Doulauddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3. december 2016

Abracadabra

alenemor42 skriver:

Forstår ikke hvorfor en doula skal  have en jordemor udd.  Det er jo netop ikke en jordemor men alt andet end det ..... og de skal ikke udgøre det for en jordemor. De er der for personlig og åndelig støtte til den fødende.... ikke for fysisk at hjælpe med fødslen

Så en jordemoder skal med sine 3,5 års uddannelse bare yde 'det basale', og en doula skal med sin 1 uges uddannelse supplere med 'alt det andet'. Det virker altså lidt underligt på mig. Mange af de emner, som doula-uddannelsen bruger 30 minutter på, bruger jordemødre utroligt lang tid på at sætte sig ind i. 

Prøv at læse deres uddannelsesplan. Det er en meget tynd kop the - hvor de også lige behandler emner omkring at være privat erhvervsdrivende - indenfor de 42 timer (med pauser).

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2016

Aristocats

Det som er min største "bekymring" er, at jeg tror det bliver svært at få en stabil indtægt som doula. Selvom de bruges af og til så er de stadig ikke vildt benyttede her i Danmark og jeg tror det vil fungere mere som et sidejob fremfor et fuldtidsjob i forhold til at kunne få tingene til at køre rundt. Hvis man gerne vil arbejde med gravide og fødende er det helt klart et bedre valg at vælge en sundhedsfaglig uddannelse som så kan føre til job indenfor det emne. Du sikrer dig en decideret uddannelse og hermed langt større sandsynlighed for langtidsvarig job og en fornuftig indtægt. Jeg kender ikke nogen (og jeg ville heller ikke selv) der vil bruge penge på én med en weekend uddannelse fremfor én med en dybdegående længerevarende uddannelse i forhold til fødsel. Jeg tror helt klart på at doulaer kan være fantastisk for nogle kvinder og par, men i dagens Danmark tror jeg stadig at langt de fleste ville prioritere en privat jordemoder fremfor en doula når det er ens egne penge på lommen der skal på spil. Der findes jo også sundhedsplejersker der sørger for mor og baby og diverse efter fødslen, så spørgsmålet går jo meget på, om der er tilstrækkeligt mange der finder en doula nødvendig, når vi har de muligheder vi har i forvejen - og hvis man vil køre en forretning er det jo også nødvendigt med stabile kunder. 

Anmeld Citér

3. december 2016

Aristocats

Nu har jeg været inde og kigge på uddannelsen og ALT det, som doulaer lærer, er sådan set 100 % det, som en jordemoder også gør. Med fare for at støde nogen, så virker det for mig ærligt talt lidt som en discount-jordemoder. Af hvad jeg kan læse på uddannelsesplanen, så er der ikke noget, som en jordemoder ikke har brugt 3.5 år på hermed også at lære. Det virker altså for mig til  nærmest at bondefange sig selv ved at hyre en doula fremfor en privat jordemoder.  Der er ikke noget en jordemoder ikke kan praktisere (i hvert fald hvad jeg kan læse mig til i forhold til de færdigheder de lærer).

Anmeld Citér

3. december 2016

Kattha

Synes det er generelt lidt misvisende at kalde et weekendkursus (ja okay, 3 weekender) for en uddannelse. Men måske er det bare mig der er lidt ordkløverisk..

Det lyder ikke til at det er et kursus der vil give mulighed for en fuldtidsbeskæftigelse. Måske lige hvis man er super eftertragtet, i kraft af mange års erfaring, helst med en sundhedsfaglig baggrund som fundament, samt god omtale/ry. 

Så man ender vel med at skulle ud i noget uddannelse alligevel, være på SU osv., men bare lige også bruge 15000 på det her kursus?

Anmeld Citér

3. december 2016

Anonym

Aristocats skriver:

Nu har jeg været inde og kigge på uddannelsen og ALT det, som doulaer lærer, er sådan set 100 % det, som en jordemoder også gør. Med fare for at støde nogen, så virker det for mig ærligt talt lidt som en discount-jordemoder. Af hvad jeg kan læse på uddannelsesplanen, så er der ikke noget, som en jordemoder ikke har brugt 3.5 år på hermed også at lære. Det virker altså for mig til  nærmest at bondefange sig selv ved at hyre en doula fremfor en privat jordemoder.  Der er ikke noget en jordemoder ikke kan praktisere (i hvert fald hvad jeg kan læse mig til i forhold til de færdigheder de lærer).

Helt enig. Er selv jordemoder og det en jordemoder skal, er jo netop at støtte familiedannelsen,  støtte parret mentalt under fødslen, navigere dem igennem forløbet og det der kommer efter fødslen. Det en doula skriver de kan,  er kernen i vores fag og vores stolthed  <3 

Dermed ikke sagt en doula ikke kan være gavnlig for nogle - at have opbakning og støtte er altid godt.  Men når man skal rådgive og tale den fødenes sag,  bør man være uddannet jordemoder.  Og nogle doulaer krydser desværre den grænse og det kan have konsekvenser (har selv oplevet det). 

Så jo, en doula kan være et fint alternativ til at have sin søster,  veninde, mor eller svigermor med og kan være en god samtalepartner under graviditeten,  men HUSK de arbejder ikke nødvendigvis evidensbaseret og ud fra nyeste viden og er ikke sundhedsfagligt uddannet samt står ikke med noget ansvar.  

Synes du skulle overveje hjemmefødsel.  Tag evt til hjemmefødselscafe og beslut jer derefter  

Anmeld Citér

3. december 2016

alenemor42

Abracadabra skriver:

Så en jordemoder skal med sine 3,5 års uddannelse bare yde 'det basale', og en doula skal med sin 1 uges uddannelse supplere med 'alt det andet'. Det virker altså lidt underligt på mig. Mange af de emner, som doula-uddannelsen bruger 30 minutter på, bruger jordemødre utroligt lang tid på at sætte sig ind i. 

Prøv at læse deres uddannelsesplan. Det er en meget tynd kop the - hvor de også lige behandler emner omkring at være privat erhvervsdrivende - indenfor de 42 timer (med pauser).

Jeg sagde ikke noget om hvad en jordemor skulle

Personligt ville jeg aldrig bruge eller have behov for en doula. Jeg har haft det fint med jordemor og hvem jeg ellers har haft med på mine fødsler.

Men det er jo et faktum at jordemødrene har latterligt travlt pga. Besparelser på hospitalerne og mon ikke det er der hvor jordemødre må slække på det de kan nå altså den psykiske støtte osv.... det tror jeg det er. 

Men en doula er vel bare en der er for den fødende uden det sygepleje faglige... 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.