Eksperthjælp: Mor vil ikke dele barsel med far

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.026 visninger
21 svar
46 synes godt om
3. februar 2017

Linda Stæhr

Jeg og min kæreste kommende kone skal til at være forældre til april . Hun har 6 børn og jeg har 2 . Jeg vil gerne på barsel denne her gang, men hun vil ikke dele de 32 uger der er til deling. Vil gerne på barsel i 12 uger, så hvad gør jeg ????
Mvh
En kommende Far

Lindas svar

Kære far

Sikke en dejlig flok unger I efterhånden må have.

Løsningen i den slags dilemmaer, som du nævner her, lægger som regel i at lytte åbent til hinandens begrundelser: Hvorfor er det vigtigt for din kommende kone, at være på fuld barsel? Er det fordi hun gerne vil have tid til at gå hjemme pga de andre børn? Fordi hun gerne vil fordybe sig og amme længe med dette barn? Er hun er nervøs for, at du skal være på barsel? Handler det om økonomi/ karriere osv. Hvad er der på spil?!

Forsøg at lytte så åbent og kærligt til hinanden som I kan. Ofte er der noget vigtigt, som er svært at nævne med ord, når den slags går i hårdknude. Forsøg at lytte bag ordene og spørg ærligt, kærligt men direkte, hvis du fornemmer, at der er mere bag ordene. Fx: ”Det lyder som om der er noget, som er rigtigt vigtig for dig i det her, men jeg er ikke sikker på, jeg forstår det helt endnu, vil du sige mig, hvad det er?!”

Med det vil jeg ønske dig, din kommende kone og alle jeres dejlige unger alt det bedste.

Venlig hilsen

Linda Stæhr

Familierådgiver ved Trivsel i familien.dk

Linda Stæhr tilbyder foredrag og rådgivning af småbørnsforældre. Omdrejningspunktet er at give konkrete her-og-nu løsninger til hverdagen, og give forældrene styrke til at imødegå fremtidige udfordringer i familien med kærlighed, handleparathed og stor autoritet.

Se Lindas hjemmeside: Trivselifamilien.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. februar 2017

EnGodMor

dejligt med en far som ønsker så lang barsel med sit barn. 

Prøv at forklar din kæreste, hvad hvis situationen var omvendt? At du skulle gå hjemme og hvilke måtte, hvad ville hun sige til det? 

Bliver sur over sådan noget 

håber din kæreste åbner op for sit ego 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Babilooo

Det er da at åbne op for at du gerne vil have tid med dit barn. 

Det er faktisk slet ikke hende der skal give dig lov. Det er noget I i fællesskab skal blive enige om. 

Jeg har kun haft positive oplevelser med en mand der begge gange to 3 mnd. 

Vær lydhør og spørgende ... men der skulle godt nok gode argumenter på banen for at jeg ville fratages mulighed for barsel. Ægteskab eller parforhold i det hele taget handler om ikke at være kompromisløs. 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Carina:-)

Inden vi dømmer mor som egoist kunne det være rart at vide lidt om hvorfor. 

Er det for. eksempelvis pga amning er det jo af hensyn til barnet.

Her ville pga amning og arbejde slet ikke være en mulighed at far tog noget af en barsel.

Synes der mangler lidt oplysninger inden vi bare går udfra mor er egoist .

Anmeld Citér

3. februar 2017

Babilooo

Inden vi dømmer mor som egoist kunne det være rart at vide lidt om hvorfor. 

Er det for. eksempelvis pga amning er det jo af hensyn til barnet.

Her ville pga amning og arbejde slet ikke være en mulighed at far tog noget af en barsel.

Synes der mangler lidt oplysninger inden vi bare går udfra mor er egoist .

Hvis man regner med at den samlede barsel er på et år og barnet starter med fast føde i alderen 4-6 mnd. Så burde det da ikke være en amning der forhindre barsel i de sidste uger

det har godt nok aldrig været et problem for dem jeg kender. Altså med mindre man ammer meget om dagen- men det er da slet ikke nødvendigt i de 7-8 timer man er på arbejde... da min søn var 8-9 mnd fik han altså kun flaske eller bryst til at sove på. Og ellers moset mad. 

Og behovet for et tæt bånd for far og barn er da meget mere vigtigt for barnet end at få en amning midt på dagen 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Smølfine123 skriver:

Hvis man regner med at den samlede barsel er på et år og barnet starter med fast føde i alderen 4-6 mnd. Så burde det da ikke være en amning der forhindre barsel i de sidste uger

det har godt nok aldrig været et problem for dem jeg kender. Altså med mindre man ammer meget om dagen- men det er da slet ikke nødvendigt i de 7-8 timer man er på arbejde... da min søn var 8-9 mnd fik han altså kun flaske eller bryst til at sove på. Og ellers moset mad. 

Og behovet for et tæt bånd for far og barn er da meget mere vigtigt for barnet end at få en amning midt på dagen 

Far og barn kan nu sagtens få et tæt bånd uden barsel det er vel ikke kvantitet rem for kvalitet i samvær?

Og ikke alle børn kan undvære amning i 9 timer i den alder.

Og mhs til hvor vidt  man skal tilsidesætte barnets behov for at blive ammet er vel et temperament  spørgsmål . 

Anbefalingerne er fuldamning til 6 mdr så er det jo op til den enkelte hvad man  beslutter . 

Men nu ved vi stadig ikke hvorfor mor er modvillig vi kan stadig kun gætte på grunden 

Anmeld Citér

3. februar 2017

Babilooo

Carina:-) skriver:

Far og barn kan nu sagtens få et tæt bånd uden barsel det er vel ikke kvantitet rem for kvalitet i samvær?

Og ikke alle børn kan undvære amning i 9 timer i den alder.

Og mhs til hvor vidt  man skal tilsidesætte barnets behov for at blive ammet er vel et temperament  spørgsmål . 

Anbefalingerne er fuldamning til 6 mdr så er det jo op til den enkelte hvad man  beslutter . 

Men nu ved vi stadig ikke hvorfor mor er modvillig vi kan stadig kun gætte på grunden 

Jo i starten vil jeg faktisk sige at kvantitet er ret afgørende for et bånd. Og jo man kan altså sagtens indrette sig så en baby på 10 mnd sagtens kan klare sig uden amning hen over en arbejdsdag..? Det har da aldrig været et problem for nogen af dem jeg kender. Det er et dårligt argument at baby har behov for det mere end tæthed med far..? Det drejer dig max om en amning..? Som på det tidspunkt med rette kan erstattes med føde..? Helt efter anbefalingerne.

Anmeld Citér

3. februar 2017

Smølfine123 skriver:

Jo i starten vil jeg faktisk sige at kvantitet er ret afgørende for et bånd. Og jo man kan altså sagtens indrette sig så en baby på 10 mnd sagtens kan klare sig uden amning hen over en arbejdsdag..? Det har da aldrig været et problem for nogen af dem jeg kender. Det er et dårligt argument at baby har behov for det mere end tæthed med far..? Det drejer dig max om en amning..? Som på det tidspunkt med rette kan erstattes med føde..? Helt efter anbefalingerne.

Barnet er der ikke 10 mdr hvis man deler de 32 uger ?

Så er barnet 30 uger altså 7 mdr og min søn kunne f.eks ikke undvære amning om dagen som 7 mdr gammel .

Så fordi du ikke kender nogen er det vel ikke ensbetydende med at så gælder lige din erfaring alle andre?

Lige så lidt som jeg kan sige at min erfaring med et barn der ikke kunne undvære amning kan du heller ikke sige at fordi din kunne så er det sådan for alle - og slet ikke når hverken du eller jeg aner noget om ts kommende barn. 

Så børn der ikke bor med deres far har ikke noget bånd?

Jeg kender personligt flere fædre der ikke ser deres børn hver dag og de børn er nu stadig ret glade for farmand.

Men vi kan diskutere amning osv herfra og resten af weekenden- tænk hvis det slet ikke er amning der er årsagen ?

Jeg siger ikke at far ikke har ret til barsel- Jeg siger bare at inden man kaster om sig med sætninger om egoisme og at hvor vred man bliver over at læse sådan noget her kunne man jo lige overveje at der er en reel mulighed for at mor har en grund vi ikke kender til .

Anmeld Citér

3. februar 2017

Babilooo

Carina:-) skriver:

Barnet er der ikke 10 mdr hvis man deler de 32 uger ?

Så er barnet 30 uger altså 7 mdr og min søn kunne f.eks ikke undvære amning om dagen som 7 mdr gammel .

Så fordi du ikke kender nogen er det vel ikke ensbetydende med at så gælder lige din erfaring alle andre?

Lige så lidt som jeg kan sige at min erfaring med et barn der ikke kunne undvære amning kan du heller ikke sige at fordi din kunne så er det sådan for alle - og slet ikke når hverken du eller jeg aner noget om ts kommende barn. 

Så børn der ikke bor med deres far har ikke noget bånd?

Jeg kender personligt flere fædre der ikke ser deres børn hver dag og de børn er nu stadig ret glade for farmand.

Men vi kan diskutere amning osv herfra og resten af weekenden- tænk hvis det slet ikke er amning der er årsagen ?

Jeg siger ikke at far ikke har ret til barsel- Jeg siger bare at inden man kaster om sig med sætninger om egoisme og at hvor vred man bliver over at læse sådan noget her kunne man jo lige overveje at der er en reel mulighed for at mor har en grund vi ikke kender til .

Barnet er ældre.  Moren har barsel 4 uger før og 14 uger bagefter ... herefter er der 32 uger - Til deling...

jeg vil stadig våge at påstå at mange børn kan klare ikke at blive ammet ved ca. 10 mnd. i løbet af dagstimerne... men det er jo klar hvis man først starter op med fast føde ved 8 mnd eller senere (som ikke anbefales) .. så er det selvfølgelig svært. 

Og hvis der ellers er åbenlyse gode grunde må ts ' jo argumenter for sin sag. 

Barslen er ikke som udgangspunkt tildelt kvinden - i hvert fald den sidste del. Og jeg mener stadig at der det første år knyttes et specielt bånd mellem barn og forældre - især dem det passer mest.

God weekend

Anmeld Citér

3. februar 2017

Abracadabra

Hun er vel professionel mor med 6 børn. Måske også professionel barslende? Hun vil måske gerne strække friheden så længe som muligt? Måske vil hun gerne udsætte sin tilbagevenden til den ikke eksisterende karriere? Eller aktivering?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.