Jeg og min kæreste kommende kone skal til at være forældre til april . Hun har 6 børn og jeg har 2 . Jeg vil gerne på barsel denne her gang, men hun vil ikke dele de 32 uger der er til deling. Vil gerne på barsel i 12 uger, så hvad gør jeg ????
Mvh
En kommende Far
Lindas svar
Kære far
Sikke en dejlig flok unger I efterhånden må have.
Løsningen i den slags dilemmaer, som du nævner her, lægger som regel i at lytte åbent til hinandens begrundelser: Hvorfor er det vigtigt for din kommende kone, at være på fuld barsel? Er det fordi hun gerne vil have tid til at gå hjemme pga de andre børn? Fordi hun gerne vil fordybe sig og amme længe med dette barn? Er hun er nervøs for, at du skal være på barsel? Handler det om økonomi/ karriere osv. Hvad er der på spil?!
Forsøg at lytte så åbent og kærligt til hinanden som I kan. Ofte er der noget vigtigt, som er svært at nævne med ord, når den slags går i hårdknude. Forsøg at lytte bag ordene og spørg ærligt, kærligt men direkte, hvis du fornemmer, at der er mere bag ordene. Fx: ”Det lyder som om der er noget, som er rigtigt vigtig for dig i det her, men jeg er ikke sikker på, jeg forstår det helt endnu, vil du sige mig, hvad det er?!”
Med det vil jeg ønske dig, din kommende kone og alle jeres dejlige unger alt det bedste.
Venlig hilsen
Linda Stæhr
Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk
Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.
Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk
Anmeld
Citér