selv vil�� 

Han er meget moden, selvstændig og stille. Problemet er at han ikke er den hurtigste til at finde bøgerne frem. Og han virker uinteresseret, har jeg fået af vide. Vi snakkede kort i gangen om hvad mødet skulle handle om. Der sagde hun du ved han har problemer med bogstaverne. Hvor efter jeg afbrød og sagde HAVDE ja men ikke mere! det var hun overrasket over hvor jeg sagde hun er velkommen til at teste ham. Jeg tror bare ikke det er nemt for hende og holde styr på 26 elever. OG min følsomme søn lider under det. Han er ikke god til kollektive beskeder pga larmen. Min søn er ikke perfekt og jeg VIL det bedste for ham. Også hvis det indebære at han skal 0 klasse om. Men jeg føler bare ikke at det vil gøre nogen forskel. Han er som han er og de ting hun påpeger en hans personlighed som ikke kan ændres.  

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Chantie skriver:

Jeg synes ikke det er sent at melde ud, men mærkeligt at de ikke tidligere er gået i dialog om deres bekymring. 

Du synes ikke det er sent og melde ud? der er lidt over 3 måneder til sommerferien. Og vi har intet hint fået ingen advarsel før dette ?

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Liland skriver:

Min datter gik et ekstra år i børnehaveklassen

Hun var ikke færdig med at lege, som lærerne sagde vi er SÅ glade for at vi sagde ja tak. Hun har udviklet sig positivt (går i 3. nu)

Eneste minus (minus er det nu ikke rigtigt ) er at hun er det ældre end de andre i klassen og derfor skal tage valget om nogle år, hvorvidt hun vil konfirmeres med dem der er i hendes egen årgang, eller om hun vil følges med klassen hun går i (Hvis hun altså vil konfirmeres)

Det er ikke en katastrofe at gå 0. klasse om, men en mulighed for at bliver klar til skolen, lektierne og de mange krav der er til ungerne

Du er absolut ikke en dårlig forælder fordi han skal gå om, tværtimod

Hvorfor føler jeg mig som en dårlig mor så ?

Anmeld Citér

7. marts 2017

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Hvorfor føler jeg mig som en dårlig mor så ?

Jeg havde det også mega dårligt over det, men i takt med at min datter udviklede sig, blev det bedre

jeg kunne jo se at læreren havde haft ret

det bliver bedre, det vil jeg godt love dig

Anmeld Citér

7. marts 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Han er meget moden, selvstændig og stille. Problemet er at han ikke er den hurtigste til at finde bøgerne frem. Og han virker uinteresseret, har jeg fået af vide. Vi snakkede kort i gangen om hvad mødet skulle handle om. Der sagde hun du ved han har problemer med bogstaverne. Hvor efter jeg afbrød og sagde HAVDE ja men ikke mere! det var hun overrasket over hvor jeg sagde hun er velkommen til at teste ham. Jeg tror bare ikke det er nemt for hende og holde styr på 26 elever. OG min følsomme søn lider under det. Han er ikke god til kollektive beskeder pga larmen. Min søn er ikke perfekt og jeg VIL det bedste for ham. Også hvis det indebære at han skal 0 klasse om. Men jeg føler bare ikke at det vil gøre nogen forskel. Han er som han er og de ting hun påpeger en hans personlighed som ikke kan ændres.  

Hans personlighed vil ikke ændres, nej, men hans modenhed vil vokse. Dét kan måske gøre hans skolegang lettere. Jeg tror aldrig, at nogen har taget skade af at være barn lidt længere. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om børn, der har lidt under at gå børnehaveklassen om. Jeg har kun hørt om børn, der har lidt under forældrenes høje ambitionsniveau. Inklusiv mig selv.

Anmeld Citér

7. marts 2017

lineog4

Anonym skriver:

Moden er mange ting. 

Når jeg modtager eleverne i 1. Klasse tænker jeh ofte: hvorfor fik de ikke lov til at vente et år? Nogle fordi de har brug for at lege et år og mere og andre fordi de strikse krav der sættes når det er skole simpelthen dræner dem for energi. 

Det kan netop være at få bøgerne op, startet på opgaven, forstå og handle på de kollektive beskeder. I 1. Klasse går tingene pludselig i turbo fart, der står en voksen til hele klassen og den ene voksen har ikke samme tid til at få hjulpet med bøger, madpakke og snørebånd som de har i 0. Klasse og hvis man så samtidig også skal kæmpe med det faglige (efterhånden er forskellen noget alla: forståelse for halvdelen af bogstaverne og ikke forståelse for lydene sættes sammen til nogle der selv kan læse gummi Tarzan), så er det da bare fantastisk man kan få endnu et år til at lære spillereglerne i skolen.

jeg er næsten karlo modsat og ville ønske vi ikke havde så travlt med at skabe skolebørn og vi lod dem have mere tid til fri leg og alt den læring der foregår i det, alt det kreative og innovative der er i børnenes egen fri tid. 

Anmeld Citér

7. marts 2017

Julemusen

Jeg har en søn som skal i skole til sommerferien. Han er en genert dreng som ikke er så robust som man ville ønske. Børnehaven ville gerne have beholdt ham et år mere, men vi har været rigtig ked af manglende støtte til vores søn i børnehaven. og vores søn var meget ked af børnehaven pga at mange af de små børn bed og slog.  Så vores søn er lige startet i førskole i sidste uge. og på en uge er han blomstret op og er bare med på det hele. der et kun børn ældre end ham og jævnaldrende og det giver en helt anden ro og forventning til en god adfærd som har givet ham tryghed. Personalet i førskolen holder ekstra øje med ham, da han netop har haft problemer i børnehaven. Men da jeg hentede i dag kom lederne og sagde, at hun absolut ikke troede der ville være nogen hindring i  at han følger sin årgang. 

Dog er jeg forberedt på, at han kan komme til at gå 0. klasse om. Og det et helt i orden hvis det er det ganske har brug for. Men at lade ham blive i en børnehave hvor han direkte mistrives i endnu et år ville jeg ikke gå med til. 

Anmeld Citér

7. marts 2017

Sprit25

lineog4 skriver:

Moden er mange ting. 

Når jeg modtager eleverne i 1. Klasse tænker jeh ofte: hvorfor fik de ikke lov til at vente et år? Nogle fordi de har brug for at lege et år og mere og andre fordi de strikse krav der sættes når det er skole simpelthen dræner dem for energi. 

Det kan netop være at få bøgerne op, startet på opgaven, forstå og handle på de kollektive beskeder. I 1. Klasse går tingene pludselig i turbo fart, der står en voksen til hele klassen og den ene voksen har ikke samme tid til at få hjulpet med bøger, madpakke og snørebånd som de har i 0. Klasse og hvis man så samtidig også skal kæmpe med det faglige (efterhånden er forskellen noget alla: forståelse for halvdelen af bogstaverne og ikke forståelse for lydene sættes sammen til nogle der selv kan læse gummi Tarzan), så er det da bare fantastisk man kan få endnu et år til at lære spillereglerne i skolen.

jeg er næsten karlo modsat og ville ønske vi ikke havde så travlt med at skabe skolebørn og vi lod dem have mere tid til fri leg og alt den læring der foregår i det, alt det kreative og innovative der er i børnenes egen fri tid. 

Så enig! 

Anmeld Citér

7. marts 2017

lineog4

Julemusen skriver:

Jeg har en søn som skal i skole til sommerferien. Han er en genert dreng som ikke er så robust som man ville ønske. Børnehaven ville gerne have beholdt ham et år mere, men vi har været rigtig ked af manglende støtte til vores søn i børnehaven. og vores søn var meget ked af børnehaven pga at mange af de små børn bed og slog.  Så vores søn er lige startet i førskole i sidste uge. og på en uge er han blomstret op og er bare med på det hele. der et kun børn ældre end ham og jævnaldrende og det giver en helt anden ro og forventning til en god adfærd som har givet ham tryghed. Personalet i førskolen holder ekstra øje med ham, da han netop har haft problemer i børnehaven. Men da jeg hentede i dag kom lederne og sagde, at hun absolut ikke troede der ville være nogen hindring i  at han følger sin årgang. 

Dog er jeg forberedt på, at han kan komme til at gå 0. klasse om. Og det et helt i orden hvis det er det ganske har brug for. Men at lade ham blive i en børnehave hvor han direkte mistrives i endnu et år ville jeg ikke gå med til. 

Det kan også vise sig din søn vokser af forandringen. 

Forskellen på din historie og ts, er at din søn skifter rammer, skifter forventinger, skifter socialt fællesskab og måske kan blomstre af det (havde selv en søn hvor jeg ikke følte han var parat til skole, og hvor det sociale ikke altid var det letteste i børnehaven og han blomstrede op i de nye rammer som skole og SFO gav). Mens ts søn skal fortsætte i det samme fællesskab og de krav og rammer som lige nu er svære vil fortsætte og endda være endnu mere krævende. 

Det er et kæmpe skift fra børnehave til 0. Klasse og de vokser helt vildt på det år - bare vent når din søn skal sige goddag til de nye 0er så bliver du helt paf over hvor små de er. Det er også et stort skift fra 0. Klasse til 1. Klasse men det er et skift inden for de samme rammer og de professionelle er super gode til at vurdere om de rammer skaber udfordringer for eleverne og de derfor har behov for at have endnu et år hvor rammerne er lidt løsere og kravene lidt mindre. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.