Hjælp mig! Umulig dreng på 4 år,måske handicap? :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.295 visninger
16 svar
19 synes godt om
7. december 2016

Anonym trådstarter

Mit 1. Barn fik jeg for 4 år siden. Han var meget aktiv siden han blev født, kravlet som 5 mdr gammel og gik som 11 måneder. Fra 1,5 års alderen kunne jeg jeg ikke gå nogle steder næsten fordi han slog, bed folk omkring ham, hvergang han slog min mor eller svigerfar så grinet de så siden synes han det var sjov og stoppet ikke.  Fra 2 år til 3 år tror jeg det var der væreste. Fuldstændig umulig dreng, kan ikke handle med ham, ruller på gulvet i butikker, løber væk osv, høre ikke efter.

han blev passet af min mor i ca. 2 år og derfra begyndte i børnehaven 2 mdr før han blev 3 år.

børnehaven siger nu at der er konflikter hverdag med ham, han vil gerne lege men kan ikke rigtig finde ud af det, når de slåes så stopper han ikke, han forstår ikke et nej eller stop ( ligesom herhjemme) han føler ikke det gør ondt på os eller på andre. Det skal lige siges at han har været langsom om at snakke, han er 4 år nu men stadig ikke god til at lave sætninger endnu, men han prøver og jeg tror det nok skal blive bedre. 

Og børnehaven har også lagt mærke til at, han har nogle rutiner, fx. Det skal være den samme stol eller plads når de skal spise, hvis det ikke går efter planen så bliver han hurtig forvirret. 

Derhjemme har han også tit vil gøre nogle bestemte ting, som Fx hvis vi trykker på toilettet efter han har været på toilet går han fuldstændig i selvsving, fordi det skal være ham, hvor han så vil sidde igen og tisse for at trykke på knappen. 

Fx når lukker vi døren og han vil så siger vi nej, det gør jeg så når vi har lukket, åbner  han og lukker igen. Og lignende. Det er ikke sådan dagen lang men til daglig sker det.

han har fin øjenkontakt og er meget sød, mild dreng. Jeg ved han bliver tit ked af det fordi han ikke kan forklare sig. 

Nu har børnehaven søgt om hjælp hvor min dreng skal obseveres om der er noget galt.

jeg er meget ked af det og græder tit når han er faldet i søvn. Så uskyldig

kan i hjælpe mig ? Har min dreng måske en handicap? Eller har i oplevet det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. december 2016

Guldlok88

De første ting du nævner et meget normale.. Senere skriver du at din mor har passet ham, er hun uddannet og havde hun andre børn? 

For jeg tænker ikke at der er noget galt med ham, men at han ikke har oplevet så meget samspil med andre børn, så han ved ikke præcis hvordan de reagerer i forskellige situationer...

Anmeld Citér

7. december 2016

Anonym trådstarter

Guldlok88 skriver:

De første ting du nævner et meget normale.. Senere skriver du at din mor har passet ham, er hun uddannet og havde hun andre børn? 

For jeg tænker ikke at der er noget galt med ham, men at han ikke har oplevet så meget samspil med andre børn, så han ved ikke præcis hvordan de reagerer i forskellige situationer...

Årh det berogligere mig lidt, håber det er forkert opdragelse så ved jeg MAn kan kan gøre noget ved det.

ja hun har flere børn, hun er ikke uddannet indenfor noget. Kun livserfaring.

og det er hendes første barnebarn så tror der er lidt forkælelse også. 

Anmeld Citér

7. december 2016

De3Guldklumper

Anonym skriver:

Mit 1. Barn fik jeg for 4 år siden. Han var meget aktiv siden han blev født, kravlet som 5 mdr gammel og gik som 11 måneder. Fra 1,5 års alderen kunne jeg jeg ikke gå nogle steder næsten fordi han slog, bed folk omkring ham, hvergang han slog min mor eller svigerfar så grinet de så siden synes han det var sjov og stoppet ikke.  Fra 2 år til 3 år tror jeg det var der væreste. Fuldstændig umulig dreng, kan ikke handle med ham, ruller på gulvet i butikker, løber væk osv, høre ikke efter.

han blev passet af min mor i ca. 2 år og derfra begyndte i børnehaven 2 mdr før han blev 3 år.

børnehaven siger nu at der er konflikter hverdag med ham, han vil gerne lege men kan ikke rigtig finde ud af det, når de slåes så stopper han ikke, han forstår ikke et nej eller stop ( ligesom herhjemme) han føler ikke det gør ondt på os eller på andre. Det skal lige siges at han har været langsom om at snakke, han er 4 år nu men stadig ikke god til at lave sætninger endnu, men han prøver og jeg tror det nok skal blive bedre. 

Og børnehaven har også lagt mærke til at, han har nogle rutiner, fx. Det skal være den samme stol eller plads når de skal spise, hvis det ikke går efter planen så bliver han hurtig forvirret. 

Derhjemme har han også tit vil gøre nogle bestemte ting, som Fx hvis vi trykker på toilettet efter han har været på toilet går han fuldstændig i selvsving, fordi det skal være ham, hvor han så vil sidde igen og tisse for at trykke på knappen. 

Fx når lukker vi døren og han vil så siger vi nej, det gør jeg så når vi har lukket, åbner  han og lukker igen. Og lignende. Det er ikke sådan dagen lang men til daglig sker det.

han har fin øjenkontakt og er meget sød, mild dreng. Jeg ved han bliver tit ked af det fordi han ikke kan forklare sig. 

Nu har børnehaven søgt om hjælp hvor min dreng skal obseveres om der er noget galt.

jeg er meget ked af det og græder tit når han er faldet i søvn. Så uskyldig

kan i hjælpe mig ? Har min dreng måske en handicap? Eller har i oplevet det?

Hvor er det dejligt at høre din dreng går i en børnehave hvor man er OBS på ham og rigtig gerne vil hjælpe ham. 

Ja det er rigtig hårdt at skulle erkende hvis der er et handicap men det kan jo også være at han bare har det svært pga det sproglige. 

Jeg har selv et barn Som er handicappet så jeg kender godt til følelsen og tankerne der opstår  

se det som noget positivt at børnehaven søger hjælp udefra - de gør det kun for at blive klogere på hvordan de kan hjælpe din dreng fremad rettet. 

Anmeld Citér

7. december 2016

Anonym trådstarter

De3Guldklumper skriver:

Hvor er det dejligt at høre din dreng går i en børnehave hvor man er OBS på ham og rigtig gerne vil hjælpe ham. 

Ja det er rigtig hårdt at skulle erkende hvis der er et handicap men det kan jo også være at han bare har det svært pga det sproglige. 

Jeg har selv et barn Som er handicappet så jeg kender godt til følelsen og tankerne der opstår  

se det som noget positivt at børnehaven søger hjælp udefra - de gør det kun for at blive klogere på hvordan de kan hjælpe din dreng fremad rettet. 

Det er også det bedste der er sket for ham og vi er glade for at de er OB's på ham men det gør mig ked af det at der er konflikter næsten hverdag. 

Der er åbenbart ventetid så nu må vi se. Hvad det viser sig. 

Håber det bedste for jer og jeres barn <3

jeg håber vi slipper for at der er noget galt, men hvad tænker du når du læser mit indlæg? Minder det Om et handicap?

Anmeld Citér

7. december 2016

Anonymor

Det er jo vildt svært at sige, om det minder om et handicap. Generelt set med psykiske lidelser (for jeg tænker, at du er ude i et psykisk handicap, ikke et fysisk?) kan det ind i mellem være svært at adskille, om en adfærd skyldes mangler i opdragelsen, eller om der er tale om noget mere grundlæggende.

Ud fra hvad du skriver, er der nogle ting, som godt kunne lyde lidt henaf noget inden for autismespektrummet, alternativt lidt adfærdsforstyrrelse. Men som sagt: Det skal du ikke begynde at dykke dig ned i, for det er simpelthen for svært på så kort tekst at vurdere, hvad der er op og ned.

Uanset hvad tænker jeg, at i har jer en sød dreng, som skriger efter struktur og faste rammer. Om han så "fejler" noget eller ej er jo i virkeligheden underordnet.

Er der faste rammer og grænser? Hvordan håndterer i uhensigtsmæssig adfærd? Er der forudsigelighed i hans hverdag? Ved han hvad han skal hvornår?

Måske kunne i arbejde med visuel støtte. Når han er en dreng, der har brug for, at tingene er som de plejer, er det generelt en god ting at være forberedt. I kan lave dagsplaner der viser, hvad han skal hvornår. Fx "Tøj på - børste tænder- tøj på - morgenmad" eller hvad rækkefølgen nu er. Det kan i vise med billeder.

Og det tænker jeg for øvrigt er et godt værktøj uanset om ens barn har udfordringer eller ej. Så det vil jeres barn ikke tage skade af at i implementerer, før i har fået en vurdering fra en professionel

Anmeld Citér

7. december 2016

Babilooo

Altså ... det er jo godt du får hjælp.

kun fagfolk kan sige om der er et handikap psykisk. Der er ingen herinde der ka dige om han er autist eller andet eller er normal. Men at tale sent og dårlig social fungeren og rutiner er altsammen noget der kan pege på autisme. ... det kan også være ingenting. Godt i får hjælp. 

Anmeld Citér

7. december 2016

Babilooo

Smølfine123 skriver:

Altså ... det er jo godt du får hjælp.

kun fagfolk kan sige om der er et handikap psykisk. Der er ingen herinde der ka dige om han er autist eller andet eller er normal. Men at tale sent og dårlig social fungeren og rutiner er altsammen noget der kan pege på autisme. ... det kan også være ingenting. Godt i får hjælp. 

... og autister vil typisk kun have rigtig dårlig øjenkontakt med voksne de ikke kender. Det er ofte ikke udtalt med forældrene.

hvis I er meget bekymrede er det jo evt fint med en udredning inden skolestart.

Anmeld Citér

8. december 2016

Mum33

Det er da højest sandsynlig bare trodsalderen der spiller ind  tålmodighed og helt tydelige rammer hjælper. Tag kampen når den er der, og så ser verden anderledes ud om nogle måneder 

Anmeld Citér

8. december 2016

Mortilah

Mum33 skriver:

Det er da højest sandsynlig bare trodsalderen der spiller ind  tålmodighed og helt tydelige rammer hjælper. Tag kampen når den er der, og så ser verden anderledes ud om nogle måneder 

Også min tanke...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.