Mum33 skriver:
Kan sagtens se dine argumenter - men at de er forkælede skriver jeg ikke! Jeg skriver at det er skræmmende, og det er da de værdier og vaner de tager med sig, jeg finder bekymrende. Tænk ikke at kende til glæden ved at have ønsket sig noget i rigtig lang tid, eller få lige præcis den gave man har drømt om siden sidste jul. Hvad når de selv skal have en økonomi op at køre og "bare vil have det hele", fordi de ikke er vandt til andet? Og ikke kender til at udskyde et materielt behov? Og hvad med forståelsen for de børn der ikke har alt dette? Det er her jeg ser en udfordring for disse børn der bare får og får
men det kommer jo også an på familiens værdier 
Jeg undrer mig over hvorfor barnet ikke skulle kende til at udskyde et behov, bare fordi barnet intet mangler eller ønsker?
Eller at det nok mangler forståelse for andre, som ikke har de samme ting?
Det finder jeg en ret fordomsfuld opfattelse.
For mit barn på 10 har det været 20 styks jul og fødselsdage som enebarn og ene barnebarn indtil for kort tid siden. Nok til at vi ikke mangler cykler, bøger, spil, elektronik. Vi er langt fra ved at drukne i ting. Slet, slet ikke. Faktisk ejer vi ikke et eneste stykke legetøj i katagorien "plastik bras" da alle indkøb har været koordinerede, så det passer ind med hvad vi har.
Hvert år er der blevet givet en stor ting som nintendo, cykel, ipad etc. Udover Nintendo'en ser jeg det altså ikke kun som forkælelse, men det er da vigtigt at kunne cykle, ipad'en har sprogprogrammer, hvor han har lært sig selv spansk igennem osv. Iphone er så vi kan få fat i hinanden og skrive. Det er faktisk temmelig praktiske ting. Der er ingen kræve eller forkælet mentalitet ved nogle af mine børn og iøvrigt har jeg selv i årevis frabedt jule/fødselsdagsgaver, da jeg heller intet mangler. Jeg får én gave af mine børn og ellers intet. Heller ikke af min mand.
Vi bor i lejlighed, sorterer ud hver 2. Mdr for overflødige ting, tøj osv og giver det til genbrug.
Måske behovet for flere "ting" bare ikke er der. Jeg er ret sikker på andre vil mene vores børn endda har en lille mængde legetøj
Ja, nu kom der en lang forklaring ud af det. Jeg føler bare vi bliver puttet i en kasse med forkælede børn med manglende forståelse for andre og evne til behovsudsættelse, fordi jeg har et barn der intet ønsker sig noget og er glad og tilfreds. Det ville jeg såmænd bare gerne forklare