Toxoplasmose (haresyge) blodprøve.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.348 visninger
13 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
24. januar 2017

Anonym trådstarter

Hej søde baby-debattører, 

håber nogen måske kan hjælpe mig.

Får man taget en blodprøve, for at blive testet imod, om man har Toxoplasmose? 

Er blevet lidt nervøs, fordi jeg har læst hvad skader det gør på fosteret. 

Vi har ikke katte nu, men i al min barndom har vi haft kat. 

Jeg har som sådan ingen grund til, at tro jeg er smittet med Toxoplasmose. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2017

Bb2015

Anonym skriver:

Hej søde baby-debattører, 

håber nogen måske kan hjælpe mig.

Får man taget en blodprøve, for at blive testet imod, om man har Toxoplasmose? 

Er blevet lidt nervøs, fordi jeg har læst hvad skader det gør på fosteret. 

Vi har ikke katte nu, men i al min barndom har vi haft kat. 

Jeg har som sådan ingen grund til, at tro jeg er smittet med Toxoplasmose. 

Det tror jeg nu ikke du skal bekymre dig om. Jeg har også altid haft kat, men mener det har noget at gøre med om man tømmer kattebakke eller har med katte bæ at gøre, fordi der er nogle ting i det. Så vidt jeg ved så kan du ikke blive smittet når du ikke har kat. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Anonym trådstarter

Michfich skriver:

Det tror jeg nu ikke du skal bekymre dig om. Jeg har også altid haft kat, men mener det har noget at gøre med om man tømmer kattebakke eller har med katte bæ at gøre, fordi der er nogle ting i det. Så vidt jeg ved så kan du ikke blive smittet når du ikke har kat. 

Det er ikke helt rigtig 

ja det sker i igennem kattens afføring. Du kan smittes ved at ordne kattebakke, men smitten sker også igennem fødevare, fx. Grønsager der ikke er afvasket godt nok. 

80 % går rundt med Toxoplasmose, og de fleste uden at vide det. 

Som almindelige menneske er det ikke farligt overhovedet, men som gravid, kan fosteret få hjerneskader og manglende syn. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Det sker jo intet hvis du allerede havde toxoplasmose før graviditeten. Selv hvis du skulle være så uheldig at få det under graviditeten, så er risikoen alligevel begrænset for at det vil overføres til barnet og at barnet får alvorlige skader. 

Vask frugt- og grønt godt, så skal det nok gå. 

Anmeld Citér

25. januar 2017

CC79

Ja du får taget blodprøve for det ved 1. lægebesøg. Du skal blot udvise påpasselighed overfor katteafføring og også kaniners afføring har jeg hørt. Derudover er risikoen faktisk størst gennem råt eller ikke ordentligt gennemstegt kød og uvaskede grøntsager og jord ska man også sørge for at vaske hænder efter berøring med men mon ikke man gør det alligevel. Jeg har haft kat siden jeg var barn og tester alligevel negativ for toxoplasmose hver gang jeg er gravid. Er pt gravid med vores 4. barn og skifter både kaninburet og kattebakken. Begge dyr er så indedyr skal siges og risikoen er jo størst med udekatte. Derudover skal du decideret have afføringen i munden og indtage det og ved grundig håndvask sker det jo ikke. Ydermere skal afførringen ligge i mange dage for at bakterien opstår så ja der skal noget til for at blive ramt af den vej. Tror faktisk risikoen er størst gennem grøntsager, frugt og kød så det er der jeg selv er allermest påpasselig og er generelt ekstra grundig med håndhygiejnen som gravid. Så hvis man tager sine små forbehold tror jeg ikke risikoen er så stor igen. Men man skal selvfølgelig sætte sig grundigt ind i hvordan man undgår smitte da det jo er noget der bestemt skal undgås.

Anmeld Citér

25. januar 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg troede man havde afskaffet screening for det under graviditet? (da det ikke havde nogen effekt) 

Anmeld Citér

25. januar 2017

ninibadini

CC79 skriver:

Ja du får taget blodprøve for det ved 1. lægebesøg. Du skal blot udvise påpasselighed overfor katteafføring og også kaniners afføring har jeg hørt. Derudover er risikoen faktisk størst gennem råt eller ikke ordentligt gennemstegt kød og uvaskede grøntsager og jord ska man også sørge for at vaske hænder efter berøring med men mon ikke man gør det alligevel. Jeg har haft kat siden jeg var barn og tester alligevel negativ for toxoplasmose hver gang jeg er gravid. Er pt gravid med vores 4. barn og skifter både kaninburet og kattebakken. Begge dyr er så indedyr skal siges og risikoen er jo størst med udekatte. Derudover skal du decideret have afføringen i munden og indtage det og ved grundig håndvask sker det jo ikke. Ydermere skal afførringen ligge i mange dage for at bakterien opstår så ja der skal noget til for at blive ramt af den vej. Tror faktisk risikoen er størst gennem grøntsager, frugt og kød så det er der jeg selv er allermest påpasselig og er generelt ekstra grundig med håndhygiejnen som gravid. Så hvis man tager sine små forbehold tror jeg ikke risikoen er så stor igen. Men man skal selvfølgelig sætte sig grundigt ind i hvordan man undgår smitte da det jo er noget der bestemt skal undgås.

Har du selv bedt om at få det tjekket i din blodprøve? For jeg tror ikke det er standard?

Anmeld Citér

25. januar 2017

Anonym trådstarter

CC79 skriver:

Blodprøven er ikke standart. Nogle beder om blodprøven, og får den taget. Nogle læge tager den bare, og andre tager den ikke. 

Har snakket med min læge Idag, og jeg har ikke fået den taget. Førhen var det standart at lægerne tog blodprøven til Toxoplasmose 

Anmeld Citér

25. januar 2017

Anonym trådstarter

ninibadini skriver:

Har du selv bedt om at få det tjekket i din blodprøve? For jeg tror ikke det er standard?

Du har helt ret. Det er ikke standart 

Anmeld Citér

25. januar 2017

Pianisten

Min læge spurgte mig til første samtale om jeg havde kat, og da jeg sagde nej, svarede hun "fint, så behøver vi ikke teste for det".

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.