Cykle i trafikken Venstre/Højre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. november 2016

Babilooo

Jeg ville klart fratage retten til selv at køre i skole hvis hun kører uforsvarligt.

om det så er fordi hun bedst kan lidt den venstre side eller fordi hun ikke kender forskel er for mig ligegyldigt. Hun bør ikke køre nå hun kører så usikkert.

Så må sætte armbånd på og se om det hjælper og tale med hende om konsekvenserne ved at køre forkert. 

Tænk hvad i ville føle hvis hun blev dræbt.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. november 2016

Anonym trådstarter

asphodel skriver:

Jeg ville nok også være så hård, at hvis hun ligefrem nægter at cykle forsvarligt i trafikken, så får hun ikke lov til at cykle. Så må hun gå eller tage bussen. Synes der er rigtig mange uforsvarlige forældre (ikke at dette inkluderer TS), der blandt andet lærer deres skolebørn at cykle på fortorvet. Mit barn får i hvert fald ikke lov til at sætte andres liv på spil, bare fordi det er sjovere/nemmere/hurtigere at køre på fortorvet eller i den forkerte side af vejen.

Vi gør hvad vi kan for at hun lige præcis ikke skal tage de "lette" løsninger, men cyklen har jeg vitterlig svært ved at se hvordan vi kan undvære.  Når vi flytter kommer hun til at have 2½ km til skole i forhold til de 300 m hun max har nu fra vores lejlighed. Skal hun med bus skal hun alligevel ud og gå 1,3 km for at komme derhen, på det tidspunkt af døgnet, for tager hun den bus som kommer nærmest ved vores hoveddør, er den først oppe på bus centralen 2 minutter efter bussen ud til hendes skole er kørt. (møg offentlig transport!) At gå bryder far sig ikke om, hvor jeg måske er lidt mere large fordi det gjorde jeg selv i hendes alder. Skal hun kørers om morgenen står hun omme ved morgenfritteren kl 6.00 fordi der kører bilen udenbys, og så skulle hun stå (uanset vejr) i 15 minutter fordi de først åbner kl 6.15, det mener jeg ikke er en holdbar løsning det mener far heller ikke.

Men har virkelig brug for nogle redskaber til hvordan jeg får hende til at forstå at det er vigtigt det her, især fordi hendes mor ikke bakker op om det. Mor bor 50 m fra skolen og går afsted med bonus og henter også hver evig eneste dag når hun har hende. Og nægter at træne med bonus fordi hun ikke vil have at hun skal færdes i trafikken alene.. Hvor jeg tænker lidt at vi ikke kan holde hende i hånden indtil hun går ud af 9 klasse. Tænker når man næsten er 9 burde man godt lige kunne kører den smule vej, især når der er mulighed for cykelsti, lysregulering og fodgænger felt. Når det kommer til at skulle over vejene ved hun godt at man skal stoppe og vente til man kan gå/cykle over, og at man skal over med enten lysregulering eller fodgænger felt. Ikke noget med at kører direkte over vejen. 

Selvfølgelig kan jeg godt kører afsted med bonus om morgenen, men hun har selv kørt i skole hjemme fra os af siden 0 klasse og det er lidt et step back at skulle til at følge hende, samt selv hvis jeg gjorde så ville jeg ikke kunne afværge hvis hun pludselig kørte over i den modsatte side andet end at råbe højt.. Samt hun plejer at være så stolt over at vi giver hende den tillid. Men det går selvfølgelig ikke hvis man ikke kan trænge ind til hende.

Plus det ville selvfølgelig også være mere praktisk at kunne sende hende selv i stedet for at jeg skal kører hele vejen afsted og hele vejen tilbage fordi mit arbejde ligger lige på en side vej fra hvor vi kommer til at bo.. Men gør det jo selvfølgelig hvis jeg ikke har andre muligheder. Dog kunne det jo være at nogen havde et par fif til hvordan man trænger ordentligt igennem. 

Anmeld Citér

16. november 2016

TNBC

Anonym skriver:

Hej allesammen

Vi har min mands pige på næsten 9 år, på halv tid og lige nu cykler hun til skole, og vi flytter om 14 dage så hendes tur bliver lidt længere end den plejer at være og vi øver derfor ruten med hende, Hun kan selve ruten fuldstændig uden problemer allerede efter vi kun har kørt den 4 gange fordi det også næsten er den vej vi plejer at køre når vi skal om og besøge min mor. MEN noget som vi altid har bøvlet med (som dog ikke har været det store problem førhen når hun skulle i skole fordi hun har kørt den så mange gange at hun bare kan den på rygraden) er at hun vil køre i venstre side! Det er rigtig skidt, og hun vil slet ikke høre på hvad jeg siger fordi hun vil hellere cykle i venstre side (det synes hun er bedst) og vi skulle over i et lys kryds og pludselig kørte hun skråt over vejen for at komme over til venstre cykelsti...  Hvor jeg måtte råbe lidt højt for at få hende over i højre side.. Der var heldigvis ingen biler, men ellers kunne hun jo være blevet ramt af en bil uanset om jeg havde været med eller ej for det havde jeg ikke kunne stoppe.. 

Hun påstår det er fordi hun stadig ikke kan hitte ud af højre og venstre, men samtidig så virker det også til at hun slet ikke gider prøve at lære det og bare vil cykle som hun vil.. Og når man har været nød til at fortælle det mindst 30 gange på 10 minutter at hun skal komme over i højre side så bliver man frustreret. 

Vi har bøvlet siden hun lærte at cykle med at hun simpelthen skulle blive i højre side.. >_> Hvad gør vi??? 

Forklar hende hvor farligt det er at cykle forkert, nu før i flytter. 

Hvis hun cykler i den forkerte side, så må der komme konsekvens, hvis hun kun gør der fordi hun vil. og lære at bare fordi hun synes der er bedst, er det ikke rigtigt. har de ikke cykling i skolen? Moren træner ikke fordi hun ikke har brug for det, men hun kan ikke cykle alene eller med andre børn/voksne, hvis hun ikke kan reglerne. Det er farligt, ikke kun for hende men også andre.

For det er sku farligt hvis hun lige pludselig kører over gaden.. 

Anmeld Citér

16. november 2016

Anonym trådstarter

TNBC skriver:

Forklar hende hvor farligt det er at cykle forkert, nu før i flytter. 

Hvis hun cykler i den forkerte side, så må der komme konsekvens, hvis hun kun gør der fordi hun vil. og lære at bare fordi hun synes der er bedst, er det ikke rigtigt. har de ikke cykling i skolen? Moren træner ikke fordi hun ikke har brug for det, men hun kan ikke cykle alene eller med andre børn/voksne, hvis hun ikke kan reglerne. Det er farligt, ikke kun for hende men også andre.

For det er sku farligt hvis hun lige pludselig kører over gaden.. 

Det skal vi helt sikkert også, vi har 5 dage mere fra fredag i næste uge til at få rettet det her til, så håber inderligt at vi kan få det under huden på hende.. Ville en konsekvens kunne være at hvis hun kører over i den modsatte side at vi så står af cyklen og går et godt stykke indtil hun så får valget om at kører ordentligt? For lige præcis den med at hun pludselig beslutter sig for at kører over i venstre side kan skabe rigtig farlige situationer. 

Det er sandt at hun ikke behøver det rigtigt på nuværende tidspunkt, men bonus skal flytte skole til sommer om hvor vi kommer til at bo pga skole lukning, så der burde nok være lidt motivation til at få hende det lært.. Men ja det er en hel anden sag. 

De øver slet ikke cykling i skolen nej. Hvilket jeg også undre mig over, men mistænker at det er fordi de spare nu hvor skolen alligevel lukker til sommer. 

Men vi må bare gå ekstra hårdt til bonus når hun kommer igen, så vi kan få styr på det her. Om vi så skal have 10 selvlysende armbånd på højre arm 

Anmeld Citér

16. november 2016

Anonym trådstarter

Smølfine123 skriver:

Jeg ville klart fratage retten til selv at køre i skole hvis hun kører uforsvarligt.

om det så er fordi hun bedst kan lidt den venstre side eller fordi hun ikke kender forskel er for mig ligegyldigt. Hun bør ikke køre nå hun kører så usikkert.

Så må sætte armbånd på og se om det hjælper og tale med hende om konsekvenserne ved at køre forkert. 

Tænk hvad i ville føle hvis hun blev dræbt.

Hun skal helt klart sættes ned og have forklaret hvor farligt det er at opføre sig sådan i trafikken.. Og ja selvfølgelig ville konsekvensen af at tage cyklen og sætte hende til at gå være en meget direkte måde at gøre det på, men så kommer hun virkelig også ud og gå som jeg skrev et andet sted der kommer til at være 2½ km til skolen, og 1,3 km til nærmeste bus ud til skolen. Men så må det jo bare være på med trave tøjet.. 

Vi skal i hvert fald have det ind på rygraden at man kører på en hel bestemt måde ude i trafikken. For præcis som du siger det ville være forfærdeligt hvis der skete hende noget som helst. 

Håber virkelig vi får styr på det, det hele går så hurtigt lige pludselig, det er kun 2 uger siden vi fik afvide vi havde fået vores nye bolig og det er om 2 uger vi flytter  

Anmeld Citér

16. november 2016

PernilleogLouis

Jeg må sige jeg syns det er langt for en på næsten 9 at cykle alene. Børn er jo 12 år før de kan orienterer sig i trafikken som voksne. Og hun viser jo tydeligt at hun ikke er klar til det. 

Anmeld Citér

16. november 2016

Anonym trådstarter

PernilleogLouis skriver:

Jeg må sige jeg syns det er langt for en på næsten 9 at cykle alene. Børn er jo 12 år før de kan orienterer sig i trafikken som voksne. Og hun viser jo tydeligt at hun ikke er klar til det. 

Hun kan sagtens øjentere sig. Hun skal bare forstå hun skal blive i højre side. Og hun lære det jo ikke bare lige pludselig som 12 årig hvis hun ikke har gjort det længe. Som med så meget andet er man nød til at gøre tingene. Har været ude og søge nu og flere steder står der at hvis stien er velkendt og uden voldsom meget trafik kan man sagtens sende børnene alene ud og cykle længere ruter i skole fra de er 8. Ruten er meget kendt da vi plejer at cykle næsten hele den vej for at komme om og besøge min mor, hun ved hvor man skal stoppe og kigge efter biler, hun kan give håndtegn som man skal.. Hun vil "bare" ikke blive i højre side.. 

Tænker også man skal passe på med ikke at pakke børn for meget ind i vat og bobbleplast.. Det lære de ikke meget af  Fx står der også at børn imellem 8-10 selv burde kunne tage offentlig transport i form af bybusser, det lære de jo heller ikke hvis de ikke prøver det igen og igen

Men hun skal selvfølgelig ikke cykle alene før vi har styr på det her.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.