At takle et svært forhold til ens mor?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. november 2016

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Mine forældre har ingen psykiske lidelser - de har bare prioriteret sig selv og alt andet fremfor mig, og så har de skændtes flere gange hver dag, hvilket ikke blev skjult. Jeg flyttede som 15-årig og i mange år havde jeg kun sporadisk kontakt, ved højtider m.v.

I starten af 30'erne blev jeg gravid - og så vendte bøtten. De forguder deres børnebørn, alle 4, det er deres højeste prioritet, og selvom det cementerer alt det svigt, jeg oplevede (der var også andre betingelser dengang), så er jeg lykkelig for deres dedikation i dag.

Vi er stadig ikke i et normalt forældre-barn-forhold, men jeg sætter dagsordenen nu, og det er mine regler, så på den måde lader jeg det ikke styre mig......og det mangler du - kære trådstarter - i den grad, du lader det fylde alt for meget. 

Tag styring med dit liv i stedet for at følge andre!!

Jeg ser heller ikke mine forældre (her mener jeg mor og papfar) særlig ofte sammenlignet med det jeg vil kalde "normale" familie. Det er højest en gang om måneden og oftest 1 gang hver 1,5-2 måned. Men det er jeg sådan set glad for, for i mit tilfælde har jeg netop svært ved at have for meget kontakt med hende

Tak for dine råd.. du har fuldstændig ret i at det fylder alt for meget. Det gør det nok i høj grad fordi jeg tildels stadig er et "barn" når jeg besøger dem, jeg er 26. Så jeg bliver let påvirket af min mor. Men jeg håber at jeg kan få en mere voksen rolle når nu jeg får barn og at jeg kan ændre den måde vi ses på. Som det er nu besøger jeg altid dem og stort set altid en hel weekend af gangen. Men det vil (og skal!) ændres når min kæreste og jeg bliver forældre, selvom jeg er ret sikker på at min mor forventer at vi kommer og overnatter hos dem. 

Men ja det jeg aller helst vil kunne, er at lukke af for hende. Altså simpelthen ikke blive påvirket, især fordi jeg er bange for at hvis jeg får det dårligt af min mor, så vil det smitte af på mit barn.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. november 2016

Anonym trådstarter

L-mor skriver:

Jeg har en meget 'almindelig' mor, som jeg har et rimeligt 'normalt' forhold til. Almindeligvis er vi kærlige, hjælpsomme og omsorgsfulde overfor hinanden. Ind imellem trykker vi på hinandens knapper (hvis du spørger mig, er det hendes skyld fordi hun begynder at opdrage på mig (jeg er 42!!!)). 

Da jeg ventede min søn, blev jeg som mange andre meget optaget af min barndom og min relation til mine forældre. Der var episoder fra min barndom, der pludselig stod så klart for mig igen. Ikke noget vildt dramatisk, men en god anledning til at tænke over hvilken mor, jeg ville være, og hvilken barndom jeg ville forsøge at give min søn, hvilke værdier skulle være ledelys i vores hjem. Det var ind imellem smertefuldt (fordi jeg også mentalt fravalgte ting fra min barndom og besluttede, at det skal ikke være en del af min søns opvækst) men en god forberedelse til at blive mor.

Har du nogen i dit liv, som du kan tale med om det? Det kan blive et godt afsæt for at skabe et stærkt fundament for din nye lille familie. Du har lige nu et klart billede af den mor, du ikke vil være. Brug det til at skabe en klar model for hvilken mor du vil være. Det vil hjælpe dig til at føle dig sikrere på, at du ikke gentager din mors handlemønstre.

Min mor kan også godt lide at opdrage på mig, eller hvert fald fortælle hvad der er rigtig og forkert at gøre, hvordan ting skal gøres m.v.! Så det kender jeg godt.

Jeg kan sagtens relatere til det du skriver om hvordan du blev optaget af din egen barndom. Det er jeg netop også, og har også ret mange ting som jeg bestemt ikke vil tage videre. Faktisk er det næsten konsekvent alt ved min egen barndom, som jeg ønsker skal være omvendt i mit barns barndom. Det gør det også meget sværere for mig at skulle forholde mig til min mor, når hun har gjort (og stadig gør) ting så fundamentalt anderledes end jeg ønsker. Bare sådan noget med at hun aldrig giver udtryk for at hun holder af en, hverken i ord eller kropsligt (f.eks. at sige "jeg elsker dig" eller at kramme og røre ved hinanden) det kan jeg slet ikke holde ud.

Så du har ret i at det er et godt afsæt! jeg er bestemt klar over hvad jeg ikke skal tage med mig.

Jeg kan tale med min kæreste om det, men han har lidt svært ved rigtig at kunne forstå det, fordi han (gudskelov) har en enorm dejlig og kærlig familie. Han kommer fra den totale modsætning af min familie. Så jeg kan aldrig finde ud af forklare ham hvordan jeg har det med min mor og familie, på en måde så det føles fyldestgørende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.