Anonym skriver:
Det kender jeg alt for godt, og det er bare en SÅ svær situation. Her er svigermor en moderne kvinde på alle måder, men hun har bare elendig hygiejne i et køkken.
Gammelt, muggent mad i køleskabet, parterer kylling på samme skærebræt som grøntsager og tørrer så bare lige af med en karklud.. som vel og mærke bare bliver skyllet og så brugt til alt andet. Det er SÅ klamt.
Min kæreste har som barn og ung haft massive maveproblemer og har været til alverdens undersøgelser.. pudsigt nok stoppede det, da vi flyttede sammen, og han kom væk fra mors køkken. Ahem.
Vi blev dog enige om, at vi blev nødt til at sige noget på en pæn måde. Vores barns helbred frem for alt. Det er primært min kæreste, der siger fra, men nej, hun tager det ikke pænt. Hun føler sig kritiseret og tager det meget personligt. Vi har dog stadig et rigtigt godt forhold til hende, selvom hun synes, vi er sippede.
Hun er nu til dels stoppet, når vi er der. Hun vil jo gerne have, at vi føler os velkome. Og på en eller anden måde er det vel også kun fair over for dem, at man siger til så de har muligheden for at ændre det. I dag laver vi primært mad, når vi er på besøg. Men vi tager nye klude, osv. fordi vi ikke stoler på hygiejnen ved det gamle.
Så sent som i sidste weekend havde hendes hundehvalp lavet en lort på gulvet. Helt fint og normalt, men hun tørrer den op med en klud, som hun blot lader ligge i vasken. Samme vask som hun fx renser kartofler i. Så ulækkert. Da min kæreste ville tage en ny klud, så skal vi jo straks høre, at hun jo havde skyllet den, og ja, så kommer en mindre konflikt.. men min datter skal altså IKKE have tørret sin højstol af med den klud. Så noglemte gange bliver man jo nødt til at tage konflikten..
Ja, der var ikke mange råd.. vi kæmper også. Ikke andet end at sige det så blidt som muligt. Og ja, så er man sippet.. men sådan må det være. Børns helbred først. De kan ikke selv sige noget.
Uh ja, kan godt høre I står i en meget lignende situation. Og helt enig i, at børnenes helbred kommer før alt andet. Det er også derfor situationen har ændret sig efter jeg er blevet gravid. Før tog vi bare chancen og minimerede madindtaget, men det er ikke så simpelt nu...
Tror ligesom hos jer også at det ender i en samtale, hvor mine svigerforældre bliver stødt og synes vi er snerpede, men ender med at respektere, at det er sådan vi har det.
Men ej, hvor det strider imod mine principper at sige, hvordan andre folk skal opføre sig i deres eget hjem. Her "går det dog ud over" alle, så vi bliver jo nødt til det.