0 klasse om

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.289 visninger
20 svar
49 synes godt om
6. marts 2017

Anonym trådstarter

Min søn begyndte i 0 klasse sidste år. Han har haft det lidt svært ved bogstaver og tal men læreren har sagt det nok skal komme. Endelig har han styr på bogstaverne, men idag fik jeg en mail hvor der stod at vi skal til møde i næste måned. Jeg blev nysgerrig og spurte hende hvad det handlede om og hun sagde at min søn skal gå 0 klasse om. Jeg har grædt og været ked af min søns vegne. Samtidigt har jeg hyret privat hjælp til min søn og lektierne. Men synes i ikke det er lidt sent og melde ud at han ikke skal videre i 1 klasse ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2017

Solsikken15

Det er sjældent det faglige, der gør, at man anbefaler et år mere i 0. klasse. Oftest- og især med drenge, er det modenheden/selvstændigheden, der mangler. Skriv til læreren og bed om en dagsorden for mødet, så du kan være bedst muligt forberedt. Jeg har aldrig mødt drenge, der var 'for modne', men jeg har mødt masser af drenge, det var for umodne. Det følger dem op gennem årene, og det kan ikke trænes væk med faglighed og fokus. Jeg håber, I får et godt møde. Husk på, at de vil din dreng det bedste. Præcis som du selv vil�� 

Anmeld Citér

6. marts 2017

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

To fra min søns klasse går 0.Kl om ( han går i første nu) den ene stoppede ved påskeferien og kom tilbage i børnehaven og den anden gik indtil sonetten og startede så i 0.kl efter ferien igen.  Enig i at det er for din søns bedste og fint de tager fat nu frem så har får en god skolegang fremfor senere 

jeg ville også hører nærmere omkring dagsordnen  så du har noget at forberede dig på

Anmeld Citér

6. marts 2017

Chantie

Jeg synes ikke det er sent at melde ud, men mærkeligt at de ikke tidligere er gået i dialog om deres bekymring. 

Anmeld Citér

6. marts 2017

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Min søn begyndte i 0 klasse sidste år. Han har haft det lidt svært ved bogstaver og tal men læreren har sagt det nok skal komme. Endelig har han styr på bogstaverne, men idag fik jeg en mail hvor der stod at vi skal til møde i næste måned. Jeg blev nysgerrig og spurte hende hvad det handlede om og hun sagde at min søn skal gå 0 klasse om. Jeg har grædt og været ked af min søns vegne. Samtidigt har jeg hyret privat hjælp til min søn og lektierne. Men synes i ikke det er lidt sent og melde ud at han ikke skal videre i 1 klasse ? 

Min datter gik et ekstra år i børnehaveklassen

Hun var ikke færdig med at lege, som lærerne sagde vi er SÅ glade for at vi sagde ja tak. Hun har udviklet sig positivt (går i 3. nu)

Eneste minus (minus er det nu ikke rigtigt ) er at hun er det ældre end de andre i klassen og derfor skal tage valget om nogle år, hvorvidt hun vil konfirmeres med dem der er i hendes egen årgang, eller om hun vil følges med klassen hun går i (Hvis hun altså vil konfirmeres)

Det er ikke en katastrofe at gå 0. klasse om, men en mulighed for at bliver klar til skolen, lektierne og de mange krav der er til ungerne

Du er absolut ikke en dårlig forælder fordi han skal gå om, tværtimod

Anmeld Citér

7. marts 2017

lineog4

Først begrundelsen til man skal tage endnu et år i 0. Klasse kan være mange, men det er meget meget sjældent noget man kan afhjælpe med lektiehjælp for der handler meget sjældent om hvorvidt man er god til det med bogstaver og tal. Det handler oftest om modenhed og behovet for at få lov at lege lidt mere og have tid til at lære det at gå i skole. 

Egentlig kan man sige din søn har været heldig st bogstaverne også har været lidt trælse for så er det blevet set - ofte kan man ikke få sig selv til at tilbyde et år mere hvis de nu er fagligt i top. Og som du kan læse ser jeg det netop som et tilbud og et godt et af slagsen, for det år kan være forskellen på om man får en fantastisk skolegang eller blot en gennemsnitlig. Du er hverken en dårlig mor og din søn er ikke en dårlig elev, han får bare tilbudt at få en lidt langsommere start som gør skolegangen lettere og bedre for ham også socialt. 

Og jo det er lidt sent, ikke at melde det ud, men at lufte bekymringerne - måske de har luftet dem men han pakket dem ind i bogstaver og tal. 

Du/I skal mærke efter hvordan I har det med den beslutning, for vælger I at se der sim er fantastisk tilbud og ikke som et nederlag så vil jeres søn også se det sådan. Hvis I derimod ser det som et nederlag så er det også sådan han vil se det. 

Anmeld Citér

7. marts 2017

Lunae

Jeg kan sagtens forstå dine frustrationer og bekymringer, men oftest har børnehaveklasselærerne et rigtig godt øje for, hvem der kunne have gavn af et ekstra år i 0. Klasse. Det er yderst sjældent, at det er på baggrund af fagligheden, men i stedet modenheden.

Du skal ikke se det som et nederlag, men en mulighed for at din søn kan udvikle sig endnu mere og blive mere klar til de krav, som stilles i skolen. 

Anmeld Citér

7. marts 2017

Anonym trådstarter

Jeg vil besvare jer alle når jeg kommer til en computer. Jeg har så ondt i maven over dette. Har grædt for min søns vegne, og krammet mit legebarn ekstra hårdt 

Anmeld Citér

7. marts 2017

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Min dreng gik 0. klasse om og kender en del andre som også er gået om - både drenge og piger.

Du skal hellere se positivt på, at der rent faktisk er nogen som ligger mærke til, at dit barn har brug for, at gå 0. klasse om. Det er ingen skam og ingen grund til, at være ked af det.

Du skal selvfølglelig ligge det positivt ud for dit barn f.eks. nu er du den ældste i klassen som er mega sejt, du kan nu hjælpe lærerne med, at vise, hvad I skal, du kan bogstaverne, du får dobbelt så mange venner osv osv.

Nej, det er ikke sent, at få det af vide. Tænker, at det ikke helt kan komme bag på jer, at jeres barn kan have nogen udfordringer (her handler det ikke fagligt). På vores skole stopper dem der skal i 0. klasse den 30. april, så det passer med, at de kan komme i mini-sfo med de andre som starter den 1. maj.

Hver glad for, at dit barn får en mulighed for, at udvikle sig til, at kunne magte, at gå i 1. klasse i stedet for, at se det som et personligt nederlag.

Anmeld Citér

7. marts 2017

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Jeg vil besvare jer alle når jeg kommer til en computer. Jeg har så ondt i maven over dette. Har grædt for min søns vegne, og krammet mit legebarn ekstra hårdt 

Din reaktion er forståelig nok, men du skal være meget forsigtig med ikke at lade dine følelser smitte af på sønnen. Hvad det end ender med må du lægge dig i selen for at tale det op. 

Jeg tænker også det er lidt drastisk at gribe til lektiehjælp til en i 0 klasse. Det er,  som andre siger, jo slet ikke det det handler om. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.