Min mor døde for knap to år siden. Da var min datter tre år. Jeg var selvsagt enormt ked af det og græd rigtig meget. Generelt var jeg ikke som jeg plejede som mor.
Jeg udtrykte min bekymring om dette over for den psykolog, jeg startede til efterfølgende. Om at græde så meget over for sit barn og om at melde sig lidt ud, imens jeg selv skulle igennem det.
Hun sagde, at det var så vigtigt for børn at se, at voksne også kan blive kede af det. For så lærer de, at de følelser er okay. De spejler sig i os, og det er os, der skal vise dem vejen og lære dem, hvordan de skal håndtere alle disse svære nye følelser. Og det gør man ved at vise, at man selv bliver mindre ked og trist med tiden. At tingene bliver nemmere. Det lettede meget at høre dengang.
Og JA, selvfølgelig skal hun med til begravelsen. Lad hende komme med og sige farvel, og rum at hun måske bliver ked og påvirket af situationen. Personligt ville jeg synes, det var forkert ikke at give hende lov at sige farvel, når de var så knyttede. Min datter var med til min mors bisættelse, og viste stolt kisten frem til alle, for 'der ligger min mormor'. Hun havde en tegning med, vi lagde på kisten i rustvognen, og hun var faktisk nok den mindst påvirkede af os alle.
Er ked af jeres tab 
Anmeld
Citér