Eksperthjælp: Mor vil ikke dele barsel med far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. februar 2017

Carina:-)

Smølfine123 skriver:

Barnet er ældre.  Moren har barsel 4 uger før og 14 uger bagefter ... herefter er der 32 uger - Til deling...

jeg vil stadig våge at påstå at mange børn kan klare ikke at blive ammet ved ca. 10 mnd. i løbet af dagstimerne... men det er jo klar hvis man først starter op med fast føde ved 8 mnd eller senere (som ikke anbefales) .. så er det selvfølgelig svært. 

Og hvis der ellers er åbenlyse gode grunde må ts ' jo argumenter for sin sag. 

Barslen er ikke som udgangspunkt tildelt kvinden - i hvert fald den sidste del. Og jeg mener stadig at der det første år knyttes et specielt bånd mellem barn og forældre - især dem det passer mest.

God weekend

I lige måde 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2017

Babilooo

Abracadabra skriver:

Hun er vel professionel mor med 6 børn. Måske også professionel barslende? Hun vil måske gerne strække friheden så længe som muligt? Måske vil hun gerne udsætte sin tilbagevenden til den ikke eksisterende karriere? Eller aktivering?

Har lagt mærke til vi ofte er enige 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Goggelogge

Abracadabra skriver:

Hun er vel professionel mor med 6 børn. Måske også professionel barslende? Hun vil måske gerne strække friheden så længe som muligt? Måske vil hun gerne udsætte sin tilbagevenden til den ikke eksisterende karriere? Eller aktivering?

Tænker du at det et hendes levevej

Anmeld Citér

3. februar 2017

ninibadini

Har du evt ret til barsel med fuld løn igennem din overenskomst? Så kan det jo sagtens svare sig rent økonomisk for jeres familie, hvis du får fuld løn på et tidspunkt hvor din kone kun vil få barselsdagpenge. Det kom bag på os i sin tid at min mand havde ret til 10 ugers barsel med ret til fuld løn, men det var bare fedt. Han havde inden fødslen ytret at han gerne ville holde 2-3 måneders barsel, så det skulle han selvfølgelig bare gøre, og da det så pludselig var med fuld løn var det jo bare win-win.

Men ellers er jeg enig i at der ikke er noget der hedder at 'mor ikke vil dele'. Der er 32 uger til deling, så du har fuldt ud ret til at tage din del af dette.

Min mand startede på barsel ved 8 måneder, og gik hjemme med ham til 10 måneder og herefter 2 ugers indkørsel i vuggestuen. Det var en dejlig tid for dem begge, selv om det også var hårdere end manden lige havde regnet med  Men det var dejligt at komme hjem og se at det hele bare fungerede på min mands helt egen måde uden at jeg kunne blande mig. Min dreng var flaskebarn, men fik kun mælk tidlig morgen og aften. Om jeg så havde ammet, havde det nok været samme mønster. Da vi selv var børn var det jo normalt at mor kun havde 3 måneders barsel, så selvfølgelig kan man få det til at fungere uden mors bryster i dagtimerne.

Anmeld Citér

3. februar 2017

ninibadini

Abracadabra skriver:

Sørgeligt men helt sikkert sandt i mange tilfælde  

Anmeld Citér

3. februar 2017

Kløver

ninibadini skriver:

Sørgeligt men helt sikkert sandt i mange tilfælde  

Synes det er moget af en fordom og bliver lidt stødt over, at det lige frem er sørgeligt at de prioriterer familielivet. Ingen har nævnt noget om indkomst osv alder imellem børnene osv. Og nogle sætter større pris på familie livet end at gå op i karriere (det udelukke jo ikke job) 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Abracadabra

Årgangs Mor skriver:

Synes det er moget af en fordom og bliver lidt stødt over, at det lige frem er sørgeligt at de prioriterer familielivet. Ingen har nævnt noget om indkomst osv alder imellem børnene osv. Og nogle sætter større pris på familie livet end at gå op i karriere (det udelukke jo ikke job) 

Min fordom er baseret på, at kvinden nu skal have sit 7. barn, og så ER det da påfaldende, at far kun må få sine 2 uger... 

Vi ved jo ingenting om den familie, men det er jo ikke forbudt at gætte løs! 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Kløver

Abracadabra skriver:

Min fordom er baseret på, at kvinden nu skal have sit 7. barn, og så ER det da påfaldende, at far kun må få sine 2 uger... 

Vi ved jo ingenting om den familie, men det er jo ikke forbudt at gætte løs! 

Men gæt er jo nødvendigvis ikke lig med virkeligheden, der kan være mange grunde pg at begge forældre ønsker tid med deres barn er bare dejligt. Og så synes jeg eet er trist at det skal ses på med fordomme og som værende sørgeligt blot fordi hun har valgt børn og ikke en betalt karriere, det udelukker jo stadig ikke at kvinden har job/jobs 

Anmeld Citér

4. februar 2017

Michala

Smølfine123 skriver:

Hvis man regner med at den samlede barsel er på et år og barnet starter med fast føde i alderen 4-6 mnd. Så burde det da ikke være en amning der forhindre barsel i de sidste uger

det har godt nok aldrig været et problem for dem jeg kender. Altså med mindre man ammer meget om dagen- men det er da slet ikke nødvendigt i de 7-8 timer man er på arbejde... da min søn var 8-9 mnd fik han altså kun flaske eller bryst til at sove på. Og ellers moset mad. 

Og behovet for et tæt bånd for far og barn er da meget mere vigtigt for barnet end at få en amning midt på dagen 

Der er altså visse fagprofessioner, hvor man ikke kan arbejde, når man stadig ammer. Min dreng nægtede at spise, så blev stort set fuldammet til 8 måneder. Derudover arbejder mange af os i skifte vagter og med højrisiko medicinske præparater, som gør, at min søn skulle være tvunget fra amning flere måneder før tid, hvis faderen skulle have haft barsel. Arbejder som sygeplejerske. Så lad vær med at dømme på forhånd! 

Anmeld Citér

4. februar 2017

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Carina:-) skriver:

Barnet er der ikke 10 mdr hvis man deler de 32 uger ?

Så er barnet 30 uger altså 7 mdr og min søn kunne f.eks ikke undvære amning om dagen som 7 mdr gammel .

Så fordi du ikke kender nogen er det vel ikke ensbetydende med at så gælder lige din erfaring alle andre?

Lige så lidt som jeg kan sige at min erfaring med et barn der ikke kunne undvære amning kan du heller ikke sige at fordi din kunne så er det sådan for alle - og slet ikke når hverken du eller jeg aner noget om ts kommende barn. 

Så børn der ikke bor med deres far har ikke noget bånd?

Jeg kender personligt flere fædre der ikke ser deres børn hver dag og de børn er nu stadig ret glade for farmand.

Men vi kan diskutere amning osv herfra og resten af weekenden- tænk hvis det slet ikke er amning der er årsagen ?

Jeg siger ikke at far ikke har ret til barsel- Jeg siger bare at inden man kaster om sig med sætninger om egoisme og at hvor vred man bliver over at læse sådan noget her kunne man jo lige overveje at der er en reel mulighed for at mor har en grund vi ikke kender til .

Nu beder far jo ikke om 32 uger - han beder om de sidste 12 uger. Og her vil jeg mene at et barn godt kan undvære amning mens mor er på job.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.