Cykle i trafikken Venstre/Højre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.564 visninger
16 svar
16 synes godt om
15. november 2016

Anonym trådstarter

Hej allesammen

Vi har min mands pige på næsten 9 år, på halv tid og lige nu cykler hun til skole, og vi flytter om 14 dage så hendes tur bliver lidt længere end den plejer at være og vi øver derfor ruten med hende, Hun kan selve ruten fuldstændig uden problemer allerede efter vi kun har kørt den 4 gange fordi det også næsten er den vej vi plejer at køre når vi skal om og besøge min mor. MEN noget som vi altid har bøvlet med (som dog ikke har været det store problem førhen når hun skulle i skole fordi hun har kørt den så mange gange at hun bare kan den på rygraden) er at hun vil køre i venstre side! Det er rigtig skidt, og hun vil slet ikke høre på hvad jeg siger fordi hun vil hellere cykle i venstre side (det synes hun er bedst) og vi skulle over i et lys kryds og pludselig kørte hun skråt over vejen for at komme over til venstre cykelsti...  Hvor jeg måtte råbe lidt højt for at få hende over i højre side.. Der var heldigvis ingen biler, men ellers kunne hun jo være blevet ramt af en bil uanset om jeg havde været med eller ej for det havde jeg ikke kunne stoppe.. 

Hun påstår det er fordi hun stadig ikke kan hitte ud af højre og venstre, men samtidig så virker det også til at hun slet ikke gider prøve at lære det og bare vil cykle som hun vil.. Og når man har været nød til at fortælle det mindst 30 gange på 10 minutter at hun skal komme over i højre side så bliver man frustreret. 

Vi har bøvlet siden hun lærte at cykle med at hun simpelthen skulle blive i højre side.. >_> Hvad gør vi??? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. november 2016

Bak

Anonym skriver:

Hej allesammen

Vi har min mands pige på næsten 9 år, på halv tid og lige nu cykler hun til skole, og vi flytter om 14 dage så hendes tur bliver lidt længere end den plejer at være og vi øver derfor ruten med hende, Hun kan selve ruten fuldstændig uden problemer allerede efter vi kun har kørt den 4 gange fordi det også næsten er den vej vi plejer at køre når vi skal om og besøge min mor. MEN noget som vi altid har bøvlet med (som dog ikke har været det store problem førhen når hun skulle i skole fordi hun har kørt den så mange gange at hun bare kan den på rygraden) er at hun vil køre i venstre side! Det er rigtig skidt, og hun vil slet ikke høre på hvad jeg siger fordi hun vil hellere cykle i venstre side (det synes hun er bedst) og vi skulle over i et lys kryds og pludselig kørte hun skråt over vejen for at komme over til venstre cykelsti...  Hvor jeg måtte råbe lidt højt for at få hende over i højre side.. Der var heldigvis ingen biler, men ellers kunne hun jo være blevet ramt af en bil uanset om jeg havde været med eller ej for det havde jeg ikke kunne stoppe.. 

Hun påstår det er fordi hun stadig ikke kan hitte ud af højre og venstre, men samtidig så virker det også til at hun slet ikke gider prøve at lære det og bare vil cykle som hun vil.. Og når man har været nød til at fortælle det mindst 30 gange på 10 minutter at hun skal komme over i højre side så bliver man frustreret. 

Vi har bøvlet siden hun lærte at cykle med at hun simpelthen skulle blive i højre side.. >_> Hvad gør vi??? 

I kunne binde et bånd om højre håndled, så hun ved præcis hvad der er højre, og dermed hvilken side hun skal køre i.  Ved ikke, om det virker, men det var da en idé? 

Anmeld Citér

15. november 2016

Anonym trådstarter

Bak skriver:

I kunne binde et bånd om højre håndled, så hun ved præcis hvad der er højre, og dermed hvilken side hun skal køre i.  Ved ikke, om det virker, men det var da en idé? 

Det har jeg overvejet, men er i tvivl om hvorvidt det vil hjælpe, har sat hendes lygter på venstre side (forlygten sidder på styret) og sagt at de skal altid vende ud imod vejen for så kører man i den rigtige side, men det har ikke helt hjulpet. Men måske et bånd om håndledet vil hjælpe kan da prøve det  

Anmeld Citér

15. november 2016

anna111

Profilbillede for anna111

Den måde jeg lærte højre og venstre på var at højre side er den side cykel kæden er på og cykel kæden skal altid vende ind mod grøften  

Anmeld Citér

15. november 2016

Anonym trådstarter

anna111 skriver:

Den måde jeg lærte højre og venstre på var at højre side er den side cykel kæden er på og cykel kæden skal altid vende ind mod grøften  

Hmm smart måde :p men den sidder på en måde på cyklen hos os og på den anden side på cyklen hos hendes mor Men leder også efter måder at motivere i tilfælde af at hvis det skulle være fordi hun bare helst vil kører i vestre side.. Hvordan man får hende til at forstå at det er bare sådan det er. For hvis jeg siger at gaffel skal være på venstre side når hun dækker bord så ligger hun det rigtigt  

Anmeld Citér

15. november 2016

De3Guldklumper

Her skal den side hvor ringeklokken sidder på - altid vende ind mod fortovet. Det har hjulpet vores den ældste meget. Hun gjorde nemlig også som jeres pige. 

Anmeld Citér

16. november 2016

FrkLarsen

Anonym skriver:

Hej allesammen

Her lærte jeg højre og venstre på cykel da jeg var lille. 

Mine plejeforældre fortalte at ringe klokken sidder i højre side, sådan lærte jeg at kende højre og venstre 

Anmeld Citér

16. november 2016

Skouboe

Som jeg læser dit indlæg, er det måske ikke så meget et spørgsmål om at hun ikke kan kende forskel, som at hun hellere vil cykle i den anden side.

Måske I skulle fokusere på at forklare hende, HVORFOR det er vigtigt at hun cykler i den rigtige side?

Anmeld Citér

16. november 2016

asphodel

Jeg ville nok også være så hård, at hvis hun ligefrem nægter at cykle forsvarligt i trafikken, så får hun ikke lov til at cykle. Så må hun gå eller tage bussen. Synes der er rigtig mange uforsvarlige forældre (ikke at dette inkluderer TS), der blandt andet lærer deres skolebørn at cykle på fortorvet. Mit barn får i hvert fald ikke lov til at sætte andres liv på spil, bare fordi det er sjovere/nemmere/hurtigere at køre på fortorvet eller i den forkerte side af vejen.

Anmeld Citér

16. november 2016

Anonym trådstarter

Skouboe skriver:

Som jeg læser dit indlæg, er det måske ikke så meget et spørgsmål om at hun ikke kan kende forskel, som at hun hellere vil cykle i den anden side.

Måske I skulle fokusere på at forklare hende, HVORFOR det er vigtigt at hun cykler i den rigtige side?

Det er nok egentlig det ja, det er i hvert fald det jeg tænker, at vi skal have fundet en måde der kan få hende til at forstå alvoren af at man skal kører ordentligt i trafikken. Både får hendes og andres sikkerhed. 

Har prøvet at sætte mig ned og forklare hende hvorfor, men hun har virket ligeglad og fejet det væk med at hun ikke kunne højre og venstre.. Hvilket jeg jo som skrevet ikke rigtig kan føle er rigtigt når hun har styr på det i andre situationer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.