Først vil jeg lige skrive, din datter er helt normal. Det er netop i den alder jeg har oplevet både med min egen datter og venners piger, at de bliver bevidste om dem selv, hvordan de ser ud, sammenligning med de andre - det kan være alt fra hår, tøj, navn, mor og far, hjemmet osv.
Og i den proces alle børn skal igennem hvor de sammenligner dem selv med omverdenen er det i min optik vores ypperste opgave at hjælpe dem med at se at forskellighed er fantastisk. Det snævre normalitetsbegreb skal udfordres og rigiditeten skal brydes. Hvis vi som nogle forslår går med på, ja det er mere normalt at have glat hår og jeg synes det er synd du ikke føler sig normal, så vi glatter. Så er vi med til ikke bare at skabe en følelses af at være "forkert" hos vores eget barn, men også at fortælle at normal er rigtigt forskellighed er forkert. Vi mennesker skal lære at elske forskelligheden, se den som en styrke, om det så er krøllet hår, fregner, briller, et ben, skæve tanker, piger klatrer i træer, drenge der leger med dukker eller hvad ved jeg. Vi skal lære vores børn, at de er fantastiske netop fordi de er dem, det unikke væsen som lige netop de er og de skal ikke jagte normaliteten.
Sammenligningen bliver ved, i dag er det krøller om lidt er det hvem kan læse, hvem kan tallene, hvem køber tøj i HM og hvem køber det dyre, hvem har flest venner, hvem er bedst til fodbold, hvem har den sjoveste far osv. Du skal ruste din datter til at elske den hun er, ruste hende til den strøm af sammenligninger hun vil gøre. Du vil opleve hun er ked af det mange gange over hun er forskellig fra den normalitet hun oplever (og som ikke er virkelig for alle er forskellige), og det før du ved at lytte til hende, anerkende følelsen hun har, men også udfordre hvad er normalt?
Held og lykke på din vej som mor til en pige (drenge kan også vil jeg nu sige). Min pige er 14 nu og det er ikke blevet lettere og hun har det fineste lange glatte hår, men så er hun unik på så mange andre områder og jeg har gjort alt hvad der stod i min magt for at hun elsker netop den hun er. Min belønning kom sidste år hvor de skulle lave et navnedigt og hun skrev: D - drømmende, I - interessant, N - nysgerrig, A - anderledes (og jeg er stolt af det)