Vores pige bliver 5 nu i marts, og har kun sovet alene hos mormor/morfar. Hun er begyndt at interessere sig for det at sove hos andre, og vi har snakket om, at første gang kunne være hos hendes gudmor, som vi kender godt og vi forældre føler os trygge ved. Vi venter blot på at gudmor selv inviterer.
Hendes bedste ven i børnehaven bor 18 km væk, hun har været derude på 1 legeaftale, skal på nr 2 imorgen. Han har aldrig været hos os. Moren synes så nu at vores pige skal sove derude, og det har vi det godt nok stramt med. Vi kender dem knap nok, og HVIS hun får hjemve kl lort, så er der skisme langt ud og hente. Jeg forsøgte at sige dette til moren idag, men hun mente bare at vi skulle "øve" med at hun var derude i længere og længere tid.
Vi har det nok også ret stramt med morens måde at håndtere det på - det virker som om hun næsten allerede har givet dem lov / opfordrer til det. Selvfølgelig er det svært at vide hvad hun reelt har sagt, men de ting vores pige fortæller får os da til at løfte øjenbrynene lidt. Hvis nogen børn plagede MIG om at sove hos os, ville mit svar da helt sikkert være "det må du spørge din mor om".
Min mand har så en ekstra grund til ikke at bryde sig om det, og jeg forstår det egentlig godt. Han møder moren de fleste morgener når han afleverer. Han hilser pænt på alle han møder, men hun hilser konsekvent IKKE igen, hvorimod hun højt siger godmorgen til vores datter. Hun hilste faktisk heller ikke på mig tidligere, indtil en morgen jeg blev irriteret og lidt provokerende sagde GODMORGEN 2 gange, så hun ligesom ikke kunne vige udenom. Efter hun svarede snakkede vi lidt om at børnene var glade for hinanden, og fik den første legeaftale sat op. Nu hilser hun så på mig, men ikke min mand. Vi forventer ikke nogle nye bedste venner, men blot et høfligt godmorgen er vel ikke for meget forlangt....
Er vi for sippede?
Udover det jeg har skrevet ovenfor, så kan jeg reelt ikke se hvad det skal til for, om et år skal de i hver sin skole, og så ser de aldrig hinanden igen. Hun skal nok nå at sove med en masse venner/veninder, det behøver vel ikke starte allerede nu, eller hvad...?
Og hvordan får jeg sagt tydeligt fra overfor moren - jeg ønsker selvfølgelig ikke at de tror vi tror noget dårligt om dem, det føles bare ikke rigtigt for os.