Anonym skriver:
Jeg gik fra min datters far da hun var ca. 8 måneder. De har set hinanden meget, fast samvær og ferier osv. Her på det sidste er hun begyndt at sige "jeg vil have min far" (hun er 3,5 år nu), og det gør mig sindssygt bange for, om hun hellere vil bo hos ham
vi har 9-5 ordning, tre nætter den ene uge og to den anden.
jeg har selv en mor som ikke har kunne finde ud af at være mor, og jeg er selvfølgelig nervøs for om jeg er ved selv at jokke i spinaten ift min datter. Min største skræk er hvis min datter foretrækker sin far. Hvis hun gør det, skal hun selvfølgelig bo der.
Har nogen oplevet at deres små børn i perioder har været mere far-syge eller lignende?
Min datter er 2½, bor hos mig og ser sin far ca hver 3. weekend + det løse i ferier og sådan.
Hun kan godt finde på at sige ting som "Min FAR skal hente mig i vuggestue. - DU må ikke!" På trods af at han kun har været med til at hente hende en enkelt gang, for en uge siden, sammen med mig. Jeg tænker det er en helt naturlig reaktion på at han ikke er der hele tiden, og hun er blevet meget bevidst om det savn der er til ham.
Umiddelbart tænker jeg det samme om det du skriver. Altså at det er en helt naturlig og ok reaktion at din datter siger at hun gerne vil have sin far. Hun savner ham og det skal hun have lov til, uden at det er et angreb på dig som mor.
Jeg husker også selv som barn at jeg har sagt til min mor at jeg hadede hende og jeg ville have min far, når jeg ikke fik min vilje.
Man er nødt til at kunne rumme savnet til den anden forælder, når man har børn i en skilsmisse, også selvom det er længe siden man er gået fra hinanden. Barnet elsker jo begge sine forældre meget højt, og vil derfor savne den de ikke er hos. Det er pisse hårdt, men naturligt og ok.