Jeg har simpelthen lige behov for at løfte ventilen, inden det gør helt galt for mig. Jge vælger at gøre det anonymt af hensyn til mit forhold.
Men jeg er simpelthen så træt af min kæreste og vores forhold. Egentlig er han sød og god, men der er sket så meget efter, vi har fået en dreng, der gør, at jeg har mistet lysten til at være sammen med ham. Drengen er nu 1 år.
Jeg lytter til ” de kloge", der siger, at man ikke må gå fra hinanden inden barnet er to. Men det betyder ikke, at lysten er der. Og at tanken om, at det nok vil være nemmere uden ham, hele tiden er der. Så måske har jeg brug for at høre, at man kommer over den slags.
Vi mødte hinanden ganske kort før jeg blev gravid men besluttede at få barnet sammen. Det føltes helt rigtigt hele vejen gennem graviditeten.
Fødslen var hård og traumatisk, så jeg blev indlagt på ubestemt tid. Han blev ved med at presse på, for at jeg skulle komme hjem. Mest for hans egen skyld, følte jeg. Han sagde, at det jo bare var en sovepude at være indlagt, hvilket fik mig til at bryde helt sammen. Set i baglyset, skulle jeg jo lige have mindet mig selv om, at det var en række læger og jordemødre, der havde indlagt mig – og at der var en godgrund til det.
Han har en anden dreng, der kun er et år ældre, end vores barn. Jeg føler at alle de beslutninger, der bliver taget for den anden dreng automatisk skal puttes ned over vores søn. Ligesom jeg føler, at han sådan rigtig er på mærkerne, når han har sin anden dreng hjemme hos os – men når han ikke er der, så har han alt mulig tid til bare at slappe af. Han har aldrig ordnet vores fælles barns vasketøj, men er sød til at skifte ham og lege med ham. Altså hvis jeg beder ham om det. Og hver gang han kommer med et input til noget, der skal gøres i forhold til vores dreng, ligger det implicit i forslaget, at det er noget jeg skal sørge for. Nu er jeg begyndt at svare ” det gør du bare”, og det har da givet en reaktion, der har ført til at han selv har handlet
Jeg havde det ret hårdt efter fødsel, hvor intet bare gik som det skulle. Fødslen gik dårligt, amningen gik dårligt – og jeg følte mig bare så alene. Min kærestes mente bare, at jeg skulle tage mig sammen og stod bare og gloede, når jeg var ked af det. Min kamp med amning fik jeg ingen opbakning til. Da jeg lod min indlægge på et privat barselshotel, droppede han en halv aftale om at besøge mig for at tage i byen med vennerne.
I morges bad han mig om at rydde op på børneværelset, fordi hans anden dreng kommer og skal sove her. Ligesom han en dag bad mig om at rydde op, fordi hans eks – drengens mor- skulle komme forbi, og hun altså havde nogle stærke holdninger til rod.
Når jeg siger, at jeg synes, det er svært at nå noget, så foreslår han bare, at jeg fx støvsuger, mens jeg har vores drenge på armen – eller bare gøre tingene med ham. Som om han slet ikke ved, hvor svært det lige er at ordne huslige opgaver med en dreng på armen – eller gulvet. Eller det bare mig, der er en uøvet mor?
Sådan er der mange situationer. Det hele har givet mig sådan en lyst til at gå. Jeg vil ønske, at vi ikke havde fået vores barn. Selvfølgelig elsker jeg min søn og kunne ikke undvære ham. Men hele situationen vil jeg ønske var anderledes. Jeg håber, det giver mening. For selvfølgelig fortryder jeg ikke min søn – men jeg fortryder mine valg.
Jeg har ikke rigtig nogen sexlyst, og hver aften er der en forventning til sex, så jeg kan ikke holde ud til at sidde i sofaen, for jeg føler et konstant pres. Så jeg er stresset mit eget hjem og er simpelthen ved at få kuller. Jeg græder en del, fordi jeg bare føler, at jeg fået mig selv i en rigtig dum situation, som jeg sidder fast i resten af livet.
Er der nogen, der har mantraet, der får mig iegnnem det her?
Kan ikke lade vær med at tænke på, om I har samme kommunikationsbrist, som min partner og jeg fandt ud af, vi havde, da vi først flyttet sammen for en del år tilbage.
jeg taler ofte mine tanker højt, og min partner er født problemløser(og mere introvert). Så når jeg sagde : "vi skal også lige have gjort rent i badeværelset snart", så mente jeg, om nogle dage og det kunne ligeså godt være mig som ham, der gjorde det. Min partner hørte " badeværelset trænger til at blive gjort rent" ergo gik der problemløser i ham, og han startet med at gøre rent stort set med det samme. Med andre ord mine højt tænkende tanker, blev faktisk nærmest til ordre for ham. Jeg har nu lært,til dels, at holde mine huslige tanker i mit hoved, og min partner har lært, jeg ofte taler mine huslige tanker, men det ikke nødvendigvis kræver aktion
Derudover, hvis min partner bad mig om at gøre rent med baby på armen, så ville jeg bede ham om at vise mig, hvordan man gjorde det
Også bare lige et fif(ikke at du nødvendigvis SKAL lave noget). Men hvis du synes det er svært at nå noget, da baby er på arm konstant, så vil jeg virkelig anbefale en strækvikle! Den er guld værd, hvis man har en nyfødt, som konstant ønsker kontakt, og man som mor er ved at være godt træt af sofaen.