At "huske" den store (søger råd)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.255 visninger
12 svar
3 synes godt om
22. februar 2017

Anonym trådstarter

Goddag de damer. Vælger at være ano da det er et lidt følsomt emne for mig. Men vi søger lidt råd og vejledning. 

Vi en en familie på fire, hvor far ofte er væk hele dagen mandag-fredag (arbejder langt væk) så jeg er primært alene med børnene alle hverdage. 

Nu slog det mig lidt igår aftes at jeg ikke er god (deres far er ligsom mig) til at "huske" vores store datter på 6 år. Det skyldes mest at den store altid har været en meget stille pige, som er meget indadvendt, hvor den lille på 3 år hun er stik modsat. Den lille kræver vi/jeg hele tiden er på hende, hvilket jeg på det sidste har bemærket rammer den store. 

Hvad kan jeg/vi gøre for at den store bliver set og hørt mere, når hun ikke selv er den der "råber" op? Det går lidt nemmere når far er hjemme, så kan vi fordele os lidt, men selv der er den lille god til at skaffe opmærksomheden.  

Jeg har er ønske om at være der ligeligt hos begge piger, men kan simpelthen ikke bryde spiralen vi er i. 

Håbe der sidder nogle som har lidt råd og vejledning til hvad jeg/vi kan gøre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. februar 2017

TNBC

Anonym skriver:

Goddag de damer. Vælger at være ano da det er et lidt følsomt emne for mig. Men vi søger lidt råd og vejledning. 

Vi en en familie på fire, hvor far ofte er væk hele dagen mandag-fredag (arbejder langt væk) så jeg er primært alene med børnene alle hverdage. 

Nu slog det mig lidt igår aftes at jeg ikke er god (deres far er ligsom mig) til at "huske" vores store datter på 6 år. Det skyldes mest at den store altid har været en meget stille pige, som er meget indadvendt, hvor den lille på 3 år hun er stik modsat. Den lille kræver vi/jeg hele tiden er på hende, hvilket jeg på det sidste har bemærket rammer den store. 

Hvad kan jeg/vi gøre for at den store bliver set og hørt mere, når hun ikke selv er den der "råber" op? Det går lidt nemmere når far er hjemme, så kan vi fordele os lidt, men selv der er den lille god til at skaffe opmærksomheden.  

Jeg har er ønske om at være der ligeligt hos begge piger, men kan simpelthen ikke bryde spiralen vi er i. 

Har i nogen bedsteforældre, søskende eller venner der måske kan tage en dag med den lille en gang imellem så den store får en dag der er hendes med dig eller jer? 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

Hej. Jeg er alene med mine på 2 og 5. Jeg har lid samme problematik! Den stor kan jo selv, så det er let at glemme at give ham den samme nære kontakt. 

Jeg gør meget ud af at vi sidder sammen en halv time efter lillesøster er puttet. Enten taler sammen eller bare sidder tæt i sofaen og ser lidt tegnefilm. Han har selv nævnt at det ikke kun er lillesøster der skal krammes - så det husker vi på hver aften nu. - det er selvfølgelig ikke kun om aftenen! Prøver selvfølgelig også at huske ham i løbet af dagen, men med aften ritualet er jeg skkker på at han også har haft 1;1 tid den dag. 

Udover det har vi en mor-søn dag engang imellem hvor mine forældre passer lillesøster. Sidst var vi i legeland, inde og shoppe tøj og spiste aftensmad på restaurant han siger han ofte drømmer om vores dag, så det betyder meget for ham  

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg tror bare det i er opmærksomme på det betyder meget. 

Spørg den store hvad hun gerne vil og husk nogle gange at bede den lille vente lidt for nu laver du noget med den store. Den lille er jo slet ikke lille mere så hun kan sagtens vente eller lege lidt selv

Anmeld Citér

22. februar 2017

Anonym trådstarter

TNBC skriver:

Har i nogen bedsteforældre, søskende eller venner der måske kan tage en dag med den lille en gang imellem så den store får en dag der er hendes med dig eller jer? 

Der er desværre ikke noget famile på mandens side som kan træde til, da havd far er død og hans mor dement. 

Mine forældre er plejeforældre, hvilket desværre gør de ikke har overskud til vores børn.  Så vi har ikke rigtigt nogle der kan træde til. 

Har også overvejer om man burde tage en "pjække" dag med hende hjemme hvor vi gennemhygger, men det jo ikke nok på lang sigt. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Hej. Jeg er alene med mine på 2 og 5. Jeg har lid samme problematik! Den stor kan jo selv, så det er let at glemme at give ham den samme nære kontakt. 

Jeg gør meget ud af at vi sidder sammen en halv time efter lillesøster er puttet. Enten taler sammen eller bare sidder tæt i sofaen og ser lidt tegnefilm. Han har selv nævnt at det ikke kun er lillesøster der skal krammes - så det husker vi på hver aften nu. - det er selvfølgelig ikke kun om aftenen! Prøver selvfølgelig også at huske ham i løbet af dagen, men med aften ritualet er jeg skkker på at han også har haft 1;1 tid den dag. 

Udover det har vi en mor-søn dag engang imellem hvor mine forældre passer lillesøster. Sidst var vi i legeland, inde og shoppe tøj og spiste aftensmad på restaurant han siger han ofte drømmer om vores dag, så det betyder meget for ham  

Rart jeg ikke er alene om at have det sådan.  

Det da en super god ide med at bruge tid om aftenen uden den lille. Vi har bare kørt fast med at de bliver putte sammen klokken 7:30 hvor jeg læser to-tre bøger og så godnat. Måske jeg skulle forsøge at putte på skift. 

Vi har gjort en del i at når far er hjemme i weekenderne tager han den store i svømmehallen eller jeg tager i bio med hende (nogle gange i hundeskoven). Men da økonomien er stram er det begrænset hvor ofte vi kan gøre ting som koster.

Anmeld Citér

22. februar 2017

Anonym trådstarter

Mariehøne123 skriver:

Jeg tror bare det i er opmærksomme på det betyder meget. 

Spørg den store hvad hun gerne vil og husk nogle gange at bede den lille vente lidt for nu laver du noget med den store. Den lille er jo slet ikke lille mere så hun kan sagtens vente eller lege lidt selv

Det sjovt du siger det med at lege selv. Fra da den lille var et til to år legede hun så godt alene. Men nu det som om hun ikke længere kan underholde sig selv. Det simpelthen så frustrerende. 

Den store er god til bare at begynde at tegne eller lister op på værelset. Derfor "glemmer" man hende nemmere. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Rart jeg ikke er alene om at have det sådan.  

Det da en super god ide med at bruge tid om aftenen uden den lille. Vi har bare kørt fast med at de bliver putte sammen klokken 7:30 hvor jeg læser to-tre bøger og så godnat. Måske jeg skulle forsøge at putte på skift. 

Vi har gjort en del i at når far er hjemme i weekenderne tager han den store i svømmehallen eller jeg tager i bio med hende (nogle gange i hundeskoven). Men da økonomien er stram er det begrænset hvor ofte vi kan gøre ting som koster.

Det er heller kkke oftere end en gang i måneden eller hveranden måned, som det nu kan passe ind. 

Anmeld Citér

22. februar 2017

Monski

Anonym skriver:

Du må gerne skrive til mig privat 

Anmeld Citér

22. februar 2017

AogA

Jeg har en dreng på 4 år og en på snart 2 år, og jeg har det præcis ligesom dig. Jeg føler heller ikke at jeg får set vores store dreng nok, da han er rigtig god til at træde til side når han lillebror forlanger noget, og lade lillebror komme til  Lillebror er MEGET morglad, og vil helst gerne hænge op af mig hele tiden, så vores store dreng bruger meget tid på at tage hensyn til ham hver dag.

Jeg gør sådan, at vi nogle gange afleverer lillebror i vuggestuen og mig og min store dreng holder en fridag uden nogle andre. Så har jeg planlagt en overraskelse til ham, som for eksempel at tage i legeland, køre i bus hvor vi bare kigger på biler og landskabet (det elsker han), går i biografen, tager ud og køber en stor is eller hygger os med andre ting som han værdsætter  Jeg ved ikke hvor fleksibel du er på dit arbejde, men hvis du engang i mellem har mulighed for at holde en fridag, så kunne det ihvertfald være en mulighed  (Jeg er studerende, derfor er jeg ret fleksibel med min tid).

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.