Juletraditioner - Farmor vil bestemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. november 2016

loop

Men svigermødre må åbentbart opføre sig lige som det passer dem? 

Har du fortalt hende, hvor ophængt du er?

Har du spurgt hende om hun vil komme engang imellem og gå en tur med barnevognen, mens du slapper af?

Selvfølgelig kan svigermødre ikke bare gøre som det passer dem. Men hun er ikke tankelæser, og det eneste hun i den situation du beskriver har gjort er, at spørge om i vil være med på et hyggearrangement. Din mand har derimod kvajet sig, hvis han har sagt ja, uden at snakke med dig først(hvis han vel at mærke forventer, at du deltager).

Du er nød til at åbne munden over for dem begge to, ellers bliver du mere og mere bitter, indtil du en dag har ophobet så meget vrede, at du eksploderer og det kommer ud af munden på en uhensigtsmæssig måde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2016

Abracadabra

Anonym skriver:

Men svigermødre må åbentbart opføre sig lige som det passer dem? 

Hun har foreslået at bage julegaver, og du bliver dybt fornærmet og føler, at hun prøver at genere dig?

Gud forbyde, at hun nogen sinde skulle formaste sig til at invitere jer på kaffe!! 

Anmeld Citér

30. november 2016

MiniMe2005

Nej, vi kender ikke dig eller din svigermor eller jeres generelle forhold, men ud fra det, du skriver, tænker jeg, at du er en smule forkælet.

Dit barn har en farmor, der rent faktisk gider det og selv tager initiativ! Er du godt klar over, hvor mange der ville ønske, at de havde sådan en farmor? Jeg synes, hun lyder som en rigtig god og opsøgende farmor ud fra, hvad du skriver.

Men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at denne begivenhed passer dig. Nej, en baby på ni måneder gider nok ikke rigtigt bage. Og når man er gravid og har så lille et barn, er overskuddet ikke til stede. Jeg kan sagtens forstå, at du havde set frem til en formiddag med benene oppe.

MEN! Som så mange andre også skriver, har du rent faktisk sagt det højt til din mand eller svigermor, at det passer dig dårligt?

De er ikke tankelæsere, og det er simpelthen for dumt, at du går rundt og er sur på farmor over, at hun gerne vil komme og hygge med sin familie (!!!), fordi DU ikke har sagt fra. 

Som (forhåbentlig) kommende farmor synes jeg godt nok, at det er trist, at der er kvinder, der kan finde på at brokke sig over, at man har lyst til at hygge med sit barnebarn...

Anmeld Citér

30. november 2016

Anonym trådstarter

Hun har foreslået at bage julegaver, og du bliver dybt fornærmet og føler, at hun prøver at genere dig?

Gud forbyde, at hun nogen sinde skulle formaste sig til at invitere jer på kaffe!! 

Altså hvis vi nu leger rollerne var byttet om kunne jeg ALDRIG finde på at invitere mig ind i andre folks hus for at bage,  så ville jeg da spørge om de havde lyst til at komme hjem til mig og bage og jeg ville slet ikke forlange at det blev en fast tradition. 

Nej I kender ikke min svigermor og det kan være svært at vurdere,  og der er self en masse andre episoder hvor hun viser hvor dominerende og manipulerende hun er.  Hun ligner desværre rigtig meget mig,  vi er begge to nogen der er passive aggressive.

Vi får at vide når hun brokker sig over os og det gør også at jeg har et anstrengt forhold til hende,  da jeg ved de ting hun siger når hun er kommet hjem,  jeg vil gerne have at folk kan lide mig generelt,  men jeg er altså ved at have fået nok,  men jeg gør meget netop fordi jeg gerne vil have at mine børn har et godt forhold til deres farmor,  derfor blive jeg en anelse provokeret af de indlæg hvor det lyder som om det altid er svigermor/farmor der er offer og det altid er den onde svigerdatter der teorisere det hele 

Anmeld Citér

30. november 2016

Anonym trådstarter

Har self  snakket med min mand om det,  det er hans mor og ham der bør tage den med hende. 

Anmeld Citér

30. november 2016

Aristocats

Du lyder dælme svær at danse med. Så må du jo uddybe specifikt hvad der er galt med hende, så så vi får et bedre perspektiv i forhold til hvad du føler. Lige nu lyder du bare utroligt på tværs og jeg kan på INGEN måde følge, hvordan man kan blive fornærmet over en farmor, der prøver at skabe en hyggelig jule tradition med sin familie og sit barnebarn. 

Anmeld Citér

30. november 2016

loop

Har self  snakket med min mand om det,  det er hans mor og ham der bør tage den med hende. 

Hvad siger din mand til det? Vil han gerne være med til at bage sammen med hende og gøre det til en juletradition?

Anmeld Citér

30. november 2016

Karina84

Anonym skriver:

Så han ringer og aflyser eller?

I den her situation kan jeg altså heller ikke se at din kære svigermor har gjort noget galt, i/din mand kunne jo bare sige nej tak - ikke lige søndag 

Og så hopper jeg lidt i koret der siger stakkels svigermor... Vi kender hende ikke nej, men at køre op over sådan en situation som denne, hvor det egentlig er din mand der bare kunne have sagt nej, det synes jeg er spild af kræfter.

Og så vil jeg da råde til at rydde lidt ud i jeres/dine planer... Det lyder som du er ret ophængt, både på den ene og den anden måde. Det er kun dig selv der kan styre det. 

Håber ikke at det bliver en grund til at du skubber dine børns farmor, som er mindst ligeså fantastisk som mormor, fra jer.

Oooog en sidste ting, elsker når min mand tager førerstokken og arrangerer noget uden jeg er med inde over. Hvem ved - måske bliver det bare super hyggeligt, det er hvad man selv gør det til 

Anmeld Citér

30. november 2016

TNBC

Anonym skriver:

Muligt at jeg er præget af homoner men har lige brug for og høre om jeg er helt gal på den.

Jeg har en søn på 9 måneder og er gravid med den næste.
Jeg er pt. meget træt og har ondt i ryggen, så jeg synes dagene er lidt lange på barsel med en 9 måneders der ikke kan kravle eller gå og skriger lige så snart man er mere end en meter fra ham. - Jeg er meget alene i hverdagen, da min mand arbejder meget.

Min svigermor ringede igår til min kæreste og (dette er min opfattelse) inviterede hende selv hjem til os, for at bage kager hele søndag formiddag ( vi skal noget lørdag og søndag eftermiddag, så jeg havde glædet mig til at vi bare skulle være hjemme os tre og jeg kunne få lidt aflastning af min mand.)
En ting er at jeg bliver lidt pissed af at hun skal komme og bestemme at det er en ny juletradition som vi skal hvert år fremover.
En anden ting er at min søn ikke gider sidde og kigge i højstolen hele formiddagen, så jeg ved det højst sensynligt bliver min kæreste og svigermor der står og bager og mig der skal rende rundt med min søn hele tiden ligesom i hverdagen.
En tredje ting er at han som sagt er meget tryghedsøgende pt. og bestemt ikke er fan af farmor + at han bruger en masse ekstra energi på at hun er det, så det bliver svært at holde ham så han kan blive lagt så han er frisk til det vi skal om eftermiddagen (han sover pt. ikke særlig godt om dagen og sover kun en lur).
En sidste ting som også bare irretere mig er at det skal være hos os, så JEG skal gøre rent (mit overskud er som sagt ikke eksisterende pt.) og sikkert også bliver den der får lov at rydde op bagefter når de er færdig med at svine det hele + ingen af os spiser julekager, så de kommer også bare til at stå og fylde.

Jeg forstår godt at hun vil se hendes barnebarn og det er hun velkommen til, jeg forstår også godt intentionen med at bage, MEN jeg synes hun burgte vente nogle år så det var noget han kunne være med til også evt. inviterer ham hjem til hende og lave en hygge dag med ham.

Det kan godt vaere at du oplever at hun invitere sig selv, men jeg ville heller se paa din kaereste, det er jo ham der ikke har sagt at det er en god weekend, saa derfor tror hun jo at det er ok.

Hun kender jo ikke jeres planer I weekenden, saa naar hun ikke faar et nej, ser hun det som at det er fint.

I er noed til at aabne munden, ellers sker der ikke noget.

Snak med din mand om ikke at sige ja, foer han har tjekket om I har tid og om du har overskud.

men som de andre siger, kan far og soen ikke tage derop(han kan sove paa vejen, hvis han kan sove I bilen) og du kan slappe af foer I skal af sted, eller snak med svigermor om en anden dag, forklar hende hvordan du har det, hvordan din hverdag er..

Hvis du har det daarligt, hvorfor faar du saa ikke noget aflastning, saa det ikke tager saa meget paa dig?

For jeg synes ikke hun bestemmer, men hun bliver sat som djaevlen fordi hun kommer med en ide.

Anmeld Citér

30. november 2016

2721

1. Jeg forstår dig godt. Jeg har også en svigermor der rigtig gerne vil os og det er dejligt, det skal bare altid være på hendes premisser og jeg føler mig ofte tromlet ned. Fx taler hun ikke til mig pr fordi jeg har sagt nej til at tage i Tivoli med hende og ungerne. Vores søn er startet i skole i aår og har det rigtig svært, vi skal have ham udredt for aspergers og lille søster på 11 mdr døjer med væske på ørene og er bare så pylret. Hun jan ikke forstå hvorfor min søn ikke bare kan tage fri fra skole og så tage i Tivoli. Eller hun fx invitere os på weekend ophold, super sød tanke hun tager bare ikke hensyn til Fx sovetider og spisetider fordi børn må indrette sig efter de voksne. De fleste syntes jeg er så utaknemmelig men de skal også fungere for os og vores børn nogen gange ville det være dejligt hvis hun spurgte os i stedet for at ville diktere samværet. Og bare rolig jeg har sagt det til hende lige ud tusind gange det er bare som om hun glemmer det igen.

Kram til dig, det er svært når overskuddet er i bund og man føler sig tromlet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.