Etableringshjælp erfaringer beløb?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.586 visninger
20 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. februar 2017

Anonym trådstarter

Har nogle fået etableringshjælp og i så fald hvilke beløb? Min familie str er 1 voksen og 2 små børn, og jeg har intet til min nye lejlighed som jeg har fået gennem kommunen, men selv har skulle skaffe pengene til indskuddet til da lejligheden har en dyr husleje (længere historie) jeg VED jeg får noget pga kommunens kæmpe fejl og uetiske behandling i min sag, men spørgsmålet er hvor meget jeg kan regne med? Ved at forstanderen her (bor på krisecenter) er vred og vil for alt i verden forsøge og gennemtrumfe noget som ser holdbart ud, men tvivler efterhånden på alt hjælp fra kommunen.....

ved ikke om der er andre regler i så fald, men jeg er ikke flygtning eller lignende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Har nogle fået etableringshjælp og i så fald hvilke beløb? Min familie str er 1 voksen og 2 små børn, og jeg har intet til min nye lejlighed som jeg har fået gennem kommunen, men selv har skulle skaffe pengene til indskuddet til da lejligheden har en dyr husleje (længere historie) jeg VED jeg får noget pga kommunens kæmpe fejl og uetiske behandling i min sag, men spørgsmålet er hvor meget jeg kan regne med? Ved at forstanderen her (bor på krisecenter) er vred og vil for alt i verden forsøge og gennemtrumfe noget som ser holdbart ud, men tvivler efterhånden på alt hjælp fra kommunen.....

ved ikke om der er andre regler i så fald, men jeg er ikke flygtning eller lignende. 

Regler er regler og uanset retfærdig eller uretfærdig behandling, får du kun det, du er berettiget til.

Anmeld Citér

3. februar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Regler er regler og uanset retfærdig eller uretfærdig behandling, får du kun det, du er berettiget til.

Ved ikke lige hvordan jeg skal forstå dit svar?? 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Måske jeg slet ikke skulle have skrevet noget om min situation, men blot lagt mit spørgsmål ud. Sikkert.... for en kort version af sagen, kan hurtigt se "krævende" ud.. sådan hænger det dog slet SLET ikke sammen. Sagen er jeg er blevet tvunget ud i en lejlighed som jeg kun lige kan leve i med mine 2 børn, for at få afslag på indskud, så jeg har måtte låne pengene af mennesker der IKKE har pengene. Hvordan kan de så låne mig penge de ikke "har"? Det kan de fordi de kan se 2 børn der er ved og gå op i limningen, at jeg vil blive opsagt fra min elev plads hvis ikke jeg starter op 6. Marts, (hvilket jeg ikke kan mens jeg opholder mig på krisecenteret som ligger godt 60 km væk fra min uddannelse) og fordi jeg ikke kan bo på krisecenteret mere da vi ikke længere har samme trusselsbillede som for knap 7 mdr siden . 

Problemet er dog bare at jeg pga den dyre lejlighed ikke har mulighed for at kunne købe eller sparer op til noget som helst ..... hvilket vil sige groft sagt, jeg vil stå med en lejlighed jeg ikke vil kunne bo i...... jeg kommer til og have lige knap 3500 til mad og tøj om mdr når det faste er betalt, de næste 10-12 mdr. Og børnepenge og bidrag er med i budgettet rub og stub. 

Vi snakker ikke uretfærdighed eller ikke uretfærdighed, vi snakker uetisk og uanstændig behandling... på grænsen til at det overhovedet kan være lovligt... Men det har jeg ikke tid til og spekulere i, for faktum er, det sker, og det sker nu. Og jeg har 2 børn og mig selv jeg skal have igennem så vi endelig, snart, forhåbentlig, kan få en normal hverdag. 

Så, til mit spørgsmål, har nogle fået etableringsydelse og i så fald hvor meget? 

Pft 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Anonym trådstarter

Ikke råd til at Købe og sparer op til noget mener jeg selvfølgelig møbler og inventar. Jeg har kun min yngste datters seng og nogle kaffekopper + lidt køkkenting. 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Tante15

Er det rigtigt forstået, at du søgte om indskudslån til din nye lejlighed og fik afslag herpå, hvorefter du selv lånte pengene hos bekendte?

Hvad var begrundelsen for afslaget? Hvis lejligheden var for dyr fra starten af, giver det ikke mening at flytte i den, da det blot vil gældsætte dig yderligere.

ved etableringshjælp vil der blive lavet en økonomisk vurdering af din situation, og det vil være til det mest nødvendige. Det vil være bedre at kontakte din sagsbehandler omkring, hvornår du får svar på ansøgning og om du vil være berettiget til at få hjælp og i så fald til hvad.

Anmeld Citér

3. februar 2017

Anonym trådstarter

Tante15 skriver:

Er det rigtigt forstået, at du søgte om indskudslån til din nye lejlighed og fik afslag herpå, hvorefter du selv lånte pengene hos bekendte?

Hvad var begrundelsen for afslaget? Hvis lejligheden var for dyr fra starten af, giver det ikke mening at flytte i den, da det blot vil gældsætte dig yderligere.

ved etableringshjælp vil der blive lavet en økonomisk vurdering af din situation, og det vil være til det mest nødvendige. Det vil være bedre at kontakte din sagsbehandler omkring, hvornår du får svar på ansøgning og om du vil være berettiget til at få hjælp og i så fald til hvad.

Det er korrekt. Men her er problmeet, at jeg ikke har mulighed for ikke at tage lejligheden. Jeg kan ikke bo på krisecenteret mere, ikke fordi de vil smide os ud, men de bliver presset af deres kommune; da trusselsbilledet ikke er det samme mere. Jeg vil miste min uddannelse, hvilket vil sige jeg vil ende på kontanthjælp, hvis jeg ikke kommer tilbage til min kommune inden 6. Marts. Min ældste skal starte i skole til maj, det ville hun ikke kunne hvis vi ikke kommer tættere på kommunen. - derudover, er der blevet sagt direkte , at jeg har mulighed for en lejlighed, tager jeg den ikke, jamen, sp har jeg bare ikke nogen lejlighed foreløbig (det er første og eneste jeg har fået tilbudt via akut listen og via det private hvor jeg også har været mere en aktivt søgende på, i 7 mdr) 

mit ældste barn bryder sammen hver gang hun skal hjem fra bh, hun er sensitiv og kan ikke kapere flere mennesker og den måde vi lever på når Vi bor i et fællesskab med ind og udflytninger på daglig basis af kvinder og kvinder med børn. Familie sagsbehandleren er klar over hvor akut det er i forhold til hendes trivsel, men ingen tager ansvar, her er vi tilbage til svaret om at, jeg har en lejlighed nu, takker jeg nej så har jeg ikke nogen. - afslaget, det er vitterligt sindssygt, er givet på at jeg skal have et rådighedsbeløb på 11000 kr 1 voksen og 2 børn, når ALT er betalt! det kommer aldrig til og kunne lade sig gøre, min indtægt er 8000!!! - her afstår sagsbehandler igen fra ansvar med at , paragrafferne kender hun ikke, men det er som det er.... 

har møde på tirsdag, er godt klar Over at jeg ikke får endegyldigt svar herinde, men det ville bare være super rart og hører fra nogen der har stået samme sted, og hvad de har fået , da mit hovede kører på højtryk og jeg ikke bare kan sidde og vente til tirsdag uden og Google mine fingre følelsesløse.....

Anmeld Citér

3. februar 2017

Tante15

Anonym skriver:

Det er korrekt. Men her er problmeet, at jeg ikke har mulighed for ikke at tage lejligheden. Jeg kan ikke bo på krisecenteret mere, ikke fordi de vil smide os ud, men de bliver presset af deres kommune; da trusselsbilledet ikke er det samme mere. Jeg vil miste min uddannelse, hvilket vil sige jeg vil ende på kontanthjælp, hvis jeg ikke kommer tilbage til min kommune inden 6. Marts. Min ældste skal starte i skole til maj, det ville hun ikke kunne hvis vi ikke kommer tættere på kommunen. - derudover, er der blevet sagt direkte , at jeg har mulighed for en lejlighed, tager jeg den ikke, jamen, sp har jeg bare ikke nogen lejlighed foreløbig (det er første og eneste jeg har fået tilbudt via akut listen og via det private hvor jeg også har været mere en aktivt søgende på, i 7 mdr) 

mit ældste barn bryder sammen hver gang hun skal hjem fra bh, hun er sensitiv og kan ikke kapere flere mennesker og den måde vi lever på når Vi bor i et fællesskab med ind og udflytninger på daglig basis af kvinder og kvinder med børn. Familie sagsbehandleren er klar over hvor akut det er i forhold til hendes trivsel, men ingen tager ansvar, her er vi tilbage til svaret om at, jeg har en lejlighed nu, takker jeg nej så har jeg ikke nogen. - afslaget, det er vitterligt sindssygt, er givet på at jeg skal have et rådighedsbeløb på 11000 kr 1 voksen og 2 børn, når ALT er betalt! det kommer aldrig til og kunne lade sig gøre, min indtægt er 8000!!! - her afstår sagsbehandler igen fra ansvar med at , paragrafferne kender hun ikke, men det er som det er.... 

har møde på tirsdag, er godt klar Over at jeg ikke får endegyldigt svar herinde, men det ville bare være super rart og hører fra nogen der har stået samme sted, og hvad de har fået , da mit hovede kører på højtryk og jeg ikke bare kan sidde og vente til tirsdag uden og Google mine fingre følelsesløse.....

Jeg undrer mig bare over, at på den ene side kan du ikke få indskudslånet, da dit rådighedsbeløb er lavt og på den anden side forlanger de, at du tager lejligheden. 

Jeg er klar over, at du er i en svær situation, og håber du/I kommer godt videre og får en afklaring på tirsdag.  I forhold til muligheder er der ikke en socialrådgiver på krisecenteret, som kan hjælpe dig?

Anmeld Citér

3. februar 2017

migxher

Jeg ved det er grupper på Facebook som giver væk til folk i nød. Måske du kan finde noget af det i mangler der

Anmeld Citér

4. februar 2017

Anonym

Du kan læse reglerne her, hvor der også står at beløbet typisk er 4-5000kr, dog forskelligt fra sag til sag.

kort opridsning af reglerne: din indtægt skal være lav(kontanthjælpsniveau), og der skal være sket en social begivenhed, du ikke har kunnet forudse.

https://ungokonomi.dk/node/82

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.