spørgsmål til jeg der er i behandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. januar 2017

enlillefamilie

Min kæreste og jeg er ret ny i denne her verden der omhandler at være i behandling, men omvendt så har vi jo længe forsøgt at lave en baby på den gammeldags måde.

Én ting som denne proces har lært mig, og som jeg får lyst til at dele, når jeg læser et indlæg som dette er. HUSK vi er forskellige som mennesker og vi er forskellige som køn, men faktisk vil jeg heller sige vi er forskellige som mennesker, der er punkter hvor jeg som kvinde ikke ligner, tænker, føler eller handler om andre kvinder, og sådan oplever jeg faktisk også mænd.

Min kæreste og jeg ønsker os begge 2 meget højt et barn, og har sammen valgt at gå i behandling, og de betyder FOR OS, at vi støtter hinanden i det, men det betyder også at vi giver plads til at tænke og føle forskelligt, uden det ender ud i vi enten står os selv eller hinanden oveni hovedet med tanken om at være forkerte.

I starten da vi besluttet at nu ville vi være forældre (jeg stoppede på p-piller), der startede vi de første måneder nu med at "ligge lige" vi talte begge dage, og blev lige skuffet når den der g-test ikke viste det vi ønskede.. Derefter var jeg lidt foran hvad den angår, så var der nogen måneder hvor min kæreste faktisk havde mere styr på tiden på måneden, og så var der faktisk også nogen måneder hvor ingen af os tænkte på det, både fordi det gik lidt i glemmebogen, og fordi det begyndte at fylde for meget ift. vores sexliv, det blev for meget et projekt.

Da vi så havde forsøgt længe nok i forhold til lov og regler, så vi kunne blive undersøgt, var det mig der startede ud med at have styr på tingene, datoer, tider, mindende min kæreste om at bestille tid hos sin læge osv. 

Det er mig der har lagt ud med at læse div. papir vi har fået forskellige steder fra, og på et tidpunkt tænkte jeg også "vil han overhovedet det her", indtil jeg en aften stod og lavede mad, og fik kiggede ind i stuen, der sad min kæresten med hovedet begravet i papir og jeg kunne ane en lille tåre - da vi sad og spiste den aften, valgte jeg ikke at nævne noget om hvad jeg havde set, og pludselig siger han selv, "hold da kræft hvor står der mange kloge ord i de papir, som om vi ikke ved det" (det handle bla. om hvad det kan gøre ved et forhold) og derefter fik vi så en god snak om det - og det gik op for mig at vi begge to havde følelser omkring det her, og det måske i virkeligheden handlede om, at jeg var alt for dårlig til at åbne munden og sige hvad jeg tænkte og følte, også at fortælle om min tvivl.

Min kæreste bakker mig fuldt op i dette, men vi er bare forskellige steder indimellem, jeg har nogen dage stort behov for at snakke, spørger, vide osv. hvor han har mindre behov, men andre dage er det pludselig ham der siger noget der har med baby, behandling, forælderrolle osv at gøre, hvor jeg godt kan tænke "det har jeg ikke lige behov for" - men så må jeg jo være den søde kæreste.. 

Som sagt er vi meget nye i behandlingen og venter på at kunne gå i gang med 1. forsøg, og her har vi det meget forskelligt, vi ville begge 2 rigtige gerne lave det her barn på den gamle dags måde, og min kæreste har det sindsygt svært ved at det nok ikke sker (vi har chance for det) og vi behøves hjælp, hvorimod jeg er kommet mig over det bum, og tænker nu er vi i gang. Det samme med hvor meget vi begge 2 behøves at deltage, ingen skal være i tvivl om jeg gerne vil have min kæreste med til alt, men jeg tænker også meget praktik, og tænker han behøves ikke mere fravær end højst nødvendig - det fik jeg nævnt efter den første samtale, og havde allerede valgt de "dage" han ikke behøves at være med, her tænker jeg de besøg hvor de bare skal følge min krop, hvor jeg så erfaret at her tænkte vi IKKE ens - for både der og siden har jeg fået afvide at "hey vi er 2 om det her, og jeg vil også være med, jeg vil støtte dig, og det betyder jeg vil også prøve at få fri på de dage hvor jeg ikke behøves at være med"  

I forhold til hvor meget vi snakker om det med andre, så er behovet nok størst hos mig ift at andre skal vide noget, og det er mest i tilfælde af det ikke går som planen skriver, ellers har vi begge et ønske om at det skal være lige så naturligt som hvis vi ikke var i behandling, og min kæreste han har ikke behov for at snakke med andre end mig, før end han kan fortælle han skal være far.

Så jeg tror bare at det er vigtigt at vi kvinder også respekter mændene, og lader vær med at ligge vores følelser over på dem - de har nu en gang været med til at beslutte at forsøge at få børn og de har været med til at beslutte at gå i behandling og det må i min optik betyde de GERNE vil være med.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. januar 2017

koeapabshicar

Min mand er med til alt det han kan komme med til. Det vil sige det er ikke alle scanningerne han kan være med til men var med til udtagning og oplægning. Det her "projekt" er lige så vigtigt for ham som for mig og han har sat sig ind i det hele. (Dog ikke lige så meget som mig, men jeg er også en nørd haha. Desuden ved han jeg har styr på det og spørger hvis der er noget han ikke ved). Han husker mig på medicin og er ved min side hver gang jeg skal sprøjte mig selv. 

Efter oplægningen er han den der husker tiden ift min medicin og han gør små ting der gør jeg ved han er lige så meget med i processen som mig. 

Jeg er heldig at have en mand der går op i det på samme måde for tænker ikke det er forventeligt. Nogle mænd kan bare ikke sætte sig ind i det og det er meget fjernt for dem. Og det tror jeg måske bare hører til det at være mand. :-)

Anmeld Citér

24. januar 2017

modesty

nico3 skriver:

til jer som er eller har været i behandling, hvor meget er jeres mænd med? går de ind i det med krop og sjæl, altså betyder det lige så meget for dem som for jer og deltager de 100% og har de brugt tid på at sætte sig ind i hvad det er i gennemgår?

jeg har haft eller har stadig en forventning om at det er noget man gør sammen og at det burde betyde lige meget for begge personer, da det jo ikke er mit barn jeg ønsker mig, men vores fælles barn.

vi skal til lægen tirsdag og have lavet en henvisning til hjælp/behandling, men jeg føler mig dybt i tvivl. mit hjerte og min fornuft siger hver deres ting..

vi vil gerne have børn, men vi er måske bare ikke helt enige om hvordan vi skal komme i mål.. jeg er ville til at gå meget langt for at få opfyldt det ønske om at bliv mor, og jeg ønsker selvfølgelig at det skal være sammen med min mand. jeg er fuldtids papmor til en dejlig pige, og det gør det ikke nemmere da jeg er så skruk altid og har været det i 2 år. vi var gravide men endte i en SA den 17/11-15, og der er ikke sket noget lige siden. jeg føler at det er på tide/det rigtige tidspunkt at tage det skridtet videre, hvor min mand nok er lidt mere på det punkt at han næsten er lidt ligeglad med hvornår det sker at vi bliver gravide igen, bare det sker på et tidspunkt. 

han vil gerne med til lægen og i behandling, men han gør det for min skyld. som han siger at hvis jeg ønsker at gå så langt for det, så er det det vi gør. men jeg føler sgu ærligt at det kun er mig det betyder noget for, og det gør pisse ondt, for det føles næsten som om at man står med det hele selv. alle følelserne, frustrationenerne og hvad der ellers følger med på godt og ondt.

Jeg synes det er store krav du stiller når du vil have at din mand skal være helt lige så engageret som du. Det er nok de færreste mænd der er det - eller, de er det på en anden måde og viser det på en anden måde.

Han skal kunne støtte dig og give dig omsorg når/hvis du får det svært. Men derudover synes jeg ikke at du kan kræve et bestemt engagement-niveau.

Min mand var med til alle undersøgelser, men var generelt meget mere rolig og fattet i forløbet end jeg var.

Anmeld Citér

24. januar 2017

enlillefamilie

koeapabshicar skriver:

Min mand er med til alt det han kan komme med til. Det vil sige det er ikke alle scanningerne han kan være med til men var med til udtagning og oplægning. Det her "projekt" er lige så vigtigt for ham som for mig og han har sat sig ind i det hele. (Dog ikke lige så meget som mig, men jeg er også en nørd haha. Desuden ved han jeg har styr på det og spørger hvis der er noget han ikke ved). Han husker mig på medicin og er ved min side hver gang jeg skal sprøjte mig selv. 

Efter oplægningen er han den der husker tiden ift min medicin og han gør små ting der gør jeg ved han er lige så meget med i processen som mig. 

Jeg er heldig at have en mand der går op i det på samme måde for tænker ikke det er forventeligt. Nogle mænd kan bare ikke sætte sig ind i det og det er meget fjernt for dem. Og det tror jeg måske bare hører til det at være mand. :-)

Nemlig, jeg tror også der bare er forskellige måder at være "med på".. 

man kan jo også sige at på en eller anden måde, bliver manden også skubbet ud på 2.pladsen, brevet fra sygehuset er skrevet i mit navn, til mig - det er mit Sygesikringskort der skal køres igennem ved ankomst, det er min krop der skal være på en vis tid af måneden for at jeg kan melde klar til behandling osv.. Som min kæreste sagde, så er han jo faktisk bare en bi-ting der bare skal være der når der skal afleveres sæd - resten handler om kvinden.. 

Nu sagde min kæreste det med et smil på læben, og jeg kender ham jo bedre end jeg skal beskrive på skrift, men jeg kan endelig godt føle hans tankegang, og tænker at nogen mænd måske lettere kan føle sig som en "bi-ting" men vi kvinder kræver at de skal være 200% på. 

Jeg må indrømme at jeg havde måske forventet, at nu hvor vi begge er henvist til behandling (jeg er ikke en enlig kvinder der ønsker barn alene), så blev vi måske også begge indkaldt osv. Jeg ved godt at manden ikke kan kan gå  i behandling alene, men ja vi er altså sammen om det her.. 

Jeg kender min kæreste godt nok til, at vide at han vil der 200% for mig, og vil være med til det hele, hvis ikke andre bremser ham i det, og jeg ved at han vil støtte mig i det jeg nu skal igennem for behandlinger kan virke, og jeg ved at han ønsker og ser frem til baby ligeså meget som mig.. - Men kan godt forstå hvis han måske får svært ved at føle sig som en del af det, når det hele handler om kvinden, selvfølgelig læser han hvad han nu kan læse, men tingene er jo henvent til kvinden.. Det er meget du i stedet for jer.. 

Det er bare min tanke.. 

Anmeld Citér

24. januar 2017

koeapabshicar

enlillefamilie skriver:

Nemlig, jeg tror også der bare er forskellige måder at være "med på".. 

man kan jo også sige at på en eller anden måde, bliver manden også skubbet ud på 2.pladsen, brevet fra sygehuset er skrevet i mit navn, til mig - det er mit Sygesikringskort der skal køres igennem ved ankomst, det er min krop der skal være på en vis tid af måneden for at jeg kan melde klar til behandling osv.. Som min kæreste sagde, så er han jo faktisk bare en bi-ting der bare skal være der når der skal afleveres sæd - resten handler om kvinden.. 

Nu sagde min kæreste det med et smil på læben, og jeg kender ham jo bedre end jeg skal beskrive på skrift, men jeg kan endelig godt føle hans tankegang, og tænker at nogen mænd måske lettere kan føle sig som en "bi-ting" men vi kvinder kræver at de skal være 200% på. 

Jeg må indrømme at jeg havde måske forventet, at nu hvor vi begge er henvist til behandling (jeg er ikke en enlig kvinder der ønsker barn alene), så blev vi måske også begge indkaldt osv. Jeg ved godt at manden ikke kan kan gå  i behandling alene, men ja vi er altså sammen om det her.. 

Jeg kender min kæreste godt nok til, at vide at han vil der 200% for mig, og vil være med til det hele, hvis ikke andre bremser ham i det, og jeg ved at han vil støtte mig i det jeg nu skal igennem for behandlinger kan virke, og jeg ved at han ønsker og ser frem til baby ligeså meget som mig.. - Men kan godt forstå hvis han måske får svært ved at føle sig som en del af det, når det hele handler om kvinden, selvfølgelig læser han hvad han nu kan læse, men tingene er jo henvent til kvinden.. Det er meget du i stedet for jer.. 

Det er bare min tanke.. 

Jeg er enig med at det kan være svært for manden at være med på samme plan. Jeg tænker dog ikke at der er for meget "du". Der hvor vi er i behandling er de meget gode til at kalde på os begge to,vi skal begge kører sygesikringsbevis igennem. De gør meget ud af at manden også er i behandling. :-) 

Anmeld Citér

24. januar 2017

enlillefamilie

koeapabshicar skriver:

Jeg er enig med at det kan være svært for manden at være med på samme plan. Jeg tænker dog ikke at der er for meget "du". Der hvor vi er i behandling er de meget gode til at kalde på os begge to,vi skal begge kører sygesikringsbevis igennem. De gør meget ud af at manden også er i behandling. :-) 

For god ordens skyld skal jeg lige sige at vi bliver BEGGE 2 behandlet rigtigt pænt på sygehuset, og der bliver snakkede til os begge, og det bliver også talt i VI.

Jeg skriver også mere i det samlet forløb, brevet kom i MIN e-boks det var kun mit navn der stå der, og mig der skulle i behandling, min kæreste blev hele vejen i gennem information halløjet beskrevet som ala "hvis han er der" - jeg er klar over det er standard breve, men alligevel, tænker at man som mand godt kan føle at man er deltager hvis altså kvinden inviterer.. 

Men ja heldigvis husker de os begge 2 på sygehuset, de kunne godt lige voge på andet, så skal jeg nok minde dem os vi er 2 om det her..

Jeg føler mig heldig med min kæreste, fordi han netop er så meget med, men tror også vi er gode til at tage det "rolig" og ikke forvente at den anden skal tænke det samme som en selv, og at der er mange måder at være "med på" 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.