Julegaver- de har jo alt !

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

728 visninger
14 svar
25 synes godt om
23. november 2016

Mum33

Selvom vi knap er gået ind i december, så er problemerne med julegaverne allerede omdiskuterede. Største problem jeg støder på er "de har jo alting, de ønsker sig ikke noget". Er det bare mig, der er lidt chokeret over denne tendens ?  Hvordan kan et barn på 10, 8, 4 - you name it, have alt? 

Vi har en super god økonomi, men mine børn får ikke bare ting i blinde. De må spare op og ønske sig, og dette ser jeg som den største gave jeg kan give dem. At vise dem, at nogle ting må man vente på, og at man ikke kan få alt, er da så vigtig i deres opdragelse. Hvad skal de ellers gøre den dag de skal på SU eller bliver udfordret økonomisk? 

Må indrømme jeg synes det materielle har taget noget overhånd efterhånden, og synes lidt vi gør vores børn en bjørnetjeneste 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2016

ErDuHerIkkeSnart

Hej med dig!

Jeg ser flere forældre herinde, som skriver om den slags "problemer" ved jul og fødselsdage. Og det undrer mig lidt ... for dels har vi vel selv været med til at sikre at ungerne intet mangler, og dels er svaret vel relativt simpelt, nemlig at de ikke skal have endnu flere gaver, når de intet ønsker sig?

De kunne i stedet få små oplevelser, hyggeting, noget hjemmelavet, hjælpes til at gøre noget godt for andre, eller, eller, eller...

Og inden nogen dør af grin og stempler mig som hippie-mor, så er det jo nu engang kun os selv, som er skyld i vores børns opfattelser af forbrug og gaver - og kun os selv, der har magten til at lave det om.

Glædelig jul, når den tid engang kommer

Anmeld Citér

23. november 2016

Muffinmus

Vores har sådan set også alt..men det meste er købt i genbrugsen eller på loppemarked... Så til jul køber vi gerne nyt stort og flot pakket ind, så oplevelsen bliver en anden

Og så kan de f.eks. få årskort til Randers regnskov, eller teaterbilletter til de store børneforestillinger, nu er der næste år Hodja fra Pjort, som kunne være fed at se f.eks.

Min datter ønsker sig en pigeshoppetur med sin faster..noget i den stil...

Anmeld Citér

23. november 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Mum33 skriver:

Selvom vi knap er gået ind i december, så er problemerne med julegaverne allerede omdiskuterede. Største problem jeg støder på er "de har jo alting, de ønsker sig ikke noget". Er det bare mig, der er lidt chokeret over denne tendens ?  Hvordan kan et barn på 10, 8, 4 - you name it, have alt? 

Vi har en super god økonomi, men mine børn får ikke bare ting i blinde. De må spare op og ønske sig, og dette ser jeg som den største gave jeg kan give dem. At vise dem, at nogle ting må man vente på, og at man ikke kan få alt, er da så vigtig i deres opdragelse. Hvad skal de ellers gøre den dag de skal på SU eller bliver udfordret økonomisk? 

Må indrømme jeg synes det materielle har taget noget overhånd efterhånden, og synes lidt vi gør vores børn en bjørnetjeneste 

Nu er jeg en af dem der står med problemet Hvad skal børnene ønske sig for de har jo alt.

Vores børn får hvert år sæcon kort til randers regnskov og Djurs sommer land. Plus penge de kan bruge til det. 

De får forskellige teaterbilletter i forbindelse med mandens job så det er heller ikke rigtigt noget de kan ønske sig.

Vi har familie der arbejder i en biograf så der får de bio billetter 3 gange om året.

Og med de oplevelser så er vi dækket godt ind til et helt år.

Derfor står vi tit i hvad skal børnene ønske sig. Nogle gange har de selv et ønske andre er vi helt blanke.

I år trænger de til nye løbehjul. Og begge deres gettoblarster er gået i stykker. 

Omkring deres fødselsdag plejer vi at ønske gavekort til sko. 

Men med den ældste på 8 er det bare svært at finde på ønsker når vi har de fordele ved mandens og anden families job.

Derfor er jeg en af dem der gerne skriver for at få nye input til gave ideer.

Anmeld Citér

23. november 2016

Zelinasmor

Den er svær. For det kommer jo an på utallige ting. Vi har en kæmpe familie, så til jul og fødselsdag (som i øvrigt ligger under en måned før jul) får min datter jo sindssygt mange gaver. Udover det bor min familie i den anden ende af landet, så når de er på besøg en gang i mellem har de gerne en ting med til min datter. Hun mangler intet. Jeg synes nærmere hun har for mange legesager og der skal snart ryddes ud. Mht. Tøj, så køber jeg ind til årstid når børnepengene kommer og dermed mangler hun heller ikke mere tøj/sko osv. 

Vi ønsker os som regel gavekort, lidt dyrere tøj som MOLO og sengetøj fra småfolk, Hummel osv. Men ellers får folk bare lov til at købe det de vil til gave. Hun skal nok blive glad uanset. Og ellers kan hun altid bruge en ny cd, bamse eller flere perler. Men det der med at børn skulle være forkælede fordi de "har alt", det synes jeg er noget af en snæversynet konstatering.

mvh. En mor på SU men med et barn der alligevel ikke mangler noget 

Anmeld Citér

23. november 2016

Lunae

Jeg oplever at det er svært, at finde på ønsker til mine unger, men de kommer nu selv med en masse "skrammel" ønsker. Lige nu hitter shopkins og trolls hos vores 6årige og brandbiler, politibiler, ambulancer og udklædning er et kæmpehit ved vores 3årige.

De har fået lov til selv at lave deres ønskesedler. - Jeg synes det er noget bras de ønsker sig, specielt den store, men det er det, som gør dem glade juleaften 

Anmeld Citér

23. november 2016

helle85

Mum33 skriver:

Vores børn har ikke alt men syntes altid det er svært med gaver til min datter da hun ikke leger mere, og har dyre ønsker som tv og tablet osv.

Men til min dreng kan jeg finde på flere ting der er det mest svært at finde ud af hvad jeg skal give ham fordi han leger og ønsker sig det meste.

Vi køber tit brugte ting også i jule og fødselsdag gave, hvis det er noget de ønsker sig og vi ikke har råd til det fra nyt og det bliver de lige så glade for, jeg vil ikke give dem tøj i gaver. Men i år ønsker datteren sig selv gavekort til tøj butik

Nevøer og niece giver vi gavekort og år da de heller ikke leger og har alt andet. og fordi vi giver dem for 200 så der kan man ikke få ps spil osv.

Anmeld Citér

23. november 2016

Solsikken15

Hvad med en make-over til deres værelser? Det kunne være en god klassiker de kan vokse op med? F.eks. Montana-reoler, en lækker stol eller en ny seng med puder og sengetæppe? Eller noget til væggen og nogle fede lamper? 

Anmeld Citér

23. november 2016

Mum33

Zelinasmor skriver:

Den er svær. For det kommer jo an på utallige ting. Vi har en kæmpe familie, så til jul og fødselsdag (som i øvrigt ligger under en måned før jul) får min datter jo sindssygt mange gaver. Udover det bor min familie i den anden ende af landet, så når de er på besøg en gang i mellem har de gerne en ting med til min datter. Hun mangler intet. Jeg synes nærmere hun har for mange legesager og der skal snart ryddes ud. Mht. Tøj, så køber jeg ind til årstid når børnepengene kommer og dermed mangler hun heller ikke mere tøj/sko osv. 

Vi ønsker os som regel gavekort, lidt dyrere tøj som MOLO og sengetøj fra småfolk, Hummel osv. Men ellers får folk bare lov til at købe det de vil til gave. Hun skal nok blive glad uanset. Og ellers kan hun altid bruge en ny cd, bamse eller flere perler. Men det der med at børn skulle være forkælede fordi de "har alt", det synes jeg er noget af en snæversynet konstatering.

mvh. En mor på SU men med et barn der alligevel ikke mangler noget 

Kan sagtens se dine argumenter - men at de er forkælede skriver jeg ikke! Jeg skriver at det er skræmmende, og det er da de værdier og vaner de tager med sig, jeg finder bekymrende. Tænk ikke at kende til glæden ved at have ønsket sig noget i rigtig lang tid, eller få lige præcis den gave man har drømt om siden sidste jul. Hvad når de selv skal have en økonomi op at køre og "bare vil have det hele", fordi de ikke er vandt til andet? Og ikke kender til at udskyde et materielt behov? Og hvad med forståelsen for de børn der ikke har alt dette? Det er her jeg ser en udfordring for disse børn der bare får og får men det kommer jo også an på familiens værdier 

Anmeld Citér

23. november 2016

Zelinasmor

Mum33 skriver:

Kan sagtens se dine argumenter - men at de er forkælede skriver jeg ikke! Jeg skriver at det er skræmmende, og det er da de værdier og vaner de tager med sig, jeg finder bekymrende. Tænk ikke at kende til glæden ved at have ønsket sig noget i rigtig lang tid, eller få lige præcis den gave man har drømt om siden sidste jul. Hvad når de selv skal have en økonomi op at køre og "bare vil have det hele", fordi de ikke er vandt til andet? Og ikke kender til at udskyde et materielt behov? Og hvad med forståelsen for de børn der ikke har alt dette? Det er her jeg ser en udfordring for disse børn der bare får og får men det kommer jo også an på familiens værdier 

Min datter bliver dagligt når vi handler mødt med, nej. Det har vi ikke penge til i dag. Og får tit nej når hun siger hun gerne vil i legeland, Tivoli osv. Og forklare hende at det koster mange penge. Ligeledes donere jeg ofte tøj og hendes legetøj hun ikke bruger mere til julehjælp osv. Hvor hun også får at vide at det er børn uden så mange ting som nu kan få glæde af hendes. Jeg mener ikke det bliver et problem så længe man ikke bare giver børn hvad de peger på når det passer dem. Og det gør jeg ikke. Men hun mangler stadig intet 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.