anonym12 skriver:
Børn er forskellige!
Nogen trives med at blive vækket, komme sent i seng, at blive puttet alene fremmede steder. Andre gør ikke.
Vores dreng vågner kl 4-6 tiden, uanset hvor længe han har været oppe. Måske de ændre sig, når han bliver ældre, måske ikke. Han blev puttet nytårsaften, da han var træt. Dvs samme tid som sædvanligt
. Juleaften var han længere oppe, da han ikke virkede træt.
Vi var bare hjemme, da vores dreng ikke trives ved at blive slæbt rundt, medmindre vi er der hvor vi skal sove. Ja, det giver lidt begrænsninger......det overlever vi nok. Nogen mener vi er pylret. Det er vi måske også. Jeg gider bare ikke ha en dårlig dag, dagen efter fordi vi har et behov for at feste. Jeg kan så alligevel ikke drikke mere end et glas eller to, da jeg stadig ammer (han er 13 mdr).
Nu er vi så også nogle af de der forfærdelige forældre der går ind for langtidsamning, samsovning, blw osv. Ja, vi sætter vores drengs behov først. Når vi skal på ferie, så ender vi nok med at spise aftensmad tidligt og sidde på hotel værelset og spille 500, når han er puttet (eller knalde på badeværelset)
. Jeg kan ikke se problemet. Han er ikke en diktator, han styre os ikke. Men vi lytter til hans behov og sætter dem højt. Han får ikke alt hvad han peger på og vi er ikke bange for at sætte grænser og sige nej. Vi gør det bare ikke ved vigtige ting, såsom søvn og tryghed.
Jeg synes ikke du er pylret TS. Det lyder som om jeres dreng lige nu, har behov for at sove et velkendt sted og til normal tid. Måske det bliver anderledes når han bliver ældre, måske ikke. Børn er forskellige. Jeg synes det er fedt at du sætter jeres barns behov før dit eget. Han er stadig meget lille og det bliver nok nemmere med alderen.
Jeg tror jeg er en lille smule fatsvag sådan en mandag d.2.1. Efter 9 timers arbejde (forresten sammen med børn det alle havde oplevet fyrværkeri kl 24 og derfor var en smule mere pirrelige end de plejer). Men jeg forstår ikke koblingen mellem at tage til nytårsfest pg bryde sengetider på fx ferier og så langtidsamnkngnog samsovning?
Måske jeg er er af de totalt forvirrede mennesker der giver forvirring med i barselsgave for vi sover sammen med de børn der vil og de har måtte die så længe de ville. Jeg har stort set ikke rørt alkohol de sidste 6 år, jeg fester ikke til den lyse morgen, har aldrig været på kæresteweekend og ja i det hele taget vil jeg sige at jeg nok de sidste 10 år har haft en prioritet om at være mor før alt andet. Men alligevel bryder jeg sengetider, jeg tager på ferier og familiebesøg i Italien og tager ud og spise kl 21, jeg tager mine børn med på Roskilde festival, vi tager på storbysferier hvor vi har aftaler om der også er voksenting med på programmet også, jeg har taget min 1 årige i Peters Kirken osv. Men ud fra din sammenstilling så hører det ikke sammen, jeg kan ikke både være mor med stort M, delvist spelt mor, elske samsovning og amme som de nu har lystet og også have en forventning om at familie er et fællesskab af flere individer og at disse individer nogle gange må finde kompromiser og give til fællesskabet fx holde sig vågen en halv time mere.
En tanke jeg lige fik, hvordan pokker skal det gå op i en højere enhed når man har mere end er barn? Skal et af børnene så bøje sine rutiner og regler og ønsker for den anden, og hvem er det så? Er det den samme hver gang? Hvad når man har en 2 årig som skal sove kl 19 (jeg er forresten overrasket hvor tidligt børn sover) og måske også en på 12 der synes det er røvsygt at sidde inden for i teltet på den skønne ferie før solen overhovedet er gået ned? Hvem skal man så gøre det godt for?
Klart der er stor forskel på om det er første eller 5. Barn og jeg var da også stræbende til det meget pylrende og mindre hysterisk med den første; hun kunne ikke sove i larm, hun skulle have sine lure - hun var så en dårlig sover og en god være vågen så det kunne vi sagtens trække, hun måtte ikke ditten og datten. Nørj hvor har jeg grint af mig selv i takt med jeg fik flere børn, for lillebror kunne fx sove i stuen mens der var 5 børn mellem 2 og 4 der legede henholdsvis orkester og fangeleg. Og sidste skud på stammen kunne endda springe lurer over hvis de store søskende skulle have en oplevelse. Og gisp han fin hånden ned i de andres slikskål lige omkring han var 1 år.... ja jeg havde ufravigelige principper lige til de blev fraveget og hvor har det bare i min familie i hvert fald været en lettelse da vi kunne fravige og gå på mavefornemmelser og på ideen om vi var er fællesskab hvor også de voksnes ønsker og behov skulle medtænkes