hvor gammel til hjælp?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.128 visninger
13 svar
6 synes godt om
2. marts 2017

AnoMom

Hvor gamle var jeres børn da de begyndte at hjælpe til med madlavningen og hvad hjalp de med?

min søn er 19 mdr og han er selvfølgelig for lille endnu til at hjælpe rigtig. Men han er samtisigblangt foran i sin alder. han er meget interesseret i hvad der foregår i køkkenet når jeg laver mad og tager selv ofte en skål og et piskeris og står og rører og leger med det. 

Er der mon noget han kan gøre nu som han kan hygge med?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. marts 2017

årgang84

Profilbillede for årgang84

Her var at få lov til at stå med lidt sæbevand og " vaske op" et  KÆMPE hit.  

Skære bløde ting ud banen kogte grønsager m.v 

Og selvfølgelig dække bord

Anmeld Citér

2. marts 2017

AnoMom

Her var at få lov til at stå med lidt sæbevand og " vaske op" et  KÆMPE hit.  

Skære bløde ting ud banen kogte grønsager m.v 

Og selvfølgelig dække bord

Hvor gammel var dit barn der? 

Dække bord gør han allerede. Eller han klasker bare tingene op på bordet hulter til bulter også roser jeg og retter det til og fjerner de ting der ikk lige skulle derop  vaskeklude og viskestykke f.eks hehe

Anmeld Citér

2. marts 2017

Ciss

Du kan "opfinde" oppgaver til ham. F eks at dele kokte kartofler op i mindre dele, hvis du skal lave kartoffelmos.

Du kan give ham lidt af brøddejen, så han kan ælte og forme.

Han kan mose banan til smoothie.

Hvis han spiser af det er det ok. Du skal bare ikke være avhængig af de ingredienser, han leger med. Kan de bruges bagefter, så er det jo fint. Hvis ikke, så var det en investering i hans glæde ved at hjælper til.

I starten er det jo bare leg for dem, men efterhånden bliver det at føle sig nyttig vigtigt og stort.

Anmeld Citér

2. marts 2017

AnoMom

Ciss skriver:

Du kan "opfinde" oppgaver til ham. F eks at dele kokte kartofler op i mindre dele, hvis du skal lave kartoffelmos.

Du kan give ham lidt af brøddejen, så han kan ælte og forme.

Han kan mose banan til smoothie.

Hvis han spiser af det er det ok. Du skal bare ikke være avhængig af de ingredienser, han leger med. Kan de bruges bagefter, så er det jo fint. Hvis ikke, så var det en investering i hans glæde ved at hjælper til.

I starten er det jo bare leg for dem, men efterhånden bliver det at føle sig nyttig vigtigt og stort.

Det lyder som gode ideer. Godt nok får vi aldrig nogle af de ting du nævner. Men forstår hvor du vil hen af 

han er så bare for lille til selv at stå på en stol så det skal være noget hvor han kan sidde i sin højstol ved spisebordet. Men skærer kogte kartofler ud er en god mulighed. 

Tak for dit svar

Anmeld Citér

2. marts 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil
AnoMom skriver:

Hvor gamle var jeres børn da de begyndte at hjælpe til med madlavningen og hvad hjalp de med?

min søn er 19 mdr og han er selvfølgelig for lille endnu til at hjælpe rigtig. Men han er samtisigblangt foran i sin alder. han er meget interesseret i hvad der foregår i køkkenet når jeg laver mad og tager selv ofte en skål og et piskeris og står og rører og leger med det. 

Er der mon noget han kan gøre nu som han kan hygge med?

Mine har været med fra 2 års alderen. Før det har de "hjulpet"med opvasken, imens jeg lavede mad

Allerede nu kan du jo sagtens give ham et løg at pille, det svir ikke når han bare piller skallerne af med fingrene. Lad ham putte salaten i skålen, lade ham smide skræller ud osv.

min mindste på 2 1/2 får lov at skære bløde frugt og grønt ud med en smørekniv. Min søn på 6 skærer fint alt frugt og grønt, putter i skåle, slår æg ud, hjælper med at veje af osv.

Anmeld Citér

2. marts 2017

Ciss

AnoMom skriver:

Det lyder som gode ideer. Godt nok får vi aldrig nogle af de ting du nævner. Men forstår hvor du vil hen af 

han er så bare for lille til selv at stå på en stol så det skal være noget hvor han kan sidde i sin højstol ved spisebordet. Men skærer kogte kartofler ud er en god mulighed. 

Tak for dit svar

Mine sad i den høje stol ved kjøkkenbordet,  når de "hjalp til". 

Anmeld Citér

2. marts 2017

AnoMom

Roselil skriver:

Mine har været med fra 2 års alderen. Før det har de "hjulpet"med opvasken, imens jeg lavede mad

Allerede nu kan du jo sagtens give ham et løg at pille, det svir ikke når han bare piller skallerne af med fingrene. Lad ham putte salaten i skålen, lade ham smide skræller ud osv.

min mindste på 2 1/2 får lov at skære bløde frugt og grønt ud med en smørekniv. Min søn på 6 skærer fint alt frugt og grønt, putter i skåle, slår æg ud, hjælper med at veje af osv.

Idag fik han en skål og et piskeris og rendte rundt med det og rørte i skålen. Det var åbenbart nok

tænker med løget. Svider det heller ikke hvis han klør sig i øjnene mens han piller det? 

Anmeld Citér

2. marts 2017

lineog4

Tak for turen ned af mindernes vej. Jeg kan se på mine billeder at min yngste søn var med til st ælte (spise dejen) da han var 13 mnd. Han stod på en stol ved køkkenbordet. 

Kan se han er blevet en del bedre til det, da han var 17 mnd. 

Og kan se han "hjalp" med opvasken da han var 14 mnd  tag jer ikke af vores ødelagte køkkengulv

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

2. marts 2017

Roselil

Profilbillede for Roselil
AnoMom skriver:

Idag fik han en skål og et piskeris og rendte rundt med det og rørte i skålen. Det var åbenbart nok

tænker med løget. Svider det heller ikke hvis han klør sig i øjnene mens han piller det? 

Jeg har aldrig oplevet problemer ved det. Skallerne svir jo ikke og selve løget er jo ikke nemt at pille med fingrene

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.