Steiner børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. november 2016

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Kattha skriver:

Godt at høre  Må jeg spørge hvad du synes der var rigtig godt ved at gå der? 

Det jeg synes er godt er bla at der er ro til at være den man er, man bliver ikke presset ind i at skulle være på en bestemt måde, eller være som alle andre og man bliver ikke presset til at skulle kunne noget i en bestemt alder. Man får hjælp til det man har svært ved og får ekstra udfordringer der hvor man har sine styrker, så man ikke sidder tilbage og keder sig, men i stedet bliver endnu bedre.

så synes jeg at rutinen i hverdagen, ugen, måneden og året er rigtig godt. Og alle traditionerne. Barnet ved hvad der skal ske, det er forudsigeligt. 

en ting jeg især er glad for er at man får en stærk hukommelse, lære mange alsidige ting.

Man får set og prøvet mange ting som man ikke gør andre steder.

jeg kender flere som har valgt steiner til deres børn, og deres børn er bare så harmoniske, rolige og gode til at fordybe sig og lege.

Mange tror det er en skole hvor man kun lære om Gud (kristendom) det gør man også, men man lære også om ALLE andre religioner inkl. Nordisk mytologi, buddhisme osv. og får utrolig meget at vide om historie og myter.

måden man lære på er ved selv at skrive sine bøger og lave billeder til historierne, man husker det bare bedre i processen frem for bare at få en færdig bog at læse i.

man lære også igennem musik, digte, sange skuespil, bevægelse, billedkunst osv alle fagene har forbindelse til hinanden, man bygger ligesom videre igennem lektioner så dagen, ugen osv hænger sammen.

man har sammen lære (klasselæreren) i alle fag i de små klasser og lærere følger sin kl helt til 9 eller 12 kl. 

Hvis man tager overbygningen (10. 11. Og 12 kl.)  er man berretiget til SU og når man stopper har man hvad der svare og er godkendt som gymnasie/HF niveau. Man slipper altså for at tage stilling til hvad man skal tidligt, for når man stopper på skolen er alle døre åbne. Stort set alle jeg gik i klasse med har lange videregående udd i dag.

det gode er at når man kommer fra børnehave til skolen kender man det hele, rutinen i dagen/ugen/året og alle tradinoerne. 

Jamen kan slet ikke nå at forklare det hele, det er simpelhen bare en rigtig god ballast og gode værdier at få med sig, og en masse dejlige og minder med masser af højtidelighed. Det er virkelig kvalitet, man bliver støttet i at udvikle sig til det unikke menneske vi alle sammen er på hver vores måde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2016

sommerbarn<3

30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
AnoMom skriver:

Må jeg spørger hvad der adskiller sig fra en steiner børnehave til en almindelig børnehave? 

Det gør så mange ting. Men især det med at barnet må udvikle sig i sit eget tempo og ikke skal presset og trænes og testes til at passe ned i kasser. 

Og så er børnene med til det de voksne laver. De ser alm hverdagsting og får lov at lege. 

De gør meget ud af at børn skal bruge deres fantasi og have lov til at være børn.

de ting og aktiviteter der er, er tilpasset årstiden og der er ro og rutine.

traditioner og dagens/ugens/månedens/året rytme. Det giver mening og er forudsigeligt, eventyrligt og højtideligt.

Anmeld Citér

29. november 2016

Ena

Kattha skriver:

Er der mon nogle herinde der har erfaringer med Steiner børnehaver, gode og dårlige. 

Jeg er ikke sikker på hvad jeg synes, sådan ud fra hvad jeg kan læse. Meget af det lyder interessant, men jeg ved det ikke.. Overvejer lidt om det kunne være en mulighed for vores datter. 

Der er også nogle stykker her i Kbh, så ville også være rart med nogle erfaringer/viden om de konkrete steder.

Vores børn har gået i en Steiner(inspireret) integreret institution. Den var ikke "officielt", steiner fordi der også var vuggestuebørn.

Der var køkkenhave, høns og en ged på den tilhørende mark. Børnene "arbejdede" i køkkenhaven og med dyrene, fx bar de køkkenaffald ud i komposten efter mad, hyppede kartofler, sørgede for hønsene og kyllingerne, når der var nogle, lavede hegn af pileflet osv. Maden var økologisk og biodynamisk, så vidt muligt, og blev lavet i køkkenet, der lå midt i huset, sammen med de børn, der havde lyst. De havde shelter og bålplads, hvor der flere gange om ugen blev lavet mad og det meste brød blev bagt her. Der blev fortalt historier inde i shelteret, imens børnene lå indhyllet i skind og sneen dalede ned. De var generelt meget udenfor uanset vejret. De lavede meget kreativt, meget med motorik, musik, sang og bevægelse, og mest af alt, så havde børnene det bare fantastisk. De store tog imod nye børn med åbne, varme og kærlige arme, og sådan var børnenes indbyrdes forhold i alle de år, vi havde børn der.

De voksne var engagerede og kærlige, og var altid på børnenes side. Hvis der var noget, man som forældre kunne gøre for at forbedre sine børns liv, så kunne man være helt sikker på at man ville få det at vide. Man skulle være forberedt på, at de blandede sig i ens liv. Det var noget vi satte meget pris på og lyttede til. 

Der var store udeområder, og god plads indenfor også. Og ikke mindst en rigtig god normering. 

De havde meget legetøj af naturmaterialer, men de havde også almindelige puslespil, kortspil, ting til sandkassen, dukker med ansigtsudtryk og den slags. 

Der er virkelig stor forskel på Steinerinstitutioner- og skoler. Min mands nevø og niece har gået på en Steinerskole, hvor børnene ikke måtte spille fodbold. Min egen nevø og niece må gerne spille fodbold, på den Steinerskole, hvor de går. En børnehave i nabobyen, havde regler om at børnene kun måtte male med tre nuancer i hvert billede, og min veninde har gået på en Steiner skole, hvor man kun måtte have pastelfarver på og undervisningen afhængte af månen - et eller andet med månen, som jeg aldrig rigtig har forstået. 

Anmeld Citér

29. november 2016

Kattha

Tusind tak for jeres svar! Dejligt I havde lyst til at fortælle så meget. Det har helt klart gjort at jeg har mere mod på at overveje det meget mere alvorligt. 

Min kæreste har også gået på steiner skole, og børnehave, så både han og min svigermor synes det ville være en rigtig god ide. Jeg ved så ikke rigtig noget om det, andet end hvad de fortæller og hvad jeg ret sporadisk har læst mig til. Så det er dejligt med jeres positive erfaringer. 

Vi skal helt sikkert besøge nogle af børnehaverne og ender sikkert med at skrive os på et par steder. Så må vi se 

Anmeld Citér

29. november 2016

modesty

Er der mon nogle herinde der har erfaringer med Steiner børnehaver, gode og dårlige. 

Jeg er ikke sikker på hvad jeg synes, sådan ud fra hvad jeg kan læse. Meget af det lyder interessant, men jeg ved det ikke.. Overvejer lidt om det kunne være en mulighed for vores datter. 

Der er også nogle stykker her i Kbh, så ville også være rart med nogle erfaringer/viden om de konkrete steder.

Jeg har et par venner hvis børn har gået i Steiner børnehave (den i Skt Gertruds Stræde). De har været VILDT glade.

Steiner kan jo godt være lidt sekt-agtigt, men mit indtryk er at det først er i skolen og specielt de ældre skoleår at det egentlig giver sig til udtryk. I vuggestue og børnehave er der bare et kæmpe overskud og engagement.

Men du skal være i rigtig god tid m.h.t. opskrivning. 

Anmeld Citér

29. november 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
sommerbarn<3 skriver:

Det gør så mange ting. Men især det med at barnet må udvikle sig i sit eget tempo og ikke skal presset og trænes og testes til at passe ned i kasser. 

Og så er børnene med til det de voksne laver. De ser alm hverdagsting og får lov at lege. 

De gør meget ud af at børn skal bruge deres fantasi og have lov til at være børn.

de ting og aktiviteter der er, er tilpasset årstiden og der er ro og rutine.

traditioner og dagens/ugens/månedens/året rytme. Det giver mening og er forudsigeligt, eventyrligt og højtideligt.

Skal barnet presses/testes/trænes og puttes i kasser i almindelige børnehaver? 

Anmeld Citér

30. november 2016

sommerbarn<3

mor:) skriver:

Skal barnet presses/testes/trænes og puttes i kasser i almindelige børnehaver? 

Ihvertfald i vores kommune. Min går i alm børnehave. Han bliver trænet 3 gange om ugen i motorik, mundmotorik og sprog. De udtaler selv at han skal presses lidt.

Drengene har lige haft elektroder på i 10 dage for at teste aktivitetsniveau og blevet testet i en hal sammen med alle de andre børnehaver i kommunen.

så har det it og lærings projekt også hvor de skal bruge iPad 30 min om dagen osv osv

derudover er der jo stadig samlinger osv. Synes det bliver trængt med pladsen til leg.

jeg synes de har bedre af det naturlige, for de skal nok lære det hele når de er klar til det. Synes det hele bliver for mekanisk, og fatasiverden og det magiske ved barndommen går lidt tabt.

grunden til han ikke går i steiner er fordi der ikkeer skole i nærheden og så er hans far ikke fan, han vil have det normalen fordi han mener de ligeså godt kan vendes sig til samfundets kasser.

Anmeld Citér

30. november 2016

modesty

sommerbarn<3 skriver:

Ihvertfald i vores kommune. Min går i alm børnehave. Han bliver trænet 3 gange om ugen i motorik, mundmotorik og sprog. De udtaler selv at han skal presses lidt.

Drengene har lige haft elektroder på i 10 dage for at teste aktivitetsniveau og blevet testet i en hal sammen med alle de andre børnehaver i kommunen.

så har det it og lærings projekt også hvor de skal bruge iPad 30 min om dagen osv osv

derudover er der jo stadig samlinger osv. Synes det bliver trængt med pladsen til leg.

jeg synes de har bedre af det naturlige, for de skal nok lære det hele når de er klar til det. Synes det hele bliver for mekanisk, og fatasiverden og det magiske ved barndommen går lidt tabt.

grunden til han ikke går i steiner er fordi der ikkeer skole i nærheden og så er hans far ikke fan, han vil have det normalen fordi han mener de ligeså godt kan vendes sig til samfundets kasser.

Whaaat? Det lyder altså også helt vildt.  Sådan er det på ingen måde i min søns børnehave.

Anmeld Citér

30. november 2016

sommerbarn<3

modesty skriver:

Whaaat? Det lyder altså også helt vildt.  Sådan er det på ingen måde i min søns børnehave.

Ja jeg synes altså også det har taget fuldstændig overhånd. Vores kommune vil gerne have ry for at være foran og moderne, så de laver alle mulige smarte tiltag. 

Godt at høre det ikke er sådan alle steder 

Anmeld Citér

30. november 2016

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
sommerbarn<3 skriver:

Det er jo vanvittigt - kender ingen børnehaver hvor det er sådan. Tror ikke det er et generelt billede for almindelige børnehaver. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.