Min svigerfamilie og køkkenhygiejne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.665 visninger
11 svar
9 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. november 2016

KissMeKissMeKissMe

Har brug for et godt råd her. 

Sagen er den, at min svigerfamilie ikke bruger deres køleskab i det omfang min kæreste og jeg kunne ønske. Det vil sige, at de ikke opbevarer aftensmadsretter i køleskabet. Det gælder både rester, som står på køkkenbordet indtil dagen efter. Og det gælder aftensmaden, som min svigermor ynder at forberede dagen i forvejen eller om formiddagen og så lade stå ude, hvorefter det så opvarmes om aftenen. Da de bor langt fra os, kommer vi ofte hjem på weekend. Her møder vi så f.eks. en kæmpe gryde med suppe, som har stået på komfuret i op til flere døgn og som så skal fungere som aftensmad. Og jeg synes simpelthen det er så ulækkert og er pisse bange for at blive syg (min kæreste ligeså - han har generelt nemt ved at få dårlig mave ).

Vi har prøvet at løse problemet ved at melde os til at lave maden (svært at få lov til, da min svigermor elsker at lave mad). Og når vi er på besøg sætter vi også ofte maden i køleskabet, hvilket ikke hjælper meget, da den bare bliver taget ud igen, når nogen lige skal have en portion. Ellers har jeg spist meget i smug og så sagt jeg ikke var så sulten til aftensmaden, men man bliver jo stadig nødt til at smage. 

Nu er jeg så gravid og indtil videre har vi ikke haft tid til at besøge dem, men nu skal vi til det igen. Og nu vil jeg under ingen omstændigheder spise de bakteriebomber, når der ligger en lille baby derinde. Og det bliver næppe heller bedre, når vi om lidt står med et barn, som på et tidspunkt skal spise rigtig mad, når vi er på besøg hos dem. 

I tænker nok, at vi bare skal sige noget til dem, men sagen kompliceres lidt af, at min kæreste er plejebarn og derfor føler sig lidt som en del af familien på et ydermandat. Han føler, han skylder dem alt. At han ikke skal kritisere dem, der tog ham ind som deres egen. Så han har ikke helt ligeså nemt ved det, som jeg f.eks. ville have ved at tage en svær diskussion med mine forældre.  

Så har I nogle gode "undskyldninger", som kan fungere som måde at få det sagt på, så vi ikke skal sige, at vi synes de er "ulækre". Overvejer noget med at lægen har gjort os opmærksomme på, at bakterier i forbindelse med baby. Eller at en af os har fået konstateret et tarmproblem, haha. Vil gerne have noget plausibelt, hvor vi samtidig holder bolden hos os selv...  Kunne selvfølgelig også spille hys-førstegangsmor-kortet. Ej ved det virkelig ikke. Når vi har prøvet at hinte til det, har de brugt som argument, at de aldrig er syge og at det derfor ikke er et problem... Så vi bliver nødt til at tage samtalen rigtigt. Men hvad skal indgangsvinklen være??? 

Tak fordi I læste med 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. november 2016

ninibadini

Det kan mine forældre også finde på, dog ikke i så vid udstrækning. Men de siger, at man førhen anbefalede at køle madrester ned til stuetemperatur inden det blev sat på køl. Noget med at varm mad i køleskabet kunne skade de andre varer i køleskabet. Tit har de så bare glemt at få det ind på køl efterfølgende så det godt kunne stå natten over.  Men i dag er anbefalingerne jo at mad skal køles ned så hurtigt som muligt. Vi fik en diskussion en dag, og siden har de ikke gjort det. 

Anmeld Citér

4. november 2016

Troldemommi

Kan i måske finde en brochure hvori der står hvordan madvarer skal opbevares, kan godt forstå du er ængstelig. 

Anmeld Citér

4. november 2016

KissMeKissMeKissMe

Tak for jeres svar. 
Er bare bange for at komme til at lyde for bedrevidende. 

Tror i forvejen nogle gange min svigermor synes jeg er lidt for meget en pæn uni-pige. 

Vil så gerne have en indgang til samtalen, så det ikke lyder som kritik... Men det er måske umuligt.  

Anmeld Citér

4. november 2016

S.S.Robin

KissMeKissMeKissMe skriver:

Tak for jeres svar. 

Tror i forvejen nogle gange min svigermor synes jeg er lidt for meget en pæn uni-pige. 

Vil så gerne have en indgang til samtalen, så det ikke lyder som kritik... Men det er måske umuligt.  

Jeg kan sagtens forstå Din frustration. Jeg har den selv med mine. Kunne man evt liste en pjece i deres postkasse? Så er det vel lidt anonymt 

Håber du får det løst. Og ellers så er det også helt okay med ærlig snak og sige hør her, det er ikke skide godt for hverken jeres eller vores helbred. Bakterierne yngler som gale i maden og jeg er pisse bange for at komme til at skade kommende barnebarn med de bakterier  

Anmeld Citér

5. november 2016

Mortilah

Tak for jeres svar. 

Åh ha.. dit indlæg kunne være skrevet af mig. Jeg kender ikke løsningen. Vil bare sige i er bestemt ikke alene i det dilemma.. oveni hygiejnen har vi problemet med massive mængder smagsforstærker i maden Aner ik hvordan jeg nogensinde skal få løst det thema. Bedst lykkedes det da jeg var på streng diæt grundet graviditetskiloerne... der medbragte jeg selv maden.. i dag havde de lavet noget jeg endte med at tage maden i hånden, stoppede det i min taske og smed det væk da jeg kom udenfor. Det var uspiseligt! - da svigermor/far var gået tilbød jeg på ny alle unger en mad.. alle lettede og sultne da alle synes maden var uspiselig men alle for höflige til at sige de SLET ik ka ha det...

Anmeld Citér

5. november 2016

KissMeKissMeKissMe

Mortilah skriver:

Åh ha.. dit indlæg kunne være skrevet af mig. Jeg kender ikke løsningen. Vil bare sige i er bestemt ikke alene i det dilemma.. oveni hygiejnen har vi problemet med massive mængder smagsforstærker i maden Aner ik hvordan jeg nogensinde skal få løst det thema. Bedst lykkedes det da jeg var på streng diæt grundet graviditetskiloerne... der medbragte jeg selv maden.. i dag havde de lavet noget jeg endte med at tage maden i hånden, stoppede det i min taske og smed det væk da jeg kom udenfor. Det var uspiseligt! - da svigermor/far var gået tilbød jeg på ny alle unger en mad.. alle lettede og sultne da alle synes maden var uspiselig men alle for höflige til at sige de SLET ik ka ha det...

Den med at smugle maden i håndtasken har jeg også lavet mange gange. 

Desuden tror de, at min livret er rugbrød med smør, fordi det altid er det jeg ender med at spise til frokost, når de andre spiser gårdsdagens lasagne som har overnattet på køkkenbordet. "Nej ellers tak, jeg ELSKER bare rugbrød med smør" - er meget brugt her. 

Men vildt, at der åbenbart er flere andre herinde som har oplevet noget lignende. Jeg har aldrig været i andre hjem, hvor det var kotume. Men det er nok ikke så unormalt alligevel...

Det er bare så svært at tage snakken, for man siger jo på en måde til folk, at man synes, de er ulækre. 

Anmeld Citér

5. november 2016

KissMeKissMeKissMe

S.S.Robin skriver:

Jeg kan sagtens forstå Din frustration. Jeg har den selv med mine. Kunne man evt liste en pjece i deres postkasse? Så er det vel lidt anonymt 

Håber du får det løst. Og ellers så er det også helt okay med ærlig snak og sige hør her, det er ikke skide godt for hverken jeres eller vores helbred. Bakterierne yngler som gale i maden og jeg er pisse bange for at komme til at skade kommende barnebarn med de bakterier  

Ja, må måske bare bruge min egen usikkerhed som ny mor som argument. Så holder vi den på egen bane. Vil så nødig træde nogen over tæerne, da mine svigerforældre virkelig er nogle skønne mennesker. 

En pjece virker nok ikke. For de mener, at folk/anbefalinger er hysteriske (inklusiv anbefalinger til gravide). 

Anmeld Citér

5. november 2016

Anonym

Det kender jeg alt for godt, og det er bare en SÅ svær situation. Her er svigermor en moderne kvinde på alle måder, men hun har bare elendig hygiejne i et køkken. 

Gammelt, muggent mad i køleskabet, parterer kylling på samme skærebræt som grøntsager og tørrer så bare lige af med en karklud.. som vel og mærke bare bliver skyllet og så brugt til alt andet. Det er SÅ klamt.

Min kæreste har som barn og ung haft massive maveproblemer og har været til alverdens undersøgelser.. pudsigt nok stoppede det, da vi flyttede sammen, og han kom væk fra mors køkken. Ahem.

Vi blev dog enige om, at vi blev nødt til at sige noget på en pæn måde. Vores barns helbred frem for alt. Det er primært min kæreste, der siger fra, men nej, hun tager det ikke pænt. Hun føler sig kritiseret og tager det meget personligt. Vi har dog stadig et rigtigt godt forhold til hende, selvom hun synes, vi er sippede.

Hun er nu til dels stoppet, når vi er der. Hun vil jo gerne have, at vi føler os velkome. Og på en eller anden måde er det vel også kun fair over for dem, at man siger til så de har muligheden for at ændre det. I dag laver vi primært mad, når vi er på besøg. Men vi tager nye klude, osv. fordi vi ikke stoler på hygiejnen ved det gamle.

Så sent som i sidste weekend havde hendes hundehvalp lavet en lort på gulvet. Helt fint og normalt, men hun tørrer den op med en klud, som hun blot lader ligge i vasken. Samme vask som hun fx renser kartofler i. Så ulækkert. Da min kæreste ville tage en ny klud, så skal vi jo straks høre, at hun jo havde skyllet den, og ja, så kommer en mindre konflikt.. men min datter skal altså IKKE have tørret sin højstol af med den klud. Så noglemte gange bliver man jo nødt til at tage konflikten..

Ja, der var ikke mange råd.. vi kæmper også. Ikke andet end at sige det så blidt som muligt. Og ja, så er man sippet.. men sådan må det være. Børns helbred først. De kan ikke selv sige noget.

Anmeld Citér

5. november 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Tak for jeres svar. 

Jeg synes, du lyder som en skøn og betænksom svigerdatter med stor respekt for dine svigerforældre! Cadeau for dét. 

Jeg forstår til fulde udfordringen og frygten for at såre og støde, og jeg ved simpelthen ikke, hvordan man lige serverer sådan en melding på en hensynsfuld måde. Som mor til voksne og halvvoksne unger med skiftende kærester, så kan jeg dog sige med sikkerhed, at jeg ville blive stødt, hvis en svigersøn/-datter troppede op med pjecer el. print fra nettet som argumentation/bevisførelse - det lugter af "Det her er altså almen viden!" og signalerer også, at vi ikke bare kan tale om tingene - der skal dokumentation og forberedt bevisførelse med. 

Til gengæld ville jeg ønske mig, at mine egne unger og ikke deres kærester var i stand til at sige til mig, at "Mor - er du klar over, at det er bakteriefælder, når du gør sådan?" - vi mødre kan som oftest tage imod lidt af hvert fra egne børn, så kunne du ikke bede din mand tage den med sin mor? Ikke som dit talerør, men han må da også kunne se problematikken. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.