Ifølge det som samtlige eksperter på området siger, så er en 7/7 ordning aldrig nogen god idé.
Min egen personlige mening: 7/7 ordningen er udelukkende for forældrenes skyld, ikke for børnenes skyld. Og når man går fra hinanden, bør man tænke på hvad det bedste for børnene er - ikke hvad der gør mindst ondt på mor og far.
Og det bedste for alle børn, uanset alder, er helt klart at have en fast base, så de bor fast hos den ene forælder og så bare er "på besøg" hos den anden forælder med et fast interval, fx hveranden weekend.
Min kæreste og hans eks gik fra hinanden da min bonusdatter var ca halvandet år, og hun bor fast ved sin mor på nær hveranden weekend, hvor hun er hos os.
Så har vi hende derudover i nogle ferier og af og til en ekstra weekend, hvis vi skal et eller andet, hvor vi gerne vil have hende med (fx skal vi på familieweekend med min familie til sommer).
Men det fungerer godt, og selvom det selvfølgelig er hårdt for os, når vi afleverer hende om søndagen og der så er 12 dage til næste gang vi henter hende, så ved vi også at det er det bedste for hende, fordi hun ikke bliver forvirret af at skulle "flytte" fast bopæl en gang i ugen, som delebørn med 7/7 ordning skal. Og så sætter vi jo bare ekstra meget pris på den tid vi har med hende.
Hvis jeg var dig ville jeg helt sikkert sige noget til min veninde, for selvom det er deres valg, så kan det være rigtig svært at se objektivt på situationen og træffe ordentlige valg, når man står midt i et brud, og alle følelserne er på overarbejde, så synes sagtens du kan komme med din mening og også referere til eksperternes vejledninger omkring det, så det bliver mere reelt.
Håber de får truffet nogle ordentlige voksne valg for deres to børns skyld.