Billefamilie skriver:
Hej.
Min knap fireårige søn har i år haft halsbetændelse seks gange. Sidste år havde han det tre gange.
Jeg kunne helt vildt godt tænke mig at vores søn får fjernet sine mandler, men vores læge siger at man ikke fjerner mandler på børn der vejer under 20 kg. Min søn vejer kun 13 kg så der er altså et godt stykke vej op til 20 kg...
Lægen sagde også at der ikke er så meget at gøre, andet end at vente til min søn vejer de 20 kg.
Ved hver eneste halsbetændelse kommer min søn op og runder de 40 grader i temperatur og har meget ondt i halsen.
Er der et eller andet vi kan gøre for at forebygge alle de dumme halsbetændelser? Og er det alle steder der ikke bliver fjernet mandler på børn der vejer under 20 kg?
God bagjul og godt nytår!
Ved desværre ikke så meget om at fjerne mandlerne..
Men hvis det er virus der er skyld i det, er der måske ikke så meget at gøre. Har lægen taget podninger fra halsen? Hvis det er bakterier, kunne det måske være godt med en antibiotika omgang, kan jo være det er de samme bakterier der bliver siddende, så det bølger op og ned.
Men det kan også være tegn på din dreng har svagt immunsystem, hvor der så er nogle faktorer som kulde der får gang i sygdommen. Får han vitaminer nok? Er der ekstra opmærksomhed på hans hals/hoved område mht. påklædning? Min kæreste har f.eks. strikket en hals-dims til datteren, som hun har på konstant her for tiden, for hun har det også nemt ved at få halsbetændelser (og generelt sygdom pga. immunfejl). Vi er altid meget opmærksomme på der er varme fødder, hænder, lukket hals, øre osv.. sådan lidt over i det ekstreme.
Så kan både jeg og min mor få halsbetændelse ved at drikke kold mælk fra køleskab. Lidt latterligt, men igen, tror det er muligt hvis ens krop er i forvejen svækket, og immunforsvaret er dårligt. Så sådan nogle småting kan man også prøve at være opmærksom på.
Men når det er i gang, så det der altid har hjulpet mig som barn, og som jeg stadig gør ved halsbetændelser, er at skylle halsen med en blanding af lidt salt og lidt soda opløst i et glas lunkent vand. Op med hovedet og gurgle i halsen med det, og gør det flere gange om dagen. Og te med citron, ingefær og honning 
Det blev en lang smøre.. håber din dreng får det godt snart.