Det med at købe/gemme ting

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. januar 2017

Babilooo

Det afhænger vel bla. af: 

stil

kvalitet - bomuld, økologisk eller ej osv

økonomi

Jeg ville ikke klæde mit barn i noget der fx er forvasket eller stift. Nogen går op i at det er økologisk bomuld. Andre går op i mærket. Jeg ville heller ikke klæde mit barn i tøj der ikke var min stil.... selvom det stadigvæk fungerer.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2017

Aristocats

Smølfine123 skriver:

Jeg vil også sige sorter det sammen med ham. Han vil nok også gerne være med til at købe noget. Det lyder jo ikke til han kan lide standen eller stilen.

Det lyder til,  at du har været i en fattig familie og nu er kommet ind i en rig familie. Her vil jeg sige at jeg måske også ville have svært ved fx forvasket, "billigt" børnetøj der har været brugt af 4 børn hvis jeg var rig. Man går jo selv typisk i det tøj,man har råd til. Dvs hvis man har en høj løn har man mulighed for at købe en vintrrjakke til 3-7.000kr. Har man en mindre løn køber man evt en jakke i H og M eller Bilka. Man køber jo ikke sindssygt dyrt børnetøj, hvis man ikke har lønnen til det eller omvendt - man går ikke typisk i mødrehjælpen, hvis man bor i et hus til 10 mio. 

Hvis din mand er fra en rig familie og ellers går i jakkesæt og kører fin bil m.m. , så kan jeg egentlig også forstå at han gerne vil have baby i pænt  børnetøj evt til den dyre ende. 

Både min mand og jeg har topskats-økonomi og 85 % af alt vi køber er brugt - 95 % af det tøj jeg ejer er brugt. Jeg kan tælle på én hånd hvor mange gange i løbet af et år jeg køber nyt til mig selv. Jeg kan godt lide øko materiale og derfor får mine børn også lidt mere nyt, men 85 % af deres tøj er stadig brugt og vil blive ved med at være det. 

Derimod ser jeg også mange kvinder der køber børnetøj i dyre domme i de "gode" mærker der har en langt mindre indkomst end jeg. Det er godt nok en virkelig rigid og ikke særligt nuanceret måde du stiller tingene op på. At dømme folks kår udfra hvor deres tøj kommer fra er en dårlig idé - det snyder. Hverken jeg, min mand eller mine børn har brug for at være omvandrende statussymboler. Vi går ikke i jakkesæt eller har fin bil, men vores økonomi fejler skam ikke noget - og jeg er forbi mødrehjælpen hver uge (ikke kun for at donere!)

Børn er børn. Børn skal have tøj på kroppen, det er det vigtigste - børn er fuldstændig ligeglade med, om de har rigmands eller fattigmands-tøj på kroppen. Det er jo udelukkende forældrene, som roder rundt med disse komplekser. Det rager en baby en høstak om bodyen er brugt og fra Bilka eller om den er splinterny og fra Marmar Copenhagen. 

Jeg er "rig" og mine børn går i billigt, "forvasket" børnetøj der måske har været brugt af 4 andre. At lære "den rige mand" om det ideelle ved genbrug ville da absolut kun være en fordel. Tjoh, klæder skaber jo folk set udefra, det kan vi ikke komme udenom, men idéen om,at ens forbrugsvaner absolut skal matche ens økonomi er ikke just bæredygtig. 

Anmeld Citér

15. januar 2017

Babilooo

Både min mand og jeg har topskats-økonomi og 85 % af alt vi køber er brugt - 95 % af det tøj jeg ejer er brugt. Jeg kan tælle på én hånd hvor mange gange i løbet af et år jeg køber nyt til mig selv. Jeg kan godt lide øko materiale og derfor får mine børn også lidt mere nyt, men 85 % af deres tøj er stadig brugt og vil blive ved med at være det. 

Derimod ser jeg også mange kvinder der køber børnetøj i dyre domme i de "gode" mærker der har en langt mindre indkomst end jeg. Det er godt nok en virkelig rigid og ikke særligt nuanceret måde du stiller tingene op på. At dømme folks kår udfra hvor deres tøj kommer fra er en dårlig idé - det snyder. Hverken jeg, min mand eller mine børn har brug for at være omvandrende statussymboler. Vi går ikke i jakkesæt eller har fin bil, men vores økonomi fejler skam ikke noget - og jeg er forbi mødrehjælpen hver uge (ikke kun for at donere!)

Børn er børn. Børn skal have tøj på kroppen, det er det vigtigste - børn er fuldstændig ligeglade med, om de har rigmands eller fattigmands-tøj på kroppen. Det er jo udelukkende forældrene, som roder rundt med disse komplekser. Det rager en baby en høstak om bodyen er brugt og fra Bilka eller om den er splinterny og fra Marmar Copenhagen. 

Jeg er "rig" og mine børn går i billigt, "forvasket" børnetøj der måske har været brugt af 4 andre. At lære "den rige mand" om det ideelle ved genbrug ville da absolut kun være en fordel. Tjoh, klæder skaber jo folk set udefra, det kan vi ikke komme udenom, men idéen om,at ens forbrugsvaner absolut skal matche ens økonomi er ikke just bæredygtig. 

Jeg dømmer skam ikke folk ud fra deres tøj... men jeg kan ærligt godt forstå, at man vil give sine børn noget pænt tøj på hvis man har midlerne. For mig er kvaliteten vigtiger end mærket . Og ja man kan finde mange ting som er helt fine efter at have brugt af et barn. Men når han decideret stejler er det jo nok standen, kvaliteten (hun betegner sig selv som tidligere fattig) eller stilen han ikke bryder sig om. 

Jeg forstår da virkelig heller ikke folk der køber børnejakker til flere tusinder. 

Anmeld Citér

15. januar 2017

Lykkelig-Kvinde

Det er lidt sjovt at debatten er røget over i tøj når tøjet faktis er det eneste jeg ikke har gemt.. men det kan i selvfølgelig ikke vide.. 

her er snakke om puslebord, tremmeseng, badekar, sutteflasker, legetøj, jamen en hel masse af det udstyr man skal have til et barn.. sutteflaskerne er fra mam og med udskiftelig sut og den der ring i bunden.. 

og så har jeg gemt min piges legetøj, køkken ting, dukketing osv.. jeg er dog gået på et kompromis nu der hedder at hvis jeg ser på scanning at jeg på nuværende tidspunkt skal have en dreng, skiller jeg mig af med en masse af pige legetøjet.. min egen ide for at imødekomme ham lidt.. 

han vil egentlig have smidt det ud fordi han ikke mener der er plads til at gemme og fordi som sagt så mener han ikke vi kommer til at mangle noget.. jeg har bare svært ved at forvente at få gaver af hans familie, er jo vand til at klare mig selv og ingen hjælp få ude fra.. tilgængæld så vil han købe brugt barnevogn hvor jeg stiller mig helt på bagben, JEG VIL HAVE EN NY!  Den gamle er solgt..  

Anmeld Citér

15. januar 2017

Babilooo

Lykkelig-Kvinde skriver:

Det er lidt sjovt at debatten er røget over i tøj når tøjet faktis er det eneste jeg ikke har gemt.. men det kan i selvfølgelig ikke vide.. 

her er snakke om puslebord, tremmeseng, badekar, sutteflasker, legetøj, jamen en hel masse af det udstyr man skal have til et barn.. sutteflaskerne er fra mam og med udskiftelig sut og den der ring i bunden.. 

og så har jeg gemt min piges legetøj, køkken ting, dukketing osv.. jeg er dog gået på et kompromis nu der hedder at hvis jeg ser på scanning at jeg på nuværende tidspunkt skal have en dreng, skiller jeg mig af med en masse af pige legetøjet.. min egen ide for at imødekomme ham lidt.. 

han vil egentlig have smidt det ud fordi han ikke mener der er plads til at gemme og fordi som sagt så mener han ikke vi kommer til at mangle noget.. jeg har bare svært ved at forvente at få gaver af hans familie, er jo vand til at klare mig selv og ingen hjælp få ude fra.. tilgængæld så vil han købe brugt barnevogn hvor jeg stiller mig helt på bagben, JEG VIL HAVE EN NY!  Den gamle er solgt..  

Ej et puslebord, badekar m.m.

det er der da ingen grund til at udskifte for at Bedsteforældrene kan købe nyt. Er tingene velholdt.?

Anmeld Citér

15. januar 2017

lineog4

Lykkelig-Kvinde skriver:

Mon ikke det handler om han vil starte fra bunden? At der i dine ting er en historie og den historie er han ikke en del af. Og der tænker jeg, I skal finde nogle kompromiser for du konmer med en historie og der er noget helt fantastisk i man kan putte sit barn i den samme seng som storesøster, at man kan tage billedet ved det samme Legekøkken og sammenligne og sige: nej hvor de ligner hinanden. 

Han skal rumme din historie og du skal rumme han har er behov for at starte noget nyt - skide svært. 

Jeg fik selv barn med en der havde barn i forvejen - han havde så intet gemt. Men det var stadig svært at være ny sammen med en gammel, skulle være førstegangs med en flergangs. Jeg kunne kigge på maven i timevis og han havde lige som været der før. Jeg kunne sidde med usikkerheden og han var sikker. Hvis så samtidig han også havde haft hele udstyret kunne jeg måske have følt mig kørt ud på et sidespor.

så mit råd til dig er, kig grundigt på tingene hvad har nostalgi og forklar ham det alla jeg synes der er helt fantastisk vi skal putte i den samme seng for den har så mange minder. Forklar en sutteflaske er for dum at smide ud for den er grim om alle omstændigheder  men puslerbordet er helt ligegyldigt så lad os indrette en ny pusleplads vi har lavet sammen.... 

Anmeld Citér

15. januar 2017

Benjamins'mor

Lykkelig-Kvinde skriver:

jeg har en datter på 4 år fra tidliger forhold, kommer fra en "fattig" familie og med xen var pengene meget små så derfor er det meste købt brugt eller gaver... 

jeg har gemt de fleste baby ting da jeg ved ting er dyre at købe igen 

men nu jeg gravid og kun 6 uger henne, vi havde så en snak om de ting jeg har gemt.. min kæreste så helst at jeg smed alt ud, han kommer fra en "rig familie sammenlignet med min".. pt har min kæreste været ramt af nogle uheldige ting og derfor har der været brugt en del penge på uforudsete udgifter og når jeg ser på det vil jeg helst gemme.. men normalt er hans økonomi meget stærk - min er vi ved at rydde op i.. og så mener han ikke vi kommer til at mangle noget da hans familie vil forkæle den lille siger han.. men jeg vil os bare gerne klare os selv.. 

men er det forkert af mig at holde på alle tingene ? Skal jeg bare smide ud og håbe på at han har ret ? At vi ikke kommer til at mangle noget 

Jeg kan godt følge jer begge. Både at du gerne vil bruge noget fra dit første barn, men også at han gerne vil give sit første barn noget nyt. Omvendt må det heller ikke være nemt hvis alle jeres kommende baby ting, er brugt sammen med din eks. Jeg ved godt det kan føles lidt småligt, men alligevel. 

Jeg ville snakke med ham, komme på et kompromis hvor du kan gemme nogen ting og i kan blive enige om nogen nye ting i kan købe, fx ny tremmeseng, eller ny barnevogn osv. 

Anmeld Citér

15. januar 2017

Lykkelig-Kvinde

Rigtig mange tak for jeres svar, jeg føler jeg har fået en lidt bedere forståelse for ham 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.