Gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.483 visninger
29 svar
0 synes godt om
4. oktober 2009

Anonym trådstarter

Mig og min kæreste prøver og blive gravid for første gang, jeg smed p-pillen i juli.. Og har nu nogle spørgsmål til jer erfarne mødre derude..

- Hvornår mærker man at man er gravid og hvad mærker man?
- Min sidste menstruation skulle være startet ca. d. 23 sep. men har ikke fået den endnu, hvor længe kan den være forsinket?
- Hvornår burde man få tjekket om man er gravid?

Håber nogen vil svare..
- Mvh. den spændte..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Anonym skriver:

Mig og min kæreste prøver og blive gravid for første gang, jeg smed p-pillen i juli.. Og har nu nogle spørgsmål til jer erfarne mødre derude..

- Hvornår mærker man at man er gravid og hvad mærker man?
- Min sidste menstruation skulle være startet ca. d. 23 sep. men har ikke fået den endnu, hvor længe kan den være forsinket?
- Hvornår burde man få tjekket om man er gravid?

Håber nogen vil svare..
- Mvh. den spændte..

hej spændte

vil lige forsøge at svare på dine spørgsmål:

- det er MEGET forskelligt fra kvinde til kvinde hvad man mærker og hvornår, så det kan ingen desværre svare dig på! Nogen mærker de er gravide så snart ægget er befrugtet, med brystspænden, mens. lign. smerter og kvalme! andre mærker ikke de er gravide før tøjet strammer og baby begynder at sparke (typisk omkring 20. uge).

- da det ikke er længere tid siden du smed p-pillerne er din cyklus måske ikke regelmæssig endnu, og der kan gå flere måneder uden du får din blødning. Så om den er forsinket eller helt udeblevet er svært at sige! nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men som regel plejer man at sige at der "skal" gå ½-1 år før man undersøger hvorfor mens er udeblevet (hvis det ikke skyldes graviditet )

- Hvis du forventede din mens d. 23. sep. synes jeg uden at tøve du skal tage en hjemmetest hurtigst muligt for at se om du er gravid. Hvis den er negativ synes jeg du skal tale med din læge om evt. at få taget en hcg blodprøve hos dem - måske vil de ikke tage den med det samme, men have dig til at vente en uge mere og teste hjemme igen... Men tal med din læge om det!

Jeg vil ønske dig/Jer al held og lykke med projektet, og så håber jeg da at den manglende mens er første tegn på en lille spire!

Knus Caroline 19+2

Anmeld

4. oktober 2009

lunde

hej spændte.
køb du bare en test NU...
jeg gik en dag over tid, og allerede der var der 2 streger på.
held og lykke...

Anmeld

4. oktober 2009

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

hej spændte

vil lige forsøge at svare på dine spørgsmål:

- det er MEGET forskelligt fra kvinde til kvinde hvad man mærker og hvornår, så det kan ingen desværre svare dig på! Nogen mærker de er gravide så snart ægget er befrugtet, med brystspænden, mens. lign. smerter og kvalme! andre mærker ikke de er gravide før tøjet strammer og baby begynder at sparke (typisk omkring 20. uge).

- da det ikke er længere tid siden du smed p-pillerne er din cyklus måske ikke regelmæssig endnu, og der kan gå flere måneder uden du får din blødning. Så om den er forsinket eller helt udeblevet er svært at sige! nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men som regel plejer man at sige at der "skal" gå ½-1 år før man undersøger hvorfor mens er udeblevet (hvis det ikke skyldes graviditet )

- Hvis du forventede din mens d. 23. sep. synes jeg uden at tøve du skal tage en hjemmetest hurtigst muligt for at se om du er gravid. Hvis den er negativ synes jeg du skal tale med din læge om evt. at få taget en hcg blodprøve hos dem - måske vil de ikke tage den med det samme, men have dig til at vente en uge mere og teste hjemme igen... Men tal med din læge om det!

Jeg vil ønske dig/Jer al held og lykke med projektet, og så håber jeg da at den manglende mens er første tegn på en lille spire!

Knus Caroline 19+2

Jeg er 18 år..
Hvad er en hcg blodprøve?

Anmeld

4. oktober 2009

Moderator

Anonym skriver:

Jeg er 18 år..
Hvad er en hcg blodprøve?

når du ikke er ældre skal du ikke blive bekymret hvis din mens ikke kommer før om laaaaang tid.. det er helt normalt efter p-pille stop

hcg er også kendt som graviditetshormon. Det er også det hormon en hjemmetest vil vise udslag på, da det stiger stødt i graviditeten... Hos lægen kan de tage en blodprøve som kan vise indholdet/koncentrationen af hcg i blodet! det er en langt mere sikker metode end en urin test, da de for det første ikke giver positivt udslag for koncentrationen i urinen er mellem 20 og 25 enheder, og dels fordi det er forskelligt hvor meget hormon kvinder udskiller i urinen... Derfor kan det for nogen tage lang tid at få en positiv urinprøve

Anmeld

4. oktober 2009

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

når du ikke er ældre skal du ikke blive bekymret hvis din mens ikke kommer før om laaaaang tid.. det er helt normalt efter p-pille stop

hcg er også kendt som graviditetshormon. Det er også det hormon en hjemmetest vil vise udslag på, da det stiger stødt i graviditeten... Hos lægen kan de tage en blodprøve som kan vise indholdet/koncentrationen af hcg i blodet! det er en langt mere sikker metode end en urin test, da de for det første ikke giver positivt udslag for koncentrationen i urinen er mellem 20 og 25 enheder, og dels fordi det er forskelligt hvor meget hormon kvinder udskiller i urinen... Derfor kan det for nogen tage lang tid at få en positiv urinprøve

okay køber en test imorgen.. men er bange for den er negativ..
men hva gør man hvis den er positiv skal man så kontakte lægen eller hvordan?  

Anmeld

4. oktober 2009

Moderator

Anonym skriver:

okay køber en test imorgen.. men er bange for den er negativ..
men hva gør man hvis den er positiv skal man så kontakte lægen eller hvordan?  

jeg synes du skal kontakte lægen uanset om den er positiv eller negativ
og så kan h*n hjælpe dig med at tage stilling til hvad der så skal ske...

Anmeld

4. oktober 2009

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

jeg synes du skal kontakte lægen uanset om den er positiv eller negativ
og så kan h*n hjælpe dig med at tage stilling til hvad der så skal ske...

okay det vil jeg gøre.. er meget spændt.. tror du/i jeg har falske fohåbninger?

Anmeld

4. oktober 2009

Moderator

Anonym skriver:

okay det vil jeg gøre.. er meget spændt.. tror du/i jeg har falske fohåbninger?

det er super svært at sige om du er gravid eller ikke er.... har du nogen som helst symptomer? mens. lign. smerter? brystspænden? kvalme? noget som du ikke plejer at føle?

Anmeld

4. oktober 2009

Anonym trådstarter

Caroline86 skriver:

det er super svært at sige om du er gravid eller ikke er.... har du nogen som helst symptomer? mens. lign. smerter? brystspænden? kvalme? noget som du ikke plejer at føle?

Det eneste er jeg render på toilet og tiser hele tiden og så lidt overhovedt ikke slemme smerter i underlivet..
kan det værer nået?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.