Gravid og influenza vaccine?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2016

Panther

Profilbillede for Panther
CC79 skriver:

Tror jeg har det meget som du for vil heller ik bare ukritisk tage imod tilbud uden så meget objektiv viden som muligt. Derfor har jeg også fravalgt vaccinen. Hvad angår panodil tager jeg dem yderst sjældent og har ik rørt en eneste under mine graviditeter. Er nu i 24 uge med 4. barn og håber at holde den statistik. Men da jeg havde læst det kunne være vigtigt at holde feber nede under en influenza så tænkte jeg det kunne blive nødvendigt hvis man uheldigvis bliver ramt af influenza. Er selv stor tilhænger af at kroppen har bedst af at bekæmpe ting selv uden smertestillende så man også selv højner sin smertetærskel. Det gælder også under en fødsel hvor jeg synes det er mest optimalt at være i fuldstændig kontakt med sin krop og derfor har jeg aldrig ønsket smertelindring. Men ja et par panodiler ka måske være nødvendig ved en influenza men som med alt medicin er målet at undgå det foruden højest nødvendigt. Er enig med dig i det tit bliver for nemt bare at ta en pille istedet for at gøre det kun når det er allerværst.

Naturligvis - jeg burde selvfølgelig have præciseret, at mine kommentarer mht overforbrug af smertestillende medicin ikke var møntet på dig. Tværtimod lyder du jo både fornuftig og tilpas kritisk uden at være ekstrem, så jeg er sikker på, at du faktisk selv kan vurdere, hvornår det er passende at gøre brug af vacciner, smertestillende mv.

Det er sjældent sort/hvidt, og vi må bare træffe vores valg på et vel oplyst grundlag og acceptere de konsekvenser, der kommer heraf. Det er det bedste, vi kan gøre :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2016

Liv_86

CC79 skriver:

Ok jamen hvad kan man så tage af smertestillende? Min læge sir panodil er ok, men ja det forvirrende med alle de anbefalinger som gravid.

Altså de siger jo Panodil. Der er bare nogen studier der siger at det ikke er godt. 

Hvis man vælger at tro på det studie så tager man ingenting. Jeg havde konstant migræne de første 3 mdr men overlevede alligevel. Men tager heller aldrig smertestillende når jeg ikke er gravid. 

Anmeld Citér

2. december 2016

CC79

PUHK skriver:

Naturligvis - jeg burde selvfølgelig have præciseret, at mine kommentarer mht overforbrug af smertestillende medicin ikke var møntet på dig. Tværtimod lyder du jo både fornuftig og tilpas kritisk uden at være ekstrem, så jeg er sikker på, at du faktisk selv kan vurdere, hvornår det er passende at gøre brug af vacciner, smertestillende mv.

Det er sjældent sort/hvidt, og vi må bare træffe vores valg på et vel oplyst grundlag og acceptere de konsekvenser, der kommer heraf. Det er det bedste, vi kan gøre :-)

Ja det var også det jeg kom frem til da jeg undersøgte det med vaccinen. Om man så træffer det rette valg er jo ikke til at sige men i sidste ende må man jo gøre det man føler sig mest tryg ved og ligesom du føler jeg det bliver et fravalg af vaccinen og så må man jo bare håbe det bedste. Sålænge der ingen helt sort/hvide svar er må det blive en vurdering af riskoen ved det ene og det andet og hvilke fordele og ulemper man kan stå med. Men selvfølgelig er det svært og jeg synes heller ikke det var en let beslutning og hvis jeg følte jeg var i særlig risiko og havde kroniske sygdomme så var valget sikkert også faldet på vaccinen.

Men tak for snakken og de velfunderede tanker omkring det. Det handler om at få set det fra alle vinkler og sætte sig godt ind i det man gør og de konsekvenser det evt. kan have på godt og ondt.

Anmeld Citér

2. december 2016

CC79

Liv_86 skriver:

Altså de siger jo Panodil. Der er bare nogen studier der siger at det ikke er godt. 

Hvis man vælger at tro på det studie så tager man ingenting. Jeg havde konstant migræne de første 3 mdr men overlevede alligevel. Men tager heller aldrig smertestillende når jeg ikke er gravid. 

Nej heller ikke her og har ikke gjort det i nogen af mine graviditeter. Selv min allergimedicin som lægen sir er ok har jeg undgået da jeg er så bange for medicin og graviditet. Så er helt med på hvad du mener. Tænkte bare at stod man med en influenza og høj feber så kunne en panodil måske være det bedste valg i forhold til baby, da feberen skulle være skidt for baby. Men bestemt kun allerhøjest nødvendigt og helst slet ikke.

Og at du har undgået det på trods af migræne er da også bare så godt for det kan bestemt ikke være godt at fylde den slags i et voksende barn. Så panodil i allerdybeste nødstilfælde for har hørt at fx Ipren er helt no go så ud af disse er panodil åbenbart bedst. Men gravid eller ej så vil jeg da også personligt helst undgå den slags piller.

Anmeld Citér

2. december 2016

FrøMor

MomToBe-2017 skriver:

Hej

Som de fleste nok ved så anbefaler Sundhedsstyrelsen at gravide over 12 uge bliver vaccineret - men hvad har i valgt, og hvorfor har i valgt som i har?

jeg er selv helt på bar bund og aner ikke hvad jeg skal vælge tiltrods for at min læge og jordemoder anbefaler det.

kæmpe jule knuser fra mig

Jeg valgte at få den inden, da jeg har astma.

Jeg bliver meget sjældent syg, men når jeg f.eks får influenza står det på meget længe, det ville jeg ikke udsætte barnet for.

Derfor valgte jeg at få den trods jeg ved at den ikke dækker alt, at man stadig kan blive forkølet eller syg i en meget mildere grad.

Jeg er glad for at have fået den, jeg har intet mærket overhoved efter vaccinen. Håber at du finder det valg der er det rette for dig og baby

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.