Anonym skriver:
Bundærligt. Jeg er kun sammen med min mand fordi vi har 2 børn sammen.
Vi har intet sexliv og hverken krammer eller kysser. Jeg gider ikke og han tænder mig på ingen måde længere. Jeg har kun venskabelige følelser for ham.
vi er gode til at være forældre sammen men ikke mere end det. Vores forhold er helt dødt og det har det været længe og jeg har egentlig ikke lyst til at redde det.
Helst ville jeg ud og møde en ny og få sommerfugle i maven igen men da mig og landen har 2 børn sammen, ejer hus og er ved at sætte nyt hus i stand som vi købte sidste år ser jeg det som en umulighed at stoppe det nu. Min mand har brugt så mange penge og tid på det hus som vi begge gerne vil bo i med børnene så sådan må det jo blive.
i hverdagen savner jeg kærlighed og intimitet og bare at elske en. Vi snakker ikke sammen med mindre det handler om børnene vi har ikke andet til fælles længere.
Er jeg den eneste som lever i et ægteskab/forhold som kun består fordi der er børn involveret?
Nu ved jeg ikke, hvor længe I har været sammen. Men min mand og jeg har været sammen så mange år, at vi sidste år overståede anden runde af sådan en periode. Det er sindssygt hårdt og ulykkeligt.
Det ulykkelige højdepunkt, der også blev vendepunktet, var det øjeblik, hvor vi satte hinanden fri. Vi ville prøve at blive sammen, men ikke forhindre hinanden i at opleve nærhed, og hvad dertil hører såsom berøring osv. Men efter et par uger endte vi i hinandens arme og græd i timevis over det hele. Ingen af os havde lyst til andre, når det kom til stykket og det gik op for os, at der ikke er andre i verden, vi ønskede nærhed med. Børnene kom på overnatning hos farmor, hvor vi i halvandet døgn fik talt, grædt, talt, gloet ud i luften og grædt noget mere.
Vi blev enige om nogle ting, der skulle ændres og som ikke bare skulle tales om (år efter år), men der skulle handles på det. Der var fire kerneområder, og nogle mindre, som vi stædigt holder fast i. Èn af dem var parterapi, hvilket har gjort en verden til forskel. Èn anden ting var faktisk, at der skulle en seng ind på kontoret, så vi kunne tage en nat for os selv engang imellem, kæmpe forskel til det bedre, en god nattesøvn skal ikke undervurderes.
Det lyder måske helt vildt nemt, men det var det overhovedet ikke. Det var faktisk meget vanskeligt at finde frem til, at det i virkeligheden ikke var kærligheden, der fejlede noget med, hvad der overskyggede kærligheden og hvad hulen, vi skulle gøre ved det. Det krævede at vi kom helt der ud, hvor vores følelser hang i laser, hvor vi var i total oprør, udsatte, såbare og bundærlige.
Det er jo ikke sikkert, du kan bruge det til noget, men bare lidt tanker om det at kæmpe for noget, man egentlig ikke har lyst til at kæmpe for, men alligevel gør, fordi man har børn sammen, og så komme ud af krisen sammen - lykkelige, forelskede og stærkere end nogensinde før.