Glemsom farmor og irriteret familie...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

756 visninger
14 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. december 2016

Mel92

Hej piger 
Jeg har noget jeg går og tænker meget over, og jeg håber derfor i kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre.

Min 89-årige farmor er, som de fleste andre ældre, begyndt at glemme forskellige ting. Hun glemmer basale ting som fx aftaler, ugedage osv.. Jeg er selv meget indforstået med det, og er egentligt bare glad for at hun stadig kan huske hvem vi i familien er. Hun kan stadig klare sig selv såsom at vaske tøj og lave mad. Hun er desværre begyndt at glemme at tage sine piller, som jo selvfølglig er ret vigtigt. Problemet er så at mine forældre og min faster bliver rigtig irriterede og bliver nærmest sure over at min farmor glemmer forskellige ting. Jeg er overbevist om at det ikke hjælper at blive sur på hende over det, men derimod forklare og hjælpe hende med det i stedet! Jeg lader selv som ingenting, når hun glemmer, og gentager gerne tingene overfor hende 10 gange, hvis det skal være det. 

Jeg har prøvet at forklare både mine forældre og min faster, at farmor jo ikke glemmer for at være irriterende og at hun altså ikke gør det med vilje. Jeg har overvejet om jeg næste gang der snakkes om det, bare skal lukke af og sige at jeg faktisk ikke har lyst til at høre på det. Jeg tænker lidt at det især for min far og faster er lidt skræmmende at deres mor er ved at blive gammel og at det måske er ved at gå op for dem!?

Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg vil spørge om, men jeg tror bare jeg har haft brug for at komme ud med det. Hvad synes I jeg skal gøre i denne situation og kan jeg gøre mere? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. december 2016

Sprit25

Få hende tjekket for blærebetændelse. Det kan påvirke ældre i voldsom grad

Anmeld Citér

13. december 2016

Falk43

Og så læs om demens på "videns center for demens "  for fif og information om hvorfor det er at man ikke kan huske når man har demens 

Anmeld Citér

13. december 2016

Rockertand

PrincessConsuela skriver:

Hej piger 
Jeg har noget jeg går og tænker meget over, og jeg håber derfor i kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre.

Min 89-årige farmor er, som de fleste andre ældre, begyndt at glemme forskellige ting. Hun glemmer basale ting som fx aftaler, ugedage osv.. Jeg er selv meget indforstået med det, og er egentligt bare glad for at hun stadig kan huske hvem vi i familien er. Hun kan stadig klare sig selv såsom at vaske tøj og lave mad. Hun er desværre begyndt at glemme at tage sine piller, som jo selvfølglig er ret vigtigt. Problemet er så at mine forældre og min faster bliver rigtig irriterede og bliver nærmest sure over at min farmor glemmer forskellige ting. Jeg er overbevist om at det ikke hjælper at blive sur på hende over det, men derimod forklare og hjælpe hende med det i stedet! Jeg lader selv som ingenting, når hun glemmer, og gentager gerne tingene overfor hende 10 gange, hvis det skal være det. 

Jeg har prøvet at forklare både mine forældre og min faster, at farmor jo ikke glemmer for at være irriterende og at hun altså ikke gør det med vilje. Jeg har overvejet om jeg næste gang der snakkes om det, bare skal lukke af og sige at jeg faktisk ikke har lyst til at høre på det. Jeg tænker lidt at det især for min far og faster er lidt skræmmende at deres mor er ved at blive gammel og at det måske er ved at gå op for dem!?

Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad jeg vil spørge om, men jeg tror bare jeg har haft brug for at komme ud med det. Hvad synes I jeg skal gøre i denne situation og kan jeg gøre mere? 

Det er ved at være tid til at søge professionel hjælp, overveje hjemmehjælp, privat sygeplejerske eller en form for besøgsven eller støtteordning. 

Anmeld Citér

13. december 2016

Kattha

Sprit25 skriver:

Få hende tjekket for blærebetændelse. Det kan påvirke ældre i voldsom grad

Den må jeg lige have forklaret  Glemmer ældre mennesker ting hvis de har blærebetændelse? 

Anmeld Citér

13. december 2016

Sprit25

Kattha skriver:

Den må jeg lige have forklaret  Glemmer ældre mennesker ting hvis de har blærebetændelse? 

Blærebetændelse påvirker hjernen i sådan en grad, at det kan minde om demens! Min mormor har lige været turen igennem og vi troede lægen tog pis på os 

Men den er god nok. 

Anmeld Citér

13. december 2016

Kattha

Sprit25 skriver:

Blærebetændelse påvirker hjernen i sådan en grad, at det kan minde om demens! Min mormor har lige været turen igennem og vi troede lægen tog pis på os 

Men den er god nok. 

Okay, det vidste jeg ikke, det var da interessant. Og klart at foretrække frem for demens. Håber din mormor har fået det bedre

Anmeld Citér

13. december 2016

Sprit25

Kattha skriver:

Okay, det vidste jeg ikke, det var da interessant. Og klart at foretrække frem for demens. Håber din mormor har fået det bedre

Det var netop derfor jeg skrev det 

ja hun har. Det var en hård omgang, men hun overlever en jul mere (sagt med hendes egne ord, min mormor har en mega sort humor)

Anmeld Citér

13. december 2016

L-mor

Jeg tror, at du har ret i, at din farmors børns reaktion tager udgangspunkt i, at de er bange for forandringen - deres mors forfald viser dem, hvad der venter dem. 

I tillæg til det kan det bringe følelser op, om de krav og irettesættelser, de selv fik af deres mor, da de var (små) børn - husk nu dit og dat, vask dinehænder, når du har været på toilettet, hvis du har lovet, at du kommer, skal du også derhen, osv., osv. Pludselig overholder deres mor ikke sine egne 'regler', som hun har gentaget 100vis af gange over for dem. Det er irrationelt, men det er stærke følelser.

Prøv måske at tale med din far om det fra en følelsesmæssig vinkel. 

Anmeld Citér

13. december 2016

Muffinmus

Det kan sagtens være pga. alderen,men også sagtens være blærebetændelse.  de kan opføre sig helt tosset hvis de ikke behandles.

Så det er bare at få testet hende som start.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.