Newsence skriver:
Dette er nok meget klassisk.
lad mig skitsere noget op jeg har oplevet tidligere med andre dog ligne situationer
Moren tænker: det må være kærestens job, han er jo barnets far
kæresten tænker: det må være morens job at reagere- hun kender hende bedre og har oplevet det før
Veninderne tænker. det må være familiens job
familien tænker. det er nok bedre en god vendinde tager den snak
den ene veninde tænker det er den anden veninde der skal gøre det osv.
hvis du ikke kan direkte gøre noget så kan du inddirekte gøre noget. Snak med fælles venner, snak med kæresten osv. få sat tingene i værk.
OG HVIS du har den mindste tvivl omkring barnets trivsel så må barnets tarv altså vægte højere end morens behov eller jeres venskab. Barnet kommer altid først så har du dine tvivl så er det din pligt at melde det til kommunen selv om det kan være ubehageligt.
Barnet bliver jo ikke fjernet hvis ellers faren er i stand til at varetage barnet, men det kan betyde at moren får hjælp eller måske at faren får hjælp. For er moren fjern og ved at fjerne sig så kan far i den grad få brug for hjælp til at sikre barnet ikke lider under det. Men nogen skal jo gøre dem opmærksom på den mulighed.
Men som sagt mindste tvivl om afsted med en anmeldelse.
Det VÆRSTE du kan gøre når et barn/menneske lider at netop at gøre ingenting. Alt andet er bedre end tavs at se til
Jeg er enig, men det der skete første gang, var at kommunen primært interesserede sig for faren (fordi det var i hans hjem, barnet voksede op, og fordi det var ham, der var den primære omsorgsperson). Så selv om de blev involveret, fordi moren havde det svært og havde behov for hjælp, kom hele indsatsen/fokusset til at dreje sig om barnet.
Så snart hun ikke længere boede med barnet, var kommunen ikke interesseret i at hjælpe hende. Og det er måske lidt fatalt, at hun aldrig blev støttet i at være forælder/tage ansvar, nu hvor det er hende (og ikke faren til det første barn) der har valgt at stiftte familie påny,
Men ja det giver meget god mening, altså dine tanker om, hvad omgivelserne tænker. Nu kender jeg ikke hendes mors eller kærestes tanker, men jeg er jo i omgangskredsen af veninder og der er jo blevet snakket meget om, at ingen forstår at hun har truffet det her valg, og at alle er bekymrede for hende og børnene og at alle håber, at det går bedre nu med nummer to end det gjorde med storebror, men det er også ligesom en fælles holdning at "det jo er hendes og hendes kærestes valg og ikke noget vi kan blande os i". Så jeg tror lidt, at den strander ved, at det er op til fagpersonalet (sundhedsplejerske/læge/pædagoger (når de kommer på bane) at gøre noget)
Men det er jo sådan, at hun har skiftet kommune, så ingen har indblik i hvordan det var første gang.