Evt kighoste og nyfødt lillesøster

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.737 visninger
14 svar
5 synes godt om
7. december 2016

Billefamilie

Hej.

Min søns børnehave meldte ud tidligere i dag at der er flere af børnene der har fået kighoste. De første symptomer er forkølelse og let hoste. Min søn er forkølet, men hoster ikke.

Problemet er at vi har en lille nyfødt der selvfølgelig ikke er blevet vaccineret endnu...

Så nu er jeg rigtig bange for at min søn er smittet og så har smittet lillesøster.

Min søn og lillesøster har været i kontakt, men min søn har haft vasket hænder meget grundigt inden han holdte hende

Jeg kan ikke få fat i min mand som er læge og som plejer at berolige mig med sådan nogle her ting Han er på arbejde i Jylland og kommer først hjem i morgen

Hvad skal jeg lige gøre?? Jeg er så bange for at lillesøster nu er smittet

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2016

Miti's mama

Kighoste er hoste, ikke kun forkølelse. Og en meget grim hoste der er nok til at barnet bliver blå i hovedet og kaster op af anstrengelse. Hvis han ikke hoster ville jeg tage der roligt. Er din søn vaccineret? Han kan stadig blive smittet, men chancen er meget mindre. Har også lige været en tur forbi lægen med min datter for at tjekke en grim hoste, men der var ingenting heldigvis. Ved ikke om der er en speciel test de kan tage, lægen lyttede bare min datter på lungerne. 

Så tag det roligt. Hvis din søn hoster, tag ham til lægevagten - de vil hellere se ham en gang for meget, en engang for lidt. Men jeg tvivler på at de vil se grund til at se ham når han ikke hoster. Så ro på, det er nok bare en forkølelse 

Anmeld Citér

7. december 2016

Billefamilie

Miti's mama skriver:

Kighoste er hoste, ikke kun forkølelse. Og en meget grim hoste der er nok til at barnet bliver blå i hovedet og kaster op af anstrengelse. Hvis han ikke hoster ville jeg tage der roligt. Er din søn vaccineret? Han kan stadig blive smittet, men chancen er meget mindre. Har også lige været en tur forbi lægen med min datter for at tjekke en grim hoste, men der var ingenting heldigvis. Ved ikke om der er en speciel test de kan tage, lægen lyttede bare min datter på lungerne. 

Så tag det roligt. Hvis din søn hoster, tag ham til lægevagten - de vil hellere se ham en gang for meget, en engang for lidt. Men jeg tvivler på at de vil se grund til at se ham når han ikke hoster. Så ro på, det er nok bare en forkølelse 

iiiih det er dejligt at høre!!

Kan jeg holde ham herhjemme sådan så han iokke bliver smittet eller er det lidt overpylret?

Anmeld Citér

7. december 2016

Miti's mama

Billefamilie skriver:

Kan jeg holde ham herhjemme sådan så han iokke bliver smittet eller er det lidt overpylret?

Børn smitter en måned efter de selv er smittet. Den første måned kan de også behandles med antibiotika, derfter må man bare vente til de bliver raske af sig selv (3-4 mdr med ikke-smittende hoste). Jeg går ud fra at de børn der er smittet er sendt hjem. 

Jeg er ikke selv pylret, men med kighoste og spædbørn er jeg. Så jeg ville nok holde mit barn hjemme i et par dage indtil der ikke var flere tilfælde i institutionen. Bare for at være sikker på at der ikke var mere smitte at komme efter.

Anmeld Citér

7. december 2016

AnoMom

Billefamilie skriver:

Hvis han har fuldt vaccinationsprogrammet er han  ikke i fare for smitte. Så ja vil sige det er pyldret at holde ham hjemme. :-) 

Anmeld Citér

7. december 2016

Miti's mama

AnoMom skriver:

Hvis han har fuldt vaccinationsprogrammet er han  ikke i fare for smitte. Så ja vil sige det er pyldret at holde ham hjemme. :-) 

Man kan desværre godt blive smittet selv om man er vaccineret. Derudover kan spædbørn (der er for små vil at blive vaccinerede) i svære tilfælde dø at kighoste. Derfor jeg selv er så pylret med lige det.

http://www.ssi.dk/service/sygdomsleksikon/k/kighoste.aspx

Anmeld Citér

7. december 2016

Billefamilie

AnoMom skriver:

Nu har jeg lige tjekket om han har alle vaccinationer og han mangler 12.mdr vaccinationen... Det er eddermame utjekket altså jeg forstår ikke hvad der er gået galt der 

men altså så går jeg udfra han ikke er dækket ordentligt. Hvis jeg bestiller tid ved lægen i morgen er det så fint eller skal det der er i vaccinationen lige have tid til at virke?

Anmeld Citér

7. december 2016

Miti's mama

Billefamilie skriver:

Nu har jeg lige tjekket om han har alle vaccinationer og han mangler 12.mdr vaccinationen... Det er eddermame utjekket altså jeg forstår ikke hvad der er gået galt der 

men altså så går jeg udfra han ikke er dækket ordentligt. Hvis jeg bestiller tid ved lægen i morgen er det så fint eller skal det der er i vaccinationen lige have tid til at virke?

Det må du hellere spørge lægen om. Der er forskelle på vacciner hvor længe man kan udsætte en booster, og så den stadig dækker. Bare fortæl ham/hende hvad situationen er og så tager de den derfra 

Anmeld Citér

8. december 2016

AnoMom

Billefamilie skriver:

Jeg glemte også 12 mdr vaccinen så den fik han da han var 15 mdr og MFR blev så rykket til 16 mdr :-)

men så ville jeg heller ikke sende afsted for nej så er han ikke helt dækket ind tror jeg. Ring til lægen i morgen og spørg. Er sikker på du kan få et klart svar der så du ikke skal være urolig :-)

Anmeld Citér

8. december 2016

AnoMom

Miti's mama skriver:

Man kan desværre godt blive smittet selv om man er vaccineret. Derudover kan spædbørn (der er for små vil at blive vaccinerede) i svære tilfælde dø at kighoste. Derfor jeg selv er så pylret med lige det.

http://www.ssi.dk/service/sygdomsleksikon/k/kighoste.aspx

Nu er der jo heller ikke spædbarnet der skal i vuggestue men drengen der er vaccineret. ;-)

men rigtig at man kan smittes alligevel men det er en ekstrem lille risiko for det. Ellers var der jo ingen grund til at vaccinerer overhovedet. Der er en grund til de er der. Det er jo logik for burhøns :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.