Min datter skal døbes

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

738 visninger
12 svar
19 synes godt om
27. februar 2017

lineog4

Det er mandag efter ferien, en mandag der har trukket tænder, for ikke bare var det mandag og det var efter ferie, men det var også fastelavn og ekstatiske prinsesser, Superman, indianere og politimænd. Men alligevel er jeg ikke kræver i seng endnu for i morgen skal min datter døbes. Jeg har ikke gået op i det er en dårlig mor i den forstand, for glemmer at gøre dagene noget særligt, glemmer at værne om de livsbegivenheder som jo på sæt og vis er vigtige. Jeg er bedre til hverdagen, de store øjeblikke er for mig tunge og jeg glemmer del helst, lader som de ikke er der, strudsemetoden og så sidder jeg tilbage med jordens dårligste samvittighed for jeg burde jo, jeg skulle jo... men jeg kan ikke... 

I steder bliver det de paniske handlinger, jeg har fx i aften med render under øjnene syet to sæt tøj så drengene er fine i morgen, jegvhwr løbet ned og købt det armbånd med den charms på så jeg kan vise hende at jeg synes hun er fantastisk, at jeg støtter hendes valg, hendes enormt modne valg. 

Min datter havde sidste år et sammenbrud og der er stadig reminiscenser. Fx har det at skulle træffe er valg om dåb og konfirmation gjort hende usikker eller rettere vaklende fordi hun tager det alvorligt. Hun er ikke sikker på hun tror sådan rigtigt. Hun tror på en kraft i verden, en kraft fyldt med kærlighed. Hun tror ikke på helvede og ondskab og hun tror ikke på nogle mennesker skal dømmes. Og hun er i bund og grund usikker på om der så er kristendommen eller i hvert fald den danske folkekirke (puha jeg har vist podet for meget med min filosofi). Men nu har hun valgt dåben og fravalgt konfirmationen. Og hold kæft hvor er jeg stolt af min lille pige der tør stå imod min afstandstagen fra den danske folkekirke og fra vennernes og præstens uforståenhed over hun fravælger konfirmationen. 

Så sidder her alle er gået til ro og er blevet rørstrømsk, mangler Lia helt vildt, mangler tilværelsen lethed, mangler at kunne give alt der jeg gerne vil, kunne vise hvor meget især hun betyder i mit liv, hvor helt igennem fantastisk jeg synes hun er. 

Hold kæft hvor er det bare svært at være mor når man har så uendelig høje krav til sig selv og er så bange for ikke at slå til, ikke at støtte nok, ikle at vise kærligheden nok, ikke at få fortalt hvor stolt jeg er over den hun er, det utrolig smukke mennesker hun er blevet. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. februar 2017

Wallflower

Hold op, hvor sejt et valg hun har truffet og hold op, hvor er hun en køn pige 

Anmeld Citér

28. februar 2017

et-ønske

Sikke en smuk og sej datter du har  håber hun må få en skøn dag  er sikker på at du gør dit job som mor helt fantastisk!! 

Anmeld Citér

28. februar 2017

amkjaer

Kærligheden er vigtigst og den viser du jo tydeligt er der ❤ alt det andet skal nok gå! Og hvor gar du vare en smuk og dygtig datter at træffe sådan et valg. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

Bananaalice

Alle gør det jo så godt som de kan Så længe man giver af sig selv så meget man kan.

Men hvorfor vil hun døbes? 

Anmeld Citér

28. februar 2017

Loa

Må man spørge hvorfor hun vil døbes med ikke konfirmeres? Er det ikke det samme i bund og grund?

Anmeld Citér

28. februar 2017

lineog4

Loa skriver:

Må man spørge hvorfor hun vil døbes med ikke konfirmeres? Er det ikke det samme i bund og grund?

Man kan ikke vælge at blive konfirmeret uden man er døbt. Konfirmationen er den "voksnes" konfirmation af det ens forældre valgte da man var baby og de lod en døbe. Når man vælger dåben som "voksen" er der ingen grund til at blive konfirmeret, men størstedelen af de unge som vælger at blive døbt gør det for at kunne blive konfirmeret. Vælger du fx som 30 årig st du vil være en del af den danske folkekirke ikke bare som skatteyder men slm konvertit vil du "kun" blive døbt.

så grunden til hun ikke vil konfirmeres er fordi hun tænker det er unødvendigt og da hun ikke har drømmen om kjolen og kirken så vil hun helst være fri. 

Anmeld Citér

28. februar 2017

lineog4

Joanhs skriver:

Alle gør det jo så godt som de kan Så længe man giver af sig selv så meget man kan.

Men hvorfor vil hun døbes? 

Fordi hun har talt mes præsten og han siger hendes "tro" lægger sig op af den kristne og den er "nok" til at blive døbt - men hun er sørme også i tvivl, så sent som i går måtte jeg berolige hende med at det var okay hun valgte at blive døbt og der var mange der blev døbt, konfirmeret og godt i kirke der heller ikke tror på alt. Hun tager troen seriøst og vil ikke støde de der tror "rigtigt"

Anmeld Citér

28. februar 2017

Loa

lineog4 skriver:

Man kan ikke vælge at blive konfirmeret uden man er døbt. Konfirmationen er den "voksnes" konfirmation af det ens forældre valgte da man var baby og de lod en døbe. Når man vælger dåben som "voksen" er der ingen grund til at blive konfirmeret, men størstedelen af de unge som vælger at blive døbt gør det for at kunne blive konfirmeret. Vælger du fx som 30 årig st du vil være en del af den danske folkekirke ikke bare som skatteyder men slm konvertit vil du "kun" blive døbt.

så grunden til hun ikke vil konfirmeres er fordi hun tænker det er unødvendigt og da hun ikke har drømmen om kjolen og kirken så vil hun helst være fri. 

Okay på dén måde. Troede det var fordi hun ikke troede på konfirmationen  

Men flot at tænke de tanker i så ung en alder

Anmeld Citér

28. februar 2017

NupaSofia

Sådan off topic, kan man egentlig omgøre det? Altså hvis man nu har ladet sig konfirmere/døbe,men siden fortryder?eller er den eneste vej der at melde sig ud af folkekirken? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.