Juletraditioner - Farmor vil bestemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.745 visninger
34 svar
157 synes godt om
30. november 2016

Anonym trådstarter

Muligt at jeg er præget af homoner men har lige brug for og høre om jeg er helt gal på den.

Jeg har en søn på 9 måneder og er gravid med den næste.
Jeg er pt. meget træt og har ondt i ryggen, så jeg synes dagene er lidt lange på barsel med en 9 måneders der ikke kan kravle eller gå og skriger lige så snart man er mere end en meter fra ham. - Jeg er meget alene i hverdagen, da min mand arbejder meget.

Min svigermor ringede igår til min kæreste og (dette er min opfattelse) inviterede hende selv hjem til os, for at bage kager hele søndag formiddag ( vi skal noget lørdag og søndag eftermiddag, så jeg havde glædet mig til at vi bare skulle være hjemme os tre og jeg kunne få lidt aflastning af min mand.)
En ting er at jeg bliver lidt pissed af at hun skal komme og bestemme at det er en ny juletradition som vi skal hvert år fremover.
En anden ting er at min søn ikke gider sidde og kigge i højstolen hele formiddagen, så jeg ved det højst sensynligt bliver min kæreste og svigermor der står og bager og mig der skal rende rundt med min søn hele tiden ligesom i hverdagen.
En tredje ting er at han som sagt er meget tryghedsøgende pt. og bestemt ikke er fan af farmor + at han bruger en masse ekstra energi på at hun er det, så det bliver svært at holde ham så han kan blive lagt så han er frisk til det vi skal om eftermiddagen (han sover pt. ikke særlig godt om dagen og sover kun en lur).
En sidste ting som også bare irretere mig er at det skal være hos os, så JEG skal gøre rent (mit overskud er som sagt ikke eksisterende pt.) og sikkert også bliver den der får lov at rydde op bagefter når de er færdig med at svine det hele + ingen af os spiser julekager, så de kommer også bare til at stå og fylde.

Jeg forstår godt at hun vil se hendes barnebarn og det er hun velkommen til, jeg forstår også godt intentionen med at bage, MEN jeg synes hun burgte vente nogle år så det var noget han kunne være med til også evt. inviterer ham hjem til hende og lave en hygge dag med ham.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. november 2016

2skønnebørn

Profilbillede for 2skønnebørn

Så sig det da til hende, at det passer meget dårligt i weekenden pga af andre arrangementer.....

Foreslå i samme åndedrag en anden dag, hvis du har lyst til det.

Og spørg om det kan være hos hende, da du er ret hængt op.

Hun er jo ikke tankelæser, og kan ikke vide hvor meget det fylder hos dig med dette arrangement.

Det er jo nok i god mening, hun har taget initiativ til det.

Få det ud af verden istedet for at lade det fylde....

Anmeld Citér

30. november 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg forstår dig godt. Det lyder hårdt og ikke optimalt. Men når det er sagt er en god farmor guld værd så vælg dine kampe. 

Men jeg ville få far på banen. Han må ringe og sige det ikke går men at ham og baby gerne kommer hos hende og bager så må han ordne det og du kan få et tiltrængt hvil. Evt en anden dag hvis i har for mange planer. 

Men lad far tage kampene med farmor det er bedst og hvis han ikke er så god til det må han tage sig sammen. Så meld klart ud til ham

Anmeld Citér

30. november 2016

Carina:-)

Sig det dog som det er .

Jeg er selv svigermor og er der noget der er træls ,så er det hvis mine svigerdøtre regner med jeg er tankelæser.

Hun tænker hun vil jer gerne,og vil gerne lave en tradition med hendes barnebarn.

Hun er måske en af dem der kan en hel masse når hun er gravid - jeg er f.eks en af dem der kan klare at arbejde hårdt lige frem til fødslen så nu hvor min store datter er gravid må hun indimellem minde mig om at hun ikke er som jeg og derfor ikke kan holde til 5 km i skoven for at plukke mos og samle kogler.

Men de fleste kan godt tåle at man lige siger "Hør her jeg forstår godt du gerne vil det her med lille trold ,men jeg er simpelthen så udkørt lige pt så kunne det være hos dig og evt først næste weekend hvor der er mere tid"?

Og få samtidig spurgt hende om hun ikke kunne tænke sig at aflaste dig lidt i hverdagen.

De fleste farmødre vil elske at være en del af deres barnebarns liv og f.eks en fast eftermiddag efter arb. kunne være godt for både deres forhold og for din velvære. 

Anmeld Citér

30. november 2016

Rauw

Jeg havde bare sagt at far og baby kommer hjem til hende og bager fordi jeg har brug for at lade op. Eller duften af kager gir mig graviditets kvalme og jeg vil ikke ødelægge jeres appetit ved at ligge og brække mig. 

Anmeld Citér

30. november 2016

Kattha

Anonym skriver:

Muligt at jeg er præget af homoner men har lige brug for og høre om jeg er helt gal på den.

Jeg er pt. meget træt og har ondt i ryggen, så jeg synes dagene er lidt lange på barsel med en 9 måneders der ikke kan kravle eller gå og skriger lige så snart man er mere end en meter fra ham. - Jeg er meget alene i hverdagen, da min mand arbejder meget.

Min svigermor ringede igår til min kæreste og (dette er min opfattelse) inviterede hende selv hjem til os, for at bage kager hele søndag formiddag ( vi skal noget lørdag og søndag eftermiddag, så jeg havde glædet mig til at vi bare skulle være hjemme os tre og jeg kunne få lidt aflastning af min mand.)
En ting er at jeg bliver lidt pissed af at hun skal komme og bestemme at det er en ny juletradition som vi skal hvert år fremover.
En anden ting er at min søn ikke gider sidde og kigge i højstolen hele formiddagen, så jeg ved det højst sensynligt bliver min kæreste og svigermor der står og bager og mig der skal rende rundt med min søn hele tiden ligesom i hverdagen.
En tredje ting er at han som sagt er meget tryghedsøgende pt. og bestemt ikke er fan af farmor + at han bruger en masse ekstra energi på at hun er det, så det bliver svært at holde ham så han kan blive lagt så han er frisk til det vi skal om eftermiddagen (han sover pt. ikke særlig godt om dagen og sover kun en lur).
En sidste ting som også bare irretere mig er at det skal være hos os, så JEG skal gøre rent (mit overskud er som sagt ikke eksisterende pt.) og sikkert også bliver den der får lov at rydde op bagefter når de er færdig med at svine det hele + ingen af os spiser julekager, så de kommer også bare til at stå og fylde.

Jeg forstår godt at hun vil se hendes barnebarn og det er hun velkommen til, jeg forstår også godt intentionen med at bage, MEN jeg synes hun burgte vente nogle år så det var noget han kunne være med til også evt. inviterer ham hjem til hende og lave en hygge dag med ham.

Det er måske ikke så meget farmor du skal være sur på, men i stedet tage en snak med din mand om, at I helst skal være to om at lave planer, især når du er ekstra belastet. Så må manden jo sige til farmor, at han vender lige planen med dig og ringer tilbage. Det gør min kæreste, og vil heldigvis ikke aftale noget uden at vi er enige (især når han ikke er god til at huske om vi har andre aftaler ).

Men hun har jo nok ikke gjort det for at irritere. Og ellers, skal I jo være i familie resten af livet uanset hvad, pga. børnene, så det er måske på tide at etablere et forhold til farmor, hvor du selv kan snakke med hende, uden at manden er kommunikations-kanalen. Fortæl hende det som det er, men husk at lade hende vide, at du altså sætter meget pris på hendes initiativ og gode intentioner. Og kom med alternativ plan der vil kunne passe jer alle. Håber det løser sig på en god måde.

Anmeld Citér

30. november 2016

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg synes du skal fortælle hende at du virkelig har meget at se til, og har brug for en pause. Sig at du meget gerne ser hun kommer, men om i stedet for at bage, at de kunne tage tur med barnevognen, eventuelt hente noget kage. Så kan du slappe lidt af imens de er væk. Alternativt så spørg om de kunne bage hos hende i stedet, så kan din mand tage af sted med jeres søn. 

Du bliver nødt til at kommunikere 

Anmeld Citér

30. november 2016

God-mor

Anonym skriver:

Jeg syntes faktisk at du er alt for meget Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: Der kommer en dag hvor DU er farmoren. Husk på det, når du kigger på din svigermor. Jeg ville godt nok være ked af, når jeg forhåbentlig en dag bliver farmor, at have en svigerdatter som foragter mig og ikke kan rumme en farmor. Hun gør det jo i den BEDSTE mening og vil jo bare så gerne engagerere sig i jer og jeres lille søn. Det er for søren da en gave! Tag imod om ikke andet for din søns skyld. 

Hvis du ikke ønsker at det skal være hjemme hos jer så spørg om det ikke kan være hos svigermor, fordi du er træt og har et lille overskud. Det er jo en reel sag, men sig det pænt og med overskud. Jeg har så ondt af de farmødre som aldrig nogensinde får en reel chance for at være noget for deres børnebørn. Det er da klart din søn ikke vil hende, han kan mærke på dig at du er anspændt når i er sammen. Slap af

Anmeld Citér

30. november 2016

Anonym trådstarter

God-mor skriver:

Jeg syntes faktisk at du er alt for meget Jeg har sagt det før og jeg siger det igen: Der kommer en dag hvor DU er farmoren. Husk på det, når du kigger på din svigermor. Jeg ville godt nok være ked af, når jeg forhåbentlig en dag bliver farmor, at have en svigerdatter som foragter mig og ikke kan rumme en farmor. Hun gør det jo i den BEDSTE mening og vil jo bare så gerne engagerere sig i jer og jeres lille søn. Det er for søren da en gave! Tag imod om ikke andet for din søns skyld. 

Hvis du ikke ønsker at det skal være hjemme hos jer så spørg om det ikke kan være hos svigermor, fordi du er træt og har et lille overskud. Det er jo en reel sag, men sig det pænt og med overskud. Jeg har så ondt af de farmødre som aldrig nogensinde får en reel chance for at være noget for deres børnebørn. Det er da klart din søn ikke vil hende, han kan mærke på dig at du er anspændt når i er sammen. Slap af

Nu kender du hverken mig eller min svigermor,  har læst dine svar til nogle andre tråde og for mig,  lyder det som om du mener at svigermødre altid er fejlfri og det altid er de onde svigerdøtre  der er to sider af en sag og min svigermor er en lidt speciel person,  men jeg vil da aldrig forhindre hende i at få et godt forhold til sine børnebørn

Anmeld Citér

30. november 2016

Ellie79

God-mor skriver:

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.