For mange legeaftaler?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. januar 2017

Molka

Nu skriver du jo ikke, hvor ofte det drejer sig om - og på den baggrund er det jo noget svært at vurdere, om det konkret er for meget.

Men generelt er svaret ja - Selvfølgelig kan en 5-årig have for mange aftaler. Jeg synes egentlig ikke, det er så afgørende, om hun er glad i situationen. Sådan en lille pige har stadig brug for at være hjemme hos mor og far og bare slappe af  og koble fra efter en lang dag i børnehaven.

På længere sigt kan børn jo også blive stressede af lange skoledage og for mange fritidsaktiviteter og lejeaftaler. Det er altid godt lige at overveje, hvilken linje man vil lægge, inden man står med en 9-årig med ondt i maven, som ikke kan overskue det hele.

Min egen 6-årige har maks. 1-2 legeaftaler pr. uge, hvoraf den ene oftest er en spontan aftale i weekenden.

Men i forhold til antallet af legeaftaler afhænger også af situationen. Jeg ville ikke have noget imod, at mit barn blev hentet tidligt i børnehaven af en anden forælder. Det er da mere afslappende for hende end en masse børn og kaos i børnehaven. Men hvis det konsekvent skal indebære, at hun først kommer hjem efter aftensmad, ville jeg ikke være med til det.

En 5-årig er stadig et lille barn, der har brug for at forældrene siger til og fra, og jeg synes sagtens du kan sige, at det er ok, at de tager hende med hjem fra børnehave, men at hun altså skal spise hjemme. Og I kan også sagtens sige fra med den begrundelse, at hun har brug for en rolig dag hjemme.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. januar 2017

MorTil3+

Vi har som udgangspunkt aldrig legeaftaler i hverdagene. Det sker dog en gang imellem at vi tager min venindes datter med hjem fra børnehaven, hendes datter og vores er bedste venner, men det er fordi min veninde og hendes mand begge arbejder skiftehold så nogle gange kan det være svært for dem at få det hele til at hænge sammen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.