Det er desværre ikke usædvanligt, at børn med meget krøllet/kruset hår bliver bevidste om, at det oftest ikke er "normen" for skønhed - og det bliver styrket endnu mere, når de oftest ingen har at spejle sig i, når de fleste render rundt med langt og glat hår. Det er SÅ ærgerligt men desværre noget jeg tit er vidne til.
Nu ved jeg ikke hvilken etnicitet dit barn har. Mine unger har selv smukt, vildt, krøllet og kruset afrohår. Og jeg kunne ALDRIG nogensinde i min vildeste fantasi finde på at glatte deres hår - især i en alder af 5 år! Det er jo udelukkende grundet æstetiske årsager og jeg ville andre pådutte mine børn det! En pige på 5 år skal ikke have glattet hår, fordi omverdenen signalerer at dette er det foretrukne. For mig ville det være en komplet falliterklæring, at glatte min 5-årige datters hår fordi jeg har ladet hende bukke under for en skadelig "skønhedsstandard". Din datter skal styrkes i at elske hendes smukke hår og du skal ikke bekræfte hende i, at det nok var bedst, hvis hun havde glat hår. Har i eksperimenteret med forskellige frisurer? Du kunne gøre hendes hår til noget sjovt og interessant ved at folde sig ud med forskellige styles og andet sjovt.
Du kan derved gøre hendes hår til en fordel i det med at hun kan få så mange seje frisurer, som dem med glat hår ikke har. Her er det mange forskellige former for finurlige fletninger, nogle gange med flotte perler de selv vælger ud.
Derudover synes jeg også, at det ville være en god idé, at repræsentere din datter for andre mennesker og "rollemodeller" med krøllet hår - filmen "Home" er for eksempel et sted at starte, hvor hovedpersonen er en pige med flot krøllet hår.
Jeg kan også anbefale bogen "I love my hair" skrevet af Natasha Tarpley. Den er på engelsk, men kan sagtens nemt oversættes på dansk imens man læser den og så har den skønne illustrationer og er helt klart et forsøg værd. Jeg håber virkelig din datter får styrket sit selvværd i forhold til hendes hår og jeg håber inderligt at det bliver gjort på en måde hvor det ikke kamufleres, men hun lære at bære det med stolthed og ser at noget af det vigtigste her i verden er diversiteten i os alle sammen.
Anmeld
Citér