Eksamensangst! Skal op i morgen...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

933 visninger
21 svar
18 synes godt om
15. januar 2017

God-mor

Nogle gode råd når man lider af eksamensangst? 

Jeg skal op i mundtlig samfundsfag i morgen, og jeg har det så skidt. Lider nemlig af voldsom eksamensangst og plejer at få betablokker, som virker ok men dem har jeg ikke bedt lægen om denne gang, da jeg er gravid. 

Nogle som har det som mig? Det er så øv at have det sådan. Men godt det snart er overstået 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2017

Nel

Jeg kan også blive ramt at ret meget eksamensangst til tider, og har faktisk selv en eksamen på tirsdag. For mig hjælper det, ikke at arbejde imod angsten.. det er svært at forklare hvordan herinde. Men at se angsten som noget der får dig til at præstere det bedste du kan og noget som er okay er der. Når angsten så rammer i situationen, kan det også hjælpe at acceptere at "lige nu er jeg altså skide hamrende nervøs og det er helt iorden".   Er man dødsens angst, så kan det selvfølgelig være svært at overbevise sig selv om det, men for mig bliver angst kun værre hvis jeg panikker over at jeg har det og at jeg ser det som en "fjende".

Ellers er der selvfølgelig også de fysiske råd - sådan noget med vejrtrækning, som nok fungerer bedre hvis man allerede er i panik og ikke kan tale sig selv til fornuft.

Anmeld Citér

15. januar 2017

Lisette W

Det lyder måske fjollet men jeg plejer at varme op som til en sports konkurrence... Det har afledt mine tanker og fået mig til at tænke på nået andet 

Og så plejer jeg at tænke: hvad er det værste der kan ske? Jeg kan gøre mig selv til grin og det er frygteligt i øjeblikket men det går over igen jeg dør ikke af det. Min familie og mine venner vil stadig elske mig uanset hvad

Det skal nok gå rigtig fint!

Anmeld Citér

15. januar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
God-mor skriver:

Nogle gode råd når man lider af eksamensangst? 

Jeg skal op i mundtlig samfundsfag i morgen, og jeg har det så skidt. Lider nemlig af voldsom eksamensangst og plejer at få betablokker, som virker ok men dem har jeg ikke bedt lægen om denne gang, da jeg er gravid. 

Nogle som har det som mig? Det er så øv at have det sådan. Men godt det snart er overstået 

Træk vejret. Sådan helt særiøst, når du venter på at skulle trække, sidder til forberedelse eller er ved at fremlægge, så træk vejret! Brug et par minutter på at lukke øjene og trække vejret helt ned i maven. Det får hele kroppen til at slappe af og kan tilbagemane et angstanfald. - Brugte det selv da jeg var til eksamen d. 6/1. Jeg stoppede op midt i en sætning fordi jeg kunne mærke et angstanfald var på vej, og overvandt det så jeg kunne snakke videre og endte med et 7-tal. 

Acceptér at når du har gjort dit bedste så er resten ude af dine hænder. Uanset om du har leveret en lorte præstation eller en fabelagtig præstation, så kan du hverken gøre til eller fra når du gjort dit bedste.

Lad være med at have en forventning til karakteren. - Det er i hvert fald en kæmpe stressfaktor for mig. Lav dig et mål der hedder; levér den bedst mulige vare. Det tager i hvert fald noget af stressen for mig.

Og igen, husk nu at trække vejret! Det kan virkelig gøre en seriøs forskel at man lige husker at bruger 2 minutter på at få ro på hjertet og trække vejret ned i maven.

Derudover vil jeg klart anbefale en samtale med en coach, når du er færdig med din eksamen, så du kan undgå angsten til fremtidige eksamner. Jeg havde sådan en samtale sidste sommer, og det er derfra jeg har lært mine teknikker og fundet ud af hvad der virker for mig.

Anmeld Citér

15. januar 2017

God-mor

Nel skriver:

Jeg kan også blive ramt at ret meget eksamensangst til tider, og har faktisk selv en eksamen på tirsdag. For mig hjælper det, ikke at arbejde imod angsten.. det er svært at forklare hvordan herinde. Men at se angsten som noget der får dig til at præstere det bedste du kan og noget som er okay er der. Når angsten så rammer i situationen, kan det også hjælpe at acceptere at "lige nu er jeg altså skide hamrende nervøs og det er helt iorden".   Er man dødsens angst, så kan det selvfølgelig være svært at overbevise sig selv om det, men for mig bliver angst kun værre hvis jeg panikker over at jeg har det og at jeg ser det som en "fjende".

Ellers er der selvfølgelig også de fysiske råd - sådan noget med vejrtrækning, som nok fungerer bedre hvis man allerede er i panik og ikke kan tale sig selv til fornuft.

Tusind tak, det er helt sikkert en god metode ikke at forsøge at arbejde imod angsten, fordi den er der bare. Mit problem er at jeg hyperventilerer, men det går over jo mere jeg kommer i gang med at snakke derinde. 

Held og lykke med din eksamen også

Anmeld Citér

15. januar 2017

God-mor

Det lyder måske fjollet men jeg plejer at varme op som til en sports konkurrence... Det har afledt mine tanker og fået mig til at tænke på nået andet 

Og så plejer jeg at tænke: hvad er det værste der kan ske? Jeg kan gøre mig selv til grin og det er frygteligt i øjeblikket men det går over igen jeg dør ikke af det. Min familie og mine venner vil stadig elske mig uanset hvad

Det skal nok gå rigtig fint!

Det hjælper helt sikkert at tænke i de baner, du skriver her. Prøver også at overbevise mig selv om at jeg ikke dør af det. Desuden tror jeg det er sundt for mig at komme igennem en eksamen uden betablokker. Det er lidt en overvindelse for mig. 

Tak for rådene dem tager jeg til mig! 

Anmeld Citér

15. januar 2017

God-mor

MummiT skriver:

Træk vejret. Sådan helt særiøst, når du venter på at skulle trække, sidder til forberedelse eller er ved at fremlægge, så træk vejret! Brug et par minutter på at lukke øjene og trække vejret helt ned i maven. Det får hele kroppen til at slappe af og kan tilbagemane et angstanfald. - Brugte det selv da jeg var til eksamen d. 6/1. Jeg stoppede op midt i en sætning fordi jeg kunne mærke et angstanfald var på vej, og overvandt det så jeg kunne snakke videre og endte med et 7-tal. 

Acceptér at når du har gjort dit bedste så er resten ude af dine hænder. Uanset om du har leveret en lorte præstation eller en fabelagtig præstation, så kan du hverken gøre til eller fra når du gjort dit bedste.

Lad være med at have en forventning til karakteren. - Det er i hvert fald en kæmpe stressfaktor for mig. Lav dig et mål der hedder; levér den bedst mulige vare. Det tager i hvert fald noget af stressen for mig.

Og igen, husk nu at trække vejret! Det kan virkelig gøre en seriøs forskel at man lige husker at bruger 2 minutter på at få ro på hjertet og trække vejret ned i maven.

Derudover vil jeg klart anbefale en samtale med en coach, når du er færdig med din eksamen, så du kan undgå angsten til fremtidige eksamner. Jeg havde sådan en samtale sidste sommer, og det er derfra jeg har lært mine teknikker og fundet ud af hvad der virker for mig.

Tusind tak for gode råd.   

Mit problem er netop vejrtrækning. Jeg hyperventilerer nemlig.

Anmeld Citér

15. januar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
God-mor skriver:

Tusind tak for gode råd.   

Mit problem er netop vejrtrækning. Jeg hyperventilerer nemlig.

Det gør jeg også. Og så er det nemlig at det er vigtigt at aktivt minde sig selv om at trække vejret dybt og roligt.

Og huske at det er 1000 gange bedre at stoppe op midt i en eksamen og bruge et par minutter på at trække vejret end at blive overmandet af angst (min angst er fuldstændig lammende, og jeg kan intet hvis først den får fat) og ikke få sagt en disse. 

Angsten kan stadig godt koste lidt på karakteren (jeg fik at vide d. 6 at de fornemmede min forståelse af emnet og teksten til at ligge til ca 10 eller endda 12, men fordi jeg var lidt langsom, stammede, stoppede op og skulle have nogle af spørgsmålene forklaret meget kunne jeg "kun" få 7.

Anmeld Citér

15. januar 2017

Nel

God-mor skriver:

Tusind tak, det er helt sikkert en god metode ikke at forsøge at arbejde imod angsten, fordi den er der bare. Mit problem er at jeg hyperventilerer, men det går over jo mere jeg kommer i gang med at snakke derinde. 

Held og lykke med din eksamen også

Det er super svært når man reagerer fysisk, det kender jeg godt. Jeg bliver også helt varm i hele kroppen og har tendens til at gå i sort når jeg bliver meget nervøs.

Det er klart vejrtrækning du skal øve dig på, når det er hyperventilation som er dit problem. Det kan jeg se de andre også skriver En kombination af at øve sig på at acceptere angsten mentalt og øve sig i vejrtrækningsteknikker er en super god ide.

Og så skal du vide, at du er super sej for at gå op til eksamen uden  betablokker. Det må du virkelig også rose dig selv for, uanset hvordan det går

Anmeld Citér

15. januar 2017

Muffinmus

Jep

Jeg skal op til min bachelor eksamen i morgen og forsvare projektet...  Føler nogen sidder på min brystkasse, kan knap få vejret.

Er hunderæd for ikke at få min titel, på trods af at det er gået fint under resten af uddannelsen. 

Måske fordi det er den sidste den er så kvælende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.