Anonym skriver:
Hej
min mand er netop startet på et nyt job i et helt nyt firma.. dog har de allerede prøvet at omgåes loven så han bliver der nok ikke længe MEN nu er der kommet en skrivelse ang sygdom
1. Der står at når man melder sig syg vil den daglige leder spørge ind til hvad man fejler og hvor længe man forventer sygdommen vil vare..
spørgsmål: husker jeg forkert når chefen ikke har krav på at få afvide hvad man fejler ?
2. På 3 sygedag skal min mand så ringe til chefen og give en status på sin sygdom.
spørgsmål: kan de virkelig forlange dette? Syntes det virker meget grænseoverskridende
nogen der ved noget og evt ved hvor i loven jeg kan finde det??
Det med at give status på 3. sygedag, er vist meget normalt, (manden og jeg skal begge give status på hvordan det går, han er funktionær, jeg er offentligt ansat.)
Sakset fra; https://www.hk.dk/aktuelt/temaer/sygdom
16 procent af HK Handels medlemmer er blevet kontaktet af deres arbejdsgiver under sygdom og blevet spurgt om, hvad de fejlede. Det viser en ny undersøgelse, Epinion har lavet for HK Handel. Men må arbejdsgivere ringe til syge medarbejdere?
- Som udgangspunkt NEJ.
- Når du har meldt dig syg, er du syg ind til den dag, du melder dig rask igen.
- Din arbejdsgiver må derfor ikke på nogen måde – med for eksempel opkald eller sms’er - prøve at presse dig til at komme hurtigere tilbage på arbejde.
- Du er ikke forpligtet til at fortælle din chef, hvad du fejler.
- Du er ikke forpligtet til at tage telefonen, mens du er syg. Men for de fleste vil det være ok, at chefen eller en kollega ringer for at spørge til enkelte praktiske detaljer. Fx hvor du har lagt nøgler eller papirer.
På din tredje sygedag, kan din arbejdsgiver bede om en friattest (bekræftelse fra din læge på at du er syg), men skal selv betale udgifterne.
(punkterne sygemelding og din arbejdsgiver)