Mit 1. Barn fik jeg for 4 år siden. Han var meget aktiv siden han blev født, kravlet som 5 mdr gammel og gik som 11 måneder. Fra 1,5 års alderen kunne jeg jeg ikke gå nogle steder næsten fordi han slog, bed folk omkring ham, hvergang han slog min mor eller svigerfar så grinet de så siden synes han det var sjov og stoppet ikke. Fra 2 år til 3 år tror jeg det var der væreste. Fuldstændig umulig dreng, kan ikke handle med ham, ruller på gulvet i butikker, løber væk osv, høre ikke efter.
han blev passet af min mor i ca. 2 år og derfra begyndte i børnehaven 2 mdr før han blev 3 år.
børnehaven siger nu at der er konflikter hverdag med ham, han vil gerne lege men kan ikke rigtig finde ud af det, når de slåes så stopper han ikke, han forstår ikke et nej eller stop ( ligesom herhjemme) han føler ikke det gør ondt på os eller på andre. Det skal lige siges at han har været langsom om at snakke, han er 4 år nu men stadig ikke god til at lave sætninger endnu, men han prøver og jeg tror det nok skal blive bedre.
Og børnehaven har også lagt mærke til at, han har nogle rutiner, fx. Det skal være den samme stol eller plads når de skal spise, hvis det ikke går efter planen så bliver han hurtig forvirret.
Derhjemme har han også tit vil gøre nogle bestemte ting, som Fx hvis vi trykker på toilettet efter han har været på toilet går han fuldstændig i selvsving, fordi det skal være ham, hvor han så vil sidde igen og tisse for at trykke på knappen.
Fx når lukker vi døren og han vil så siger vi nej, det gør jeg så når vi har lukket, åbner han og lukker igen. Og lignende. Det er ikke sådan dagen lang men til daglig sker det.
han har fin øjenkontakt og er meget sød, mild dreng. Jeg ved han bliver tit ked af det fordi han ikke kan forklare sig.
Nu har børnehaven søgt om hjælp hvor min dreng skal obseveres om der er noget galt.
jeg er meget ked af det
og græder tit når han er faldet i søvn. Så uskyldig 
kan i hjælpe mig ? Har min dreng måske en handicap? Eller har i oplevet det? 
Mit umiddelbare gæt baseret på det du skriver her, er at noget er "gået galt" i de år hvor mormor har passet. At der simpelthen ikke er blevet sat grænser nok.
Oven i hatten kan det også være et voldsomt skift hvis han er gået fra en hverdag med kun ham og mormor (hvor god var hun til at tage ham med ud til sociale sammenhænge med andre børn?) til en børnehavestue med 21 andre børn. Det er en stor forandring.
Hvad er din opfattelse af jer forældres evner til at kommunikere tydeligt og sætte grænser derhjemme? Er I gode til at give korte, enkle beskeder, følge op på at opgaver bliver udført, holde jer til et nej når det er givet etc.?
Har I prøvet jer med noget konsekvens ift. at han slår? Altså - hvis du slår én gang til, er der desværre ikke mere iPad i dag (eller noget andet som han godt kan lide).
Hvor meget struktur er der i børnehaven? Er det dit indtryk at de har en hverdag med faste rammer, eller er der meget "fri leg"? Er de dygtige og engagerede, eller er der en lidt mere løs indgang til tingene?
De OCD lignende ting du nævner med toiletbrættet etc. er helt normale for et barn på en alder.