nico3 skriver:
ja jeg stiller spørgsmålet om hvornår skal/kan barnet sove på eget værelse??
og hvor gamle var jeres barn/børn da de kunne tørre sig selv efter toilet besøg (når de har været ude og skide) ????
jeg har en bekendt hvis datter på 6 år og som går i 0.klasse, som ikke kan sove selv eller tørre sig efter toilet besøg.
moren sover på sofaen, så datter kan sove i hendes dobbeltseng. datter har et dejligt værelse med en stor ny seng.
mor sætter ingen grænse op/det er som om det er nemmere at give efter og putte hende i mors seng, i stedet for at tage kampen op og se at få hende ind på eget værelse.
det samme med at tørre sig selv efter toilet besøg, datter synes det er ulækkert og skaber sig næsten hvis bare "presser" hende til selv at gøre det/at prøve på selv at gøre det. og familien giver nemt efter og gør det meste af arbejdet for hende.
jeg tænker tit på om det er mig der er for hård, men så alligevel ikke. jeg er bare meget bevidst om at børn kan meget mere end de fleste tror. og at gå i mange år og pylre om dem ikke hjælper dem i sidste ende.
jeg ved godt at der er mange måder at leve på og holde familie på, men den her bekendt jeg har der er det et problem. hun er tit stresset og diskutere mere med sin datter, i stedet burde hun jo bare sætte grænser op og være den "voksende".
eller er det mig der er helt gal på den???
Har du selv børn?
min er 5 år, han sover i min seng, det samme gør hans lillebror på 1,5 år. Det er et bevidst valg. Han er ikke klar til at sove alene, han er stadig lille. Og min overbevisning er at det er naturligt for et lille barn at sove hos dets forældre. Hvis vi stadig boede i huler, ville de blive spist hvis de lå der i mørket alene. Det gør vi jo ikke mere, men tror det stadig ligger i det lille barns overlevelses instinkter.
dermed ikke sagt det fungere for alle at sove sammen med deres børn, men her gør det, vi får alle en roligere nat, og man kan hurtigt række dem en hånd at holde i hvis de skulle få en dårlig drøm eller blive skidt tilpas.
han er begyndt at tørre sig selv, han er klar til det, har mod på det og kan sagtens finde ud af det.
Jeg tror man skal tage det helt roligt og ikke sætte alder på, barnet skal nok vise interesse når det er klart til det.