Ringe på 3 sygedag og give status

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.563 visninger
12 svar
19 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. februar 2017

Anonym trådstarter

Hej

min mand er netop startet på et nyt job i et helt nyt firma.. dog har de allerede prøvet at omgåes loven så han bliver der nok ikke længe MEN nu er der kommet en skrivelse ang sygdom

1. Der står at når man melder sig syg vil den daglige leder spørge ind til hvad man fejler og hvor længe man forventer sygdommen vil vare.. 

spørgsmål: husker jeg forkert når chefen ikke har krav på at få afvide hvad man fejler ?

2. På 3 sygedag skal min mand så ringe til chefen og give en status på sin sygdom.

spørgsmål: kan de virkelig forlange dette? Syntes det virker meget grænseoverskridende 

nogen der ved noget og evt ved hvor i loven jeg kan finde det??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. februar 2017

Enitst86

Hej.. Nu ved jeg ikke om der gælder de samme regler alle steder men jeg arbejder i det offentlige og der må leder IKKE spørge hvad man fejler.. Det kan man jo så desværre godt komme ud for alligevel men de har ikke krav på et svar.. Men ja hos os der ringer leder til den syge på 3. Dagen og hører hvordan det går og om man kan sige noget om hvornår man forventer at vende tilbage til arbejdet..

Anmeld Citér

14. februar 2017

Liland

Profilbillede for Liland
Anonym skriver:

Hej

min mand er netop startet på et nyt job i et helt nyt firma.. dog har de allerede prøvet at omgåes loven så han bliver der nok ikke længe MEN nu er der kommet en skrivelse ang sygdom

1. Der står at når man melder sig syg vil den daglige leder spørge ind til hvad man fejler og hvor længe man forventer sygdommen vil vare.. 

spørgsmål: husker jeg forkert når chefen ikke har krav på at få afvide hvad man fejler ?

2. På 3 sygedag skal min mand så ringe til chefen og give en status på sin sygdom.

spørgsmål: kan de virkelig forlange dette? Syntes det virker meget grænseoverskridende 

Det med at give status på 3. sygedag, er vist meget normalt, (manden og jeg skal begge give status på hvordan det går, han er funktionær, jeg er offentligt ansat.)

Sakset fra; https://www.hk.dk/aktuelt/temaer/sygdom

16 procent af HK Handels medlemmer er blevet kontaktet af deres arbejdsgiver under sygdom og blevet spurgt om, hvad de fejlede. Det viser en ny undersøgelse, Epinion har lavet for HK Handel. Men må arbejdsgivere ringe til syge medarbejdere?

- Som udgangspunkt NEJ.

- Når du har meldt dig syg, er du syg ind til den dag, du melder dig rask igen.

- Din arbejdsgiver må derfor ikke på nogen måde – med for eksempel opkald eller sms’er - prøve at presse dig til at komme hurtigere tilbage på arbejde.

- Du er ikke forpligtet til at fortælle din chef, hvad du fejler.

- Du er ikke forpligtet til at tage telefonen, mens du er syg. Men for de fleste vil det være ok, at chefen eller en kollega ringer for at spørge til enkelte praktiske detaljer. Fx hvor du har lagt nøgler eller papirer.

På din tredje sygedag, kan din arbejdsgiver bede om en friattest (bekræftelse fra din læge på at du er syg), men skal selv betale udgifterne.

(punkterne sygemelding og din arbejdsgiver)

Anmeld Citér

14. februar 2017

HPH

Anonym skriver:

Hej

Jeg ved ikke om de må spørge til hvad man fejler. 

Men jeg skal ringe kl 5.30 og melde mig syg, kl 14 skal de have en status på næste dag. Og samme mølle hver dag med mindre man er opereret og ved man skal være hjemme 2 uger feks...

Anmeld Citér

14. februar 2017

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Nej, de må ikke spørge, hvad han fejler. Men jeg kan nu godt forstå, at det må være rart for dem, at have en ide om varigheden af fraværet, hvis de skal sække ind med andet personale/vikar. Det med status efter tre dage er ganske normalt. Jeg ved ikke om det er sådan længere, men for 5 år siden var jeg på en arbejdsplads, hvor vi evt kunne kræve en lægeerklæring fra medarbejderen efter tre dage. 

Jeg må indrømme, at jeg har det sådan lidt... hvis man har rent mel i posen, hvad betyder det så, om man skal fortælle hvad man fejler og give status? Jeg fortæller i hvert fald, hvad det er, når jeg er sjælden gang imellem er syg. 

Anmeld Citér

14. februar 2017

Carina:-)

Man må gerne bede om status på sygdom

Især hvis man er på en virksomhed der er afhængig af vikar/afløser ved sygdom da de jo også skal varsles.

Og som en anden skriver hvorfor er det så slemt at give en melding er du syg burde det ikke genere at give sin arbejdsgiver besked.

Desuden så er det jo også de færreste viruser der tager mere end en 3 dage at komme sig over så de fleste vender jo tilbage på 3 dagen og dermed er det meget rart for arbejdsgiver at vide om det her er noget der trækker ud igen pga planlægning og hensyn til kollegaer. 

Anmeld Citér

14. februar 2017

snuskesmor

Carina:-) skriver:

Man må gerne bede om status på sygdom

Især hvis man er på en virksomhed der er afhængig af vikar/afløser ved sygdom da de jo også skal varsles.

Og som en anden skriver hvorfor er det så slemt at give en melding er du syg burde det ikke genere at give sin arbejdsgiver besked.

Desuden så er det jo også de færreste viruser der tager mere end en 3 dage at komme sig over så de fleste vender jo tilbage på 3 dagen og dermed er det meget rart for arbejdsgiver at vide om det her er noget der trækker ud igen pga planlægning og hensyn til kollegaer. 

Det er ikke alle sygdomme der er lige sjove at dele. Da jeg havde æglederbetændelse fortalte jeg altså ikke detaljerne på min meget mandsdominerede arbejdsplads. Psykiske plager eller gener ved barnløshedsfoeløb er hellere ikke så sjove at dele, og kan have en direkte konsekvens for ens arbejdsopgaver hvis man gør. Så argumentet om at man sagtens kan dele hvis man faktisk er syg, det holder ikke når man går udenfor de sedvanlige virus.

Anmeld Citér

14. februar 2017

Carina:-)

snuskesmor skriver:

Det er ikke alle sygdomme der er lige sjove at dele. Da jeg havde æglederbetændelse fortalte jeg altså ikke detaljerne på min meget mandsdominerede arbejdsplads. Psykiske plager eller gener ved barnløshedsfoeløb er hellere ikke så sjove at dele, og kan have en direkte konsekvens for ens arbejdsopgaver hvis man gør. Så argumentet om at man sagtens kan dele hvis man faktisk er syg, det holder ikke når man går udenfor de sedvanlige virus.

Nu handlede det om at give en status på 3 dagen og ikke om hvad man fejler eller ej jeg svarede på . 

Anmeld Citér

14. februar 2017

tarkoflen

Jeg skal ringe ind hver morgen hvis jeg er syg og har faktisk aldrig prøvet andet. En SMS er ikke ok, det skal være en opringning. 

Mht at spørge hvad man fejler, så nej det har arbejdspladsen ikke krav på at vide, men som oftest vil man vel fortælle det? det gør jeg i hvert fald

Anmeld Citér

14. februar 2017

lineog4

Hos os ringer min leder på min første sygedag kg spørger om der er noget de kan hjælpe med, drt kan være beskeder til vikar, sende en mail til en forælder eller hvad ved jeg (har aldrig haft brug for hjælpen). Og er jeg stadig syg på 5. Dagen sp ringer de igen for at høre hvornår jeg regner med at være klar og om der eventuel skal en lægeerklæring henover. Jeg har kun prøvet 5. Dagen en gang da jeg havde kold lungebetændelse og følte egentlig lidt det var et pres, og valgte at starte for tidligt, men klarede det jo. 

Har ikke selv (endnu) fejlet noget som jeg ikke var åben omkring og har dermed selv indætset samtale sagt hvad jeg fejlede. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.