Steiner børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.514 visninger
20 svar
13 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. november 2016

Kattha

Er der mon nogle herinde der har erfaringer med Steiner børnehaver, gode og dårlige. 

Jeg er ikke sikker på hvad jeg synes, sådan ud fra hvad jeg kan læse. Meget af det lyder interessant, men jeg ved det ikke.. Overvejer lidt om det kunne være en mulighed for vores datter. 

Der er også nogle stykker her i Kbh, så ville også være rart med nogle erfaringer/viden om de konkrete steder.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. november 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Kattha skriver:

Er der mon nogle herinde der har erfaringer med Steiner børnehaver, gode og dårlige. 

Jeg er ikke sikker på hvad jeg synes, sådan ud fra hvad jeg kan læse. Meget af det lyder interessant, men jeg ved det ikke.. Overvejer lidt om det kunne være en mulighed for vores datter. 

Der er også nogle stykker her i Kbh, så ville også være rart med nogle erfaringer/viden om de konkrete steder.

Vores søn på 5 har gået i steiner siden han var 3.

Vi har rigtig gode erfaringer med steiner, faste rutiner, faste rammer, forudsigelig hverdag og god ro til fordybelse. Det er byens mindste børnehave og det var lige disse ting vores søn havde brug for, for at trives og udvikle sig.

Men jeg vil sige at det kommer rigtig meget an på steinerbørnehavens personale hvordan det er, vores har ændret sig meget siden der kom ny leder og en masse ny personale. 

Hvis jeg var dig ville jeg tag og besøge børnehaven, for bare fordi det er en steiner er de forskellige....

Anmeld Citér

29. november 2016

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Kattha skriver:

Jeg har selv gået i steiner baørnehave og på steiner skole. Kan kun sige go for it, hvis det altså er noget for jer 

Anmeld Citér

29. november 2016

Kattha

Skovrup skriver:

Vores søn på 5 har gået i steiner siden han var 3.

Vi har rigtig gode erfaringer med steiner, faste rutiner, faste rammer, forudsigelig hverdag og god ro til fordybelse. Det er byens mindste børnehave og det var lige disse ting vores søn havde brug for, for at trives og udvikle sig.

Men jeg vil sige at det kommer rigtig meget an på steinerbørnehavens personale hvordan det er, vores har ændret sig meget siden der kom ny leder og en masse ny personale. 

Hvis jeg var dig ville jeg tag og besøge børnehaven, for bare fordi det er en steiner er de forskellige....

Tak for svar. Har også tænkt at besøge nogle stykker, for der er flere, og kan godt køre lidt længere for en god en. Nogle har bare kun åbent hus 2 gange om året, medmindre man betaler for ventelisten, så må man vist gerne komme på besøg. Det er faktisk lidt det der bekymrer mig en smule, at det virker som en lukket klub, på en måde. Men måske har jeg bare fået forkert indtryk. Men dejligt at høre at din dreng er glad hvor han er. Har også hørt det med faste rutiner, og håber der er mere fokus på hvert enkelt barn.

Anmeld Citér

29. november 2016

Kattha

sommerbarn<3 skriver:

Jeg har selv gået i steiner baørnehave og på steiner skole. Kan kun sige go for it, hvis det altså er noget for jer 

Godt at høre  Må jeg spørge hvad du synes der var rigtig godt ved at gå der? 

Anmeld Citér

29. november 2016

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Kattha skriver:

Tak for svar. Har også tænkt at besøge nogle stykker, for der er flere, og kan godt køre lidt længere for en god en. Nogle har bare kun åbent hus 2 gange om året, medmindre man betaler for ventelisten, så må man vist gerne komme på besøg. Det er faktisk lidt det der bekymrer mig en smule, at det virker som en lukket klub, på en måde. Men måske har jeg bare fået forkert indtryk. Men dejligt at høre at din dreng er glad hvor han er. Har også hørt det med faste rutiner, og håber der er mere fokus på hvert enkelt barn.

Ellers ring til dem og spørg, det var sådan jeg gjorde det. For stod det til pladsanvisningen blev vi tildelt en plads og så kunne vi kommunikere med dem når vi vidste hvor han kom hen. Men tog sagen i egen hånd og fik besøgt en del forskellige børnehaver inden vi besluttede os, selvom det ikke var kutyme 

Anmeld Citér

29. november 2016

Pianisten

Jeg gik selv i en Steiner børnehave - dog ikke i skoledelen. Det er selvfølgelig mange år siden, men husker det generelt som en god og positiv tid. Især da jeg for et par år siden skrev en opgave omkring deres tilgang til tingene gav meget af det mening for mig, og jeg kunne måske godt finde på at lade mit barn starte der. 

Den eneste ulempe jeg sådan umiddelbart synes der er ved det, er at logikken omkring hele udviklingsprocessen er lidt for firkantet. De går meget op i at når barnet har en hvis alder, så skal de have en hvis mængde læring inde for denne aldersramme. Hvilket altså resulterer i at de børn som er meget fremme i skoene vil kede sig helt enormt meget. Jeg husker tydeligt at jeg gerne ville lære at skrive tal og stave til mit navn - men det måtte jeg ikke få lov til, fordi det var læring som var foran for min alder, og det skulle jeg ikke fokusere på. I stedet skulle jeg fokusere på at udvikle mine tegneevner - hvilket jeg blev så sur over til sidst at jeg tegnede det samme, firkantede og kedelige hus om og om igen  

Men jeg tror absolut at det er et godt sted at gå hvis barnet har behov for faste rammer og meget struktur i sin hverdag - de går jo meget op i at ugerne ser ens ud, så der ikke kommer for store overraskelser og omvæltninger. Jeg kan f.eks. huske at vi havde skovtur hver tirsdag og vi skulle have brændenældesuppe hver onsdag Og så kan jeg godt lide hele deres positive tilgang til lys og energier - husker børnehaven som sådan et fredfyldt sted. Og så var det lidt interessant at vi fik en krystal med os i en fin æske da vores børnehavetid endte

Anmeld Citér

29. november 2016

AnoMom

Må jeg spørger hvad der adskiller sig fra en steiner børnehave til en almindelig børnehave? 

Anmeld Citér

29. november 2016

Aristocats

AnoMom skriver:

Må jeg spørger hvad der adskiller sig fra en steiner børnehave til en almindelig børnehave? 

I steiner børnehaver udøver man Steiner pædagogik og lever mere efter steiner principper - for eksempel i udtryk af legetøj der udelukkende er lavet i naturmaterialer, samt Waldorf dukker (dukker uden "udtryk" i ansigtet, da dukken skal kunne appellere til børnenes fantasi og humør). Derudover er der i alle Steiner børnehaver jeg kender til kun økologisk og ofte biodynamisk og vegetarisk madordning. Det er blandt også et af de Steiner principper børnehavenerne bruger, i det med at være biodynamisk, dyrke sine egne grøntsager og være i kontakt med naturen - for eksempel bliver der lagt meget vægt på årstiderne i Steiner børnehaver og der bliver holde årstidsfester for hver en årstid der kommer i møde. Steiner børnehaver er tit også meget ude, lidt i samme stil af en skovbørnehave. En del af Steiner pædagogikken går også ud på at børn selv får lyst til at lave noget, hvis voksne gør det samme. Derfor er pædagogerne tit "optaget" af forskelligt arbejde, som for eksempel madlavning, rengøring fremstilling af forskellige kreative ting - strikke mm. Steiner børnehaver er meget i form af det kreative og naturen. 

Anmeld Citér

29. november 2016

AnoMom

Aristocats skriver:

I steiner børnehaver udøver man Steiner pædagogik og lever mere efter steiner principper - for eksempel i udtryk af legetøj der udelukkende er lavet i naturmaterialer, samt Waldorf dukker (dukker uden "udtryk" i ansigtet, da dukken skal kunne appellere til børnenes fantasi og humør). Derudover er der i alle Steiner børnehaver jeg kender til kun økologisk og ofte biodynamisk og vegetarisk madordning. Det er blandt også et af de Steiner principper børnehavenerne bruger, i det med at være biodynamisk, dyrke sine egne grøntsager og være i kontakt med naturen - for eksempel bliver der lagt meget vægt på årstiderne i Steiner børnehaver og der bliver holde årstidsfester for hver en årstid der kommer i møde. Steiner børnehaver er tit også meget ude, lidt i samme stil af en skovbørnehave. En del af Steiner pædagogikken går også ud på at børn selv får lyst til at lave noget, hvis voksne gør det samme. Derfor er pædagogerne tit "optaget" af forskelligt arbejde, som for eksempel madlavning, rengøring fremstilling af forskellige kreative ting - strikke mm. Steiner børnehaver er meget i form af det kreative og naturen. 

Okay. Tak for svar. 

Kan dog ikke se forskellen fra min søns vuggestue til steiner børnehaver udfra det du forklare udover det med legetøjet. :-)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.