Jeg begyndte at få tics da jeg begyndte i folkeskole i sin tid, og jeg har det stadig i en svær grad i dag. Som andre siger, er det vigtigt ikke at kommentere på det. Når jeg får kommentarer for mine tics, bliver det meget værre.
Man føler sig virkelig dum og ucharmerende, når man som voksen stadig får kommentarer som: Hvorfor gør du sådan med dit ansigt (samme tid med de førsøger at gøre det samme) og: hvad er der galt med dig, og "waw, hvor ser det dog dumt ud, lad være med det.." og man ved virkelig ikke hvad man skal svare altid, og har lyst til at løbe væk og grave sig ned..
Men altså, tics kan gøre en virkelig udmattet. Efter sådan et 'tics-anfald' føler man nogengange man har løbet et marathon. Eksempelvis kan jeg ikke rumme mange mennesker, farver og lys. Og det har også givet udfordringer med at koncentrere sig med at læse osv. fordi hovedet og øjnene bare kører rundt.
Selvfølgelig er ens udfordringer med dette forskelligt fra person til person, så nogle har der langt værre end jeg, og andre påvirker det ikke specielt. Det er aldrig til at vide.. 

Anmeld
Citér