Anonym skriver:
Hej damer
Jeg har lige valgt at være anonym til dette indlæg, da det er lidt følsomt emne for mig.
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer der har et svært, dårligt, distanceret eller lignende forhold til jeres mor, hvordan i takler det? Både i forhold til jer selv, men også i forhold til jeres børn.
I må gerne springe min lange beskrivelse af mit forhold til min mor over og bare svare på det ovenover. Jeg har bare lige brug for at lette hjertet 
Jeg spørger fordi, at mit eget forhold til min mor ikke er så godt. Men det er samtidig for kompliceret til at kunne kaldes for dårligt. Kort fortalt har hun nogle psykiske problemer, blandt andet en del angst og så blev hun på et tidspunkt diagnoseret som maniodepressiv. Jeg har har aldrig været tæt på hende og vil beskrive mit forhold til hende som distanceret. Der er utrolig mange ting jeg ikke bryder mig om ved min mor. Hun har den "evne" altid at få mig til at føle mig meget lille og mindre værd, end jeg normalt føler til hverdag. Det skyldes i høj grad den måde hun taler til mig på (hun gør det dog også til alle andre, jeg er så bare hendes datter, så det påvirker nok mig anderledes) Det er tit i en bebrejdende, fordomsfuld og lidt nedladende tone. Det er dog endnu værre over for min lillebror der stadig bor hjemme. Hun er overhovedet ikke klar over det selv, og jeg tror ikke at det er noget hun kan lave om på, fordi det er en del af hendes personlighed. På mange måder er hun lidt som et barn og har tit brug for at andre synes alt er synd for hende, hun tager også hurtigt ting enormt personligt.
Det der især er svært for mig at takle er, at vi jo er en familie. Jeg besøger hende, min bror og min papfar (som jeg i øvrigt har et fantastisk forhold til) ca. en gang om måneden. Så jeg kan ikke bare tage afstand fra hende. Men nu er jeg gravid og har det så svært med hende i forhold til det.. der er mange tanker som fylder hos mig. Jeg er altid helt drænet når jeg har besøgt dem. Og så tanken om at mit barn får hende til mormor, tanken om at jeg kunne finde på at være på samme måde som hende over for mit barn - det er det værste. At jeg skulle få mit barn til at føle sig mindre værd og uelsket 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så ønsker jeg nogen gange at jeg ikke havde kontakt med hende. At hun var død. Det er virkelig skrækkeligt at skrive, fordi samtidig ønsker jeg også bare det bedste for hende. Jeg ville jo ønske hun var "normal" og velfungerende, men faktum er at jeg ikke elsker hende. Og det er hårdt for mig når hun er min familie og når jeg har "forpligtelser" over for hende som datter. Jeg har så mange gange ønsket, at jeg havde en mor som alle andre. Jeg er heldigvis så uendelig heldig at have en fantastisk kæreste, som har en enorm kærlig og dejlig familie.
Jeg har også en mor med både fysiske og psykiske udfordringer, som gør at vores forhold er lidt svært.
Jeg plejer at tage "pause" fra min mor, når det er for meget. Derudover så tager jeg ofte forholdsregler.
Min mor er rigtig dårlig til at holde aftaler, så vi regner aldrig med hun kommer. Det betyder, at vi aldrig fortæller mit barn, at min mor kommer før hun rent faktisk er på vej. Dette gør alle mine søskende, fordi børnene bliver så skuffet - især når det næsten sker hver gang.
Derudover tager jeg altid forholdsregler i forhold til nogle forskellige ting. Jeg kender til, hvordan hun er, og derfor handler jeg ud fra det.
Jeg ville også ønske, at min mor var normal, og hun var som andre, og hun bare kunne gøre tingene uden at det skulle gøre vores forhold kompliceret.
MEN så vil jeg så sige, at hun faktisk er verdens bedste mormor, når hun er der for mit barn. Hun er der 120 procent når hun er sammen med sine børnebørn, og alle forguder hende. Så det kan godt være, at din mor bliver verdens bedste mormor, selvom jeres forhold er kompliceret.