Den danske sundheds tilstand

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

811 visninger
19 svar
53 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. december 2016

os2

Er i gang med en opgave omkring fedme. Jeg er gået lidt i stå og vil høre om nogen har nogen gode ideer til, hvad man kan gøre i Danmark, så sundhedstilstanden ikke kommer til at ligne den amerikanske ( hvor der er virkelig mange overvægtige )

Gode ideer modtages med kyshånd

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2016

Anonym

os2 skriver:

Er i gang med en opgave omkring fedme. Jeg er gået lidt i stå og vil høre om nogen har nogen gode ideer til, hvad man kan gøre i Danmark, så sundhedstilstanden ikke kommer til at ligne den amerikanske ( hvor der er virkelig mange overvægtige )

Advarsel: Jeg er inkarneret LCHF'er.

Hvis Sundhedsstyrelsen gad at nedværdige sig til at justere de såkaldte gode råd som "seks om dagen" og andet fuldstændig langt ude propagandamateriale, som slet ikke svarer til den nutidige forsknings resultater, så ville vi måske starte med at give vores børn nogle bedre madvaner fra start. 

Anmeld Citér

14. december 2016

Drwhosaidthat

Anonym skriver:

Advarsel: Jeg er inkarneret LCHF'er.

Hvis Sundhedsstyrelsen gad at nedværdige sig til at justere de såkaldte gode råd som "seks om dagen" og andet fuldstændig langt ude propagandamateriale, som slet ikke svarer til den nutidige forsknings resultater, så ville vi måske starte med at give vores børn nogle bedre madvaner fra start. 

Sundhedsstyrelsens vejledning omkring kost er veldokumenteret og evidensbaseret. Der er ingen raske mennesker der bliver overvægtige af at spise 6 stykker frugt og grønt om dagen. 

Anmeld Citér

14. december 2016

Anonym

Sundhedsstyrelsens vejledning omkring kost er veldokumenteret og evidensbaseret. Der er ingen raske mennesker der bliver overvægtige af at spise 6 stykker frugt og grønt om dagen. 

Fuldstændig enig - den er bare evidensbaseret på gammel forskning.

Man bliver ikke overvægtig af at spise 6 stk frugt, men hvis man kender bare en anelse til kroppens funktioner, vil man vide, at man ikke skal tillægge kalorietælling så stor værdi (det er blot en slags måleenhed) - det er kostens insulinpåvirkning, der skal være opmærksomhed på, og i den sammenhæng er 6 stk frugt alt for meget, idet frugtsukker har (næsten) samme insulinpåvirkning som visse slikarter.

Det er derfor stabilt blodsukker er så drønhamrende vigtigt, og derfor er ketose-lignende tilstande så gode for kroppen.

Anmeld Citér

14. december 2016

lineog4

os2 skriver:

Uha har mange ideer, her kommer et lille udpluk:

- differentieret moms på fødevarer så det var billigere at købe nøglehuls mærket mad fx koster en liter sodavand det samme som en liter øko mælk

- fokus på maden i skolen frem for den konstante fokus på bevægelsen (som også er vigtig). Få sat god tid af til mad minimum 2 gange på skoledag og aller helst skolemad så alle fik et godt pg nærende måltid. Ingen skolekantiner skal sælge mad som ikke er nærende. 

- langt flere skoleår med madkundskab og med et ordentlig budget til undervisningen så vi lærer de unge at lave mad fra bunden

- drop maden foran fjernsynet og ipaden

- skolehaver så de unge får bevidsthed om hvor maden kommer fra

- ud med kure og ind med sund fornuft 

Anmeld Citér

14. december 2016

lineog4

Anonym skriver:

Man bliver ikke overvægtig af at spise 6 stk frugt, men hvis man kender bare en anelse til kroppens funktioner, vil man vide, at man ikke skal tillægge kalorietælling så stor værdi (det er blot en slags måleenhed) - det er kostens insulinpåvirkning, der skal være opmærksomhed på, og i den sammenhæng er 6 stk frugt alt for meget, idet frugtsukker har (næsten) samme insulinpåvirkning som visse slikarter.

Det er derfor stabilt blodsukker er så drønhamrende vigtigt, og derfor er ketose-lignende tilstande så gode for kroppen.

Du har sikkert ret. Men hvis der er en ting jeg tror er med til at skabe overvægt så er det vores unaturlige tilgang til mad. Hvorfor skal mad være rt forskningsprojekt, hvorfor ikke sund fornuft og mærke efter hvornår man er mæt. 

Vi smider om os med kostråd enten Sundhedsstyrelsens, LCHF, stenalder, veganer, hvad ved jeg og i kølvandet på teorierne bliver folk tykkere og tykkere og får et mere og mere unaturligt forhold til mad. Supermarkederne bugner af færdigretter både de som tilgodeser raw food, LCHF, stenalder, junk food og pizzaelskere. Men i bund og grund er det jo egentlig super nemt spis når du er sulten, mærk efter om du er mæt og tænk på at størstedelen af din mad skal have et næringsindhold der er vigtig for din krop. Lær at lave din egen mad fra vunden, brug gode råvarer så passer du både på dig selv og dine omgivelser osv. 

LCHF er godt for nogle, rædselsfuldt for andre. Nogle kan ikke leve uden frugt andre spiser intet, nogle stor nyder  kød andre vil aldrig sætte tænderne i det - og inden for alle kategorien er der nogle der er tykke og nogle der er tynde 

Anmeld Citér

14. december 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Jeg trorde det var lavet om til 3 frugter og helst ikke sent eftermiddag/aften. 

Men det var så nok bare en artikel jeg har læst engang

Anmeld Citér

14. december 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

6 om dagen er jo ikke 6 stykker frugt, men max 300 g frugt og så grøntsager for resten. 

Anmeld Citér

14. december 2016

ErDuHerIkkeSnart

Anonym skriver:

Jeg interesserer mig ikke synderligt for hverken modekure eller kost, og slet ikke når det bliver dogmatisk ... men den seneste forskning peger da netop på, at insulinhypotesen er noget forvrøvlet sludder?

http://politiken.dk/debat/art5729452/Drop-nu-alle-jeres-myter-om-fedende-kulhydrater

Anmeld Citér

14. december 2016

Anonym

os2 skriver:

Hvor sjovt, jeg er også i gang med en opgave om fedme. (Fejlernæring), dog har jeg primært fokus på det kemiske og biologiske. 

men jeg ville komme ind på vores livsstil. Oftes arbejder begge partner, derfor er der ingen til at gå hjemme og lave en solidt måltid mad. Hurtig mad er derfor en løsning vi benytter os af i højere grad end tidligere. Og så ville jeg fortsætte den derfra 

held og lykke 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.