Aristocats skriver:
Nu har jeg været inde og kigge på uddannelsen og ALT det, som doulaer lærer, er sådan set 100 % det, som en jordemoder også gør. Med fare for at støde nogen, så virker det for mig ærligt talt lidt som en discount-jordemoder. Af hvad jeg kan læse på uddannelsesplanen, så er der ikke noget, som en jordemoder ikke har brugt 3.5 år på hermed også at lære. Det virker altså for mig til nærmest at bondefange sig selv ved at hyre en doula fremfor en privat jordemoder. Der er ikke noget en jordemoder ikke kan praktisere (i hvert fald hvad jeg kan læse mig til i forhold til de færdigheder de lærer).
Helt enig. Er selv jordemoder og det en jordemoder skal, er jo netop at støtte familiedannelsen, støtte parret mentalt under fødslen, navigere dem igennem forløbet og det der kommer efter fødslen. Det en doula skriver de kan, er kernen i vores fag og vores stolthed
<3
Dermed ikke sagt en doula ikke kan være gavnlig for nogle - at have opbakning og støtte er altid godt. Men når man skal rådgive og tale den fødenes sag, bør man være uddannet jordemoder. Og nogle doulaer krydser desværre den grænse og det kan have konsekvenser (har selv oplevet det).
Så jo, en doula kan være et fint alternativ til at have sin søster, veninde, mor eller svigermor med og kan være en god samtalepartner under graviditeten, men HUSK de arbejder ikke nødvendigvis evidensbaseret og ud fra nyeste viden og er ikke sundhedsfagligt uddannet samt står ikke med noget ansvar.
Synes du skulle overveje hjemmefødsel. Tag evt til hjemmefødselscafe og beslut jer derefter
Anmeld
Citér