Har du evt ret til barsel med fuld løn igennem din overenskomst? Så kan det jo sagtens svare sig rent økonomisk for jeres familie, hvis du får fuld løn på et tidspunkt hvor din kone kun vil få barselsdagpenge. Det kom bag på os i sin tid at min mand havde ret til 10 ugers barsel med ret til fuld løn, men det var bare fedt. Han havde inden fødslen ytret at han gerne ville holde 2-3 måneders barsel, så det skulle han selvfølgelig bare gøre, og da det så pludselig var med fuld løn var det jo bare win-win.
Men ellers er jeg enig i at der ikke er noget der hedder at 'mor ikke vil dele'. Der er 32 uger til deling, så du har fuldt ud ret til at tage din del af dette.
Min mand startede på barsel ved 8 måneder, og gik hjemme med ham til 10 måneder og herefter 2 ugers indkørsel i vuggestuen. Det var en dejlig tid for dem begge, selv om det også var hårdere end manden lige havde regnet med
Men det var dejligt at komme hjem og se at det hele bare fungerede på min mands helt egen måde uden at jeg kunne blande mig. Min dreng var flaskebarn, men fik kun mælk tidlig morgen og aften. Om jeg så havde ammet, havde det nok været samme mønster. Da vi selv var børn var det jo normalt at mor kun havde 3 måneders barsel, så selvfølgelig kan man få det til at fungere uden mors bryster i dagtimerne.
Anmeld
Citér