Hjælp mig! Umulig dreng på 4 år,måske handicap? :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. december 2016

MVM

Profilbillede for MVM
„Taknemmelighed er hjertets hukommelse.“

Om han har et handicap vil tiden vise..

men det lyder for mig, som en dreng som ikke trives med mange børn i bh og som skal skærmes lidt.. Vigtig med tydelig rammer og forberedelse i alt hvad der skal ske..

jeg vil begynde at bruge piktogrammer, for det er overkommelig for børn og giver dem tryghed... Snak dagen igennem med ham hver aften og snak med ham hvad der skal ske dagen efter.. Og piktogrammerne skal så tydeliggøre jeres snak... 

Og så skal du være glad for en bh som er opmærksom.. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2016

Lunae

Hvor er det dejligt, at børnehaven er opmærksom på din søn og søger hjælp for at kunne hjælpe ham bedst.

Det er rigtig svært for mig at vurdere om din søn "fejler" noget ud fra din beskrivelse. Flere af tingene er ganske normale i den aldersgruppe.

Uanset om han har en diagnose eller ej, så lyder det som om, at det kunne være givtigt for ham med helt klare strukturer. Især i forhold til hans vredesudbrud, når tingene ikke går hans vej. Han har brug for strategier til at handle anderledes i situationer, hvor han bliver presset.

Det er meget typisk for børn med sent udviklet sprog, at de slår og bliver udadreagerende, da de har problemer med at kommunikere deres behov på anden vis. Det du kan gøre, er at træne hans sproglige faglighed ved at læse en masse for ham og tale med ham, spille vendespil osv. Derudover kunne det være godt, at forsøge at etablere nogle legeaftaler med jævnaldrende børn. I starten skal du være meget på og eventuelt overvære relationerne, men dette kan styrke hans sociale kompetencer, når han er sammen med andre børn i kontrollerede lege.

Held og lykke med det hele

Anmeld Citér

9. december 2016

modesty

Mit 1. Barn fik jeg for 4 år siden. Han var meget aktiv siden han blev født, kravlet som 5 mdr gammel og gik som 11 måneder. Fra 1,5 års alderen kunne jeg jeg ikke gå nogle steder næsten fordi han slog, bed folk omkring ham, hvergang han slog min mor eller svigerfar så grinet de så siden synes han det var sjov og stoppet ikke.  Fra 2 år til 3 år tror jeg det var der væreste. Fuldstændig umulig dreng, kan ikke handle med ham, ruller på gulvet i butikker, løber væk osv, høre ikke efter.

han blev passet af min mor i ca. 2 år og derfra begyndte i børnehaven 2 mdr før han blev 3 år.

børnehaven siger nu at der er konflikter hverdag med ham, han vil gerne lege men kan ikke rigtig finde ud af det, når de slåes så stopper han ikke, han forstår ikke et nej eller stop ( ligesom herhjemme) han føler ikke det gør ondt på os eller på andre. Det skal lige siges at han har været langsom om at snakke, han er 4 år nu men stadig ikke god til at lave sætninger endnu, men han prøver og jeg tror det nok skal blive bedre. 

Og børnehaven har også lagt mærke til at, han har nogle rutiner, fx. Det skal være den samme stol eller plads når de skal spise, hvis det ikke går efter planen så bliver han hurtig forvirret. 

Derhjemme har han også tit vil gøre nogle bestemte ting, som Fx hvis vi trykker på toilettet efter han har været på toilet går han fuldstændig i selvsving, fordi det skal være ham, hvor han så vil sidde igen og tisse for at trykke på knappen. 

Fx når lukker vi døren og han vil så siger vi nej, det gør jeg så når vi har lukket, åbner  han og lukker igen. Og lignende. Det er ikke sådan dagen lang men til daglig sker det.

han har fin øjenkontakt og er meget sød, mild dreng. Jeg ved han bliver tit ked af det fordi han ikke kan forklare sig. 

Nu har børnehaven søgt om hjælp hvor min dreng skal obseveres om der er noget galt.

jeg er meget ked af det og græder tit når han er faldet i søvn. Så uskyldig

kan i hjælpe mig ? Har min dreng måske en handicap? Eller har i oplevet det?

Mit umiddelbare gæt baseret på det du skriver her, er at noget er "gået galt" i de år hvor mormor har passet. At der simpelthen ikke er blevet sat grænser nok. 

Oven i hatten kan det også være et voldsomt skift hvis han er gået fra en hverdag med kun ham og mormor (hvor god var hun til at tage ham med ud til sociale sammenhænge med andre børn?) til en børnehavestue med 21 andre børn. Det er en stor forandring.

Hvad er din opfattelse af jer forældres evner til at kommunikere tydeligt og sætte grænser derhjemme? Er I gode til at give korte, enkle beskeder, følge op på at opgaver bliver udført, holde jer til et nej når det er givet etc.?

Har I prøvet jer med noget konsekvens ift. at han slår? Altså - hvis du slår én gang til, er der desværre ikke mere iPad i dag (eller noget andet som han godt kan lide).

Hvor meget struktur er der i børnehaven? Er det dit indtryk at de har en hverdag med faste rammer, eller er der meget "fri leg"? Er de dygtige og engagerede, eller er der en lidt mere løs indgang til tingene?

De OCD lignende ting du nævner med toiletbrættet etc. er helt normale for et barn på en alder.

Anmeld Citér

9. december 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Altså det er da også noget af en omvæltning at komme fra hygge med mormor til børnehave med 20-24 børn. 

Derudover skriver du at hans sprog ikke er så stort - det forklarer nok en del af hans adfærd ift. at han slår. 

Jeg tænker at det er en dreng som måske ikke har haft så mange grænser hos mormor, ikke har skulle lære at dele legetøjet, ikke har skulle lære at tage hensyn til 20 andre børn, ikke har skulle lære at han ikke altid kommer først, hvilket han har gjort hos mormor og måske hos Jer - for der var jo ikke andre børn. 

Har mormor været god til at stimulere ham socialt - hvis ikke, så skal han jo lige lære de sociale spilleregler der er i en børnehave. Hvor ofte har han leget med andre børn? 

Det andet du nævner med at ville skylle ud og gå helt amok hvis han ikke lige fik lov - tja det kan jeg da genkende hos mine børn. Ikke hos den store længere, men han er også 5 år. Jeg synes måske også 4 år er lidt "gammelt" stadig at ville disse ting, men hvis han altid har fået lov, hos mormor og ved ikke om det også gælder hos Jer, så tager det jo tid at finde ud af at han ikke "bestemmer" det hele længere. 

Jeg kender ikke dit barn, men ud fra det du skriver, tænker jeg med tydelige voksne der sætter klare grænser kan der nå at ske meget. Især hvis børnehaven også arbejder med hans sprogudvikling og hans sociale kompetencer. 

Hvad har de gjort i børnehaven for at ændre hans uhensigtsmæssige adfærd? Tænker hvis han ofte bliver "skældt ud" for at slå, så får han derved meget opmærksomhed. Kan det være man skal prøve for en periode at ignorere det han gør "forkert" ved f.eks. at trøste det barn som bliver slået men ikke give dit barn opmærksomhed på det overhovedet, så dit barn får mere opmærksomhed når han så gøre noget godt? 

Hvordan er børnehaven ellers? Er der struktur? Arbejder de ved at dele børnene op i faste grupper, så dit barn ikke skal forholde sig til en masse børn hele dagen og samtidig kan få et bånd til sin gruppe? Hvordan er hans selvværd? Skal han have styrket det? 

Jeg ville kigge på flere ting, før jeg tænker udredning. Med det er udelukkende ud fra det du skriver. 

Held og lykke. Håber han snart finder sig til rette i sin børnehave 

Anmeld Citér

9. december 2016

Babilooo

Hvis han i 4 år har været sammen med jer forældre og så hans mormor burde han rent udviklingsmæssige være bedre sprogligt. Netop det at der er mange børn i vuggestuen og børnehaven gør at børn er sene med sproget end tidligere hvor der blev passet hjemme.

Din mor har kun kommunikeret med ham- det er væsentligt forskelligt fra bh. Dvs han burde bære blevet meget stimuleret sprogligt. Måske en god ide med en talepædagog der kan vurdere hans sprog og hjælpe ham på vej. Jeg vil stadigvæk stadigvæk også pege på en udredning kunne være interessant før skolestart .. sådledes at starten bliver god.

Anmeld Citér

9. december 2016

Babilooo

Hvis han i 4 år har været sammen med jer forældre og så hans mormor burde han rent udviklingsmæssige være bedre sprogligt. Netop det at der er mange børn i vuggestuen og børnehaven gør at børn er sene med sproget end tidligere hvor der blev passet hjemme.

Din mor har kun kommunikeret med ham- det er væsentligt forskelligt fra bh. Dvs han burde bære blevet meget stimuleret sprogligt. Måske en god ide med en talepædagog der kan vurdere hans sprog og hjælpe ham på vej. Jeg vil stadigvæk stadigvæk også pege på en udredning kunne være interessant før skolestart .. sådledes at starten bliver god.

Specielt også fordi følelsen af at barnet ikke føler at andre bliver kede af det, er kendetegn for børn inden for autisme spektret. Hvordan mht til at pege..? Peger han på ting med sine hænder/fingre?

Børn med autisme kan have tendens til ikke at pege... men det er ikke altid tilfældet.

Anmeld Citér

9. december 2016

Babilooo

Er ts her stadig..?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.