asphodel skriver:
Jeg ville nok også være så hård, at hvis hun ligefrem nægter at cykle forsvarligt i trafikken, så får hun ikke lov til at cykle. Så må hun gå eller tage bussen. Synes der er rigtig mange uforsvarlige forældre (ikke at dette inkluderer TS), der blandt andet lærer deres skolebørn at cykle på fortorvet. Mit barn får i hvert fald ikke lov til at sætte andres liv på spil, bare fordi det er sjovere/nemmere/hurtigere at køre på fortorvet eller i den forkerte side af vejen.
Vi gør hvad vi kan for at hun lige præcis ikke skal tage de "lette" løsninger, men cyklen har jeg vitterlig svært ved at se hvordan vi kan undvære.
Når vi flytter kommer hun til at have 2½ km til skole i forhold til de 300 m hun max har nu fra vores lejlighed. Skal hun med bus skal hun alligevel ud og gå 1,3 km for at komme derhen, på det tidspunkt af døgnet, for tager hun den bus som kommer nærmest ved vores hoveddør, er den først oppe på bus centralen 2 minutter efter bussen ud til hendes skole er kørt. (møg offentlig transport!) At gå bryder far sig ikke om, hvor jeg måske er lidt mere large fordi det gjorde jeg selv i hendes alder. Skal hun kørers om morgenen står hun omme ved morgenfritteren kl 6.00 fordi der kører bilen udenbys, og så skulle hun stå (uanset vejr) i 15 minutter fordi de først åbner kl 6.15, det mener jeg ikke er en holdbar løsning det mener far heller ikke.
Men har virkelig brug for nogle redskaber til hvordan jeg får hende til at forstå at det er vigtigt det her, især fordi hendes mor ikke bakker op om det. Mor bor 50 m fra skolen og går afsted med bonus og henter også hver evig eneste dag når hun har hende. Og nægter at træne med bonus fordi hun ikke vil have at hun skal færdes i trafikken alene.. Hvor jeg tænker lidt at vi ikke kan holde hende i hånden indtil hun går ud af 9 klasse. Tænker når man næsten er 9 burde man godt lige kunne kører den smule vej, især når der er mulighed for cykelsti, lysregulering og fodgænger felt. Når det kommer til at skulle over vejene ved hun godt at man skal stoppe og vente til man kan gå/cykle over, og at man skal over med enten lysregulering eller fodgænger felt. Ikke noget med at kører direkte over vejen.
Selvfølgelig kan jeg godt kører afsted med bonus om morgenen, men hun har selv kørt i skole hjemme fra os af siden 0 klasse og det er lidt et step back at skulle til at følge hende, samt selv hvis jeg gjorde så ville jeg ikke kunne afværge hvis hun pludselig kørte over i den modsatte side andet end at råbe højt.. Samt hun plejer at være så stolt over at vi giver hende den tillid. Men det går selvfølgelig ikke hvis man ikke kan trænge ind til hende.
Plus det ville selvfølgelig også være mere praktisk at kunne sende hende selv i stedet for at jeg skal kører hele vejen afsted og hele vejen tilbage fordi mit arbejde ligger lige på en side vej fra hvor vi kommer til at bo.. Men gør det jo selvfølgelig hvis jeg ikke har andre muligheder. Dog kunne det jo være at nogen havde et par fif til hvordan man trænger ordentligt igennem. 
Anmeld
Citér