Jeg var i samme dillemma for en måneds tid siden men efter grundige overvejelser og sætten mig ind i det har jeg valgt den fra.
Der er gode grunde til at gøre det hvis man lider af kroniske sygdomme og hvis man ellers føler sig tryg ved at lade sig vaccinere og ikke har allergi overfor nogle af indholdsstofferne i vaccinen. Den skulle jo være ufarlig for fosteret og de aborter der er observeret efter vaccinen er udført ved man ikke om ville være sket alligevel, men man antager ikke det er derfor da det sker sjældent og der er jo netop også en forhøjet risiko for fosteret hvis man bliver syg af influenza.
Grunden til jeg fravælger den er at jeg har læst at lægerne på hospitalerne generelt fravælger at få vaccinen selvom de er i højrisiko for smitten. Det gør de pga de netop ser de bivirkninger vaccinen kan have, selvom de er sjældne bivirkningerne og de tør ikke udsætte sig for de bivirkninger den kan have når de trods alt er ved godt heldbred og godt kan stå en influenza igennem skulle de blive ramt af det. Så min tanke er også at når jeg er en almindelig sund og rask gravid skulle min krop kunne håndtere en influenza og ikke skade barnet sålænge jeg sørger for at tage febernedsættende panodil fx. Derudover læste jeg at en anden undersøgelse viste at man ikke nødvendigvis opnår beskyttelse mod influenza fordi man vaccinereres. 70 kvinder skulle vaccineres før 1 kvinde var beskyttet mod det. Men deres forløb ville ganske givet blive mildere og dermed nedsætte risikoen for fosteret.
Jeg er bestemt ikke afklaret og er også bekymret for at få influenza men har vurderet jeg ikke tør tage vaccinenen og at jeg er bekymret for man kun fortæller det positive. For bryder mig ikke om lægerne selv fravælger den. Så må de jo vide noget vi andre ikke gør. De kvinder jeg kender der har været gravide har allle fravalgt den og en havde influenza i første trimester uden det påvirkede hendes barn overhovedet og ja man ved jo ikke engang om man bliver ramt af influenza. Og tanken om man måske udsætter sig selv for farlige bivirkninger og barnet med pga noget man ikke ved om sker tør jeg heller ikke.
Har simpelthen valgt at sige at der er så meget der kan gå galt i en graviditet. Infektioner pga mad, at noget går galt man ikke er herre over osv. Har prøvet at ligge tankerne om influenza bag mig selvom jeg godt kan mærke jeg holder god afstand til hostende mennesker. Men ja kan ikke konkludere noget på hvad der er godt. Min læge siger: Du kan sagtens tage imod tilbuddet om vaccination, det er op til dig og min jordemoder siger lidt det samme. Det har ikke en regentlig mening om det men anbefaler man selv sætter sig ind i for og imod.
Det er svært for nettet bugner med informationer og hvor kommer de informationer fra og hvem skal man stole på. Kan kun sige til dig: Undersøg det grundigt og gør det som du føler dig bedst tilpas ved for det er helt sikkert meget individuelt.

Anmeld
Citér