Min store pige på 5, er simpelthen blevet ulidelig at være sammen med, hun hører overhovedet ikke efter hvad man siger til hende, bliver konstant diva-fornærmet, er begyndt at svare virkeligt meget igen og nu også begyndt at slå ud efter os hvis hun ikke får sin vilje. En opførsel vi aldrig har set før.
Et par eksempler, hun løber rundt i stuen, hvilket aldrig har været tilladt da den er meget lille og hendes værelse har masse af plads at løbe på, jeg beder hende mange gang om at stoppe, kommer med alternativer til hvad hun ellers kan lave, men intet sker før jeg sådan bliver rigtig sur også går der ca et minut så starter hun igen, skal hun tage jakke på om morgenen skal jeg nærmest råbe det før hun gør det. Hun tager ting ud af hænderne på sin lillebror, begynder at græde fordi jeg måske parkerer på en anden parkeringsplads end hun havde besluttet, slå/sparker hvis der er noget hun ikke må osv osv.
Vi er helt overbevist om at det er en (omend lidt forsinket) reaktion på lillebror som lige er blevet 1år.
Vi gør meget for at anerkende hende, vi sætter tid af kun til hende både mor, far og storesøster, men også alene tid med enten mig eller far. Vi forsøger ihærdigt ikke at skælde for meget ud, for hun ikke skal føle at vi kun ser hende når vi er sure. Vi gør virkeligt meget for hun ikke skal føle sig overset, men det er som om det ikke er nok.
problemet, føler jeg, er bare at uanset hvor anerkendende vi skal være, vil jeg heller ikke lade hende te sig som det passer hende og ødelægge møbler osv fordi hun synes det er sjovt, derfor føler jeg at vi konstant skælder ud (fordi hun ikke lytter hvis vi snakker stille og roligt til hende) og der hele tiden er ballade med hende, hvor imod lillebror er i en alder med rigtig mange milepæle, som jo selvfølgeligt bliver bemærket.
Jeg ved ikke hvordan vi skal komme denne onde cirkel til livs, jeg ønsker ikke at være konstant sur/uvenner med min (mini teenage) datter. Men hun skal også opføre sig ordentligt og høre hvad vi siger til hende.