Hej jeg tænker at det ikke behøver at være kampe.
De fleste ting gør hun jo som en fireårig som undersøger verden, om det er balancerende stearinlys, smækkende døre, om man får en is etc. Det hører sig alderen til.
I den undersøgelse hører også det relationelle spil. Der hvor jeg ser det tipper er, at du ikke helt har tilladt dig, at være en del af det, i respekt for deres og fordi du ikke vil skabe splid og hellere støtte. Det er helt fantastisk. Du skal så også bare lige kunne have det. Ellers kan du vel heller ikke se dig selv i samme hus senere.
Så hvis du ikke kan lide foderklappen i bilen, kan du jo godt sige - hov trunte den lyd generer mig, det må du godt lade være med, hov der flyver en ... hvor mange mon vi ser før far drejer næste gang.. Den der fokus ændring og lyst til kontakt, bare på noget andet, den er guld.
Selvfølgelig skal vi alle finde vores egen måde at sige tingene på, men hele pointen er, at du ikke behøver at skælde ud. Du siger bare, hvad du ikke bryder dig om, hvad du gerne vil have, og så indbyder du til hygge kontakt i noget du synes er i orden.
Det du nok mærker er at fireårige søger, hvor langt må jeg gå. Mærker de ikke hvor langt de må gå, bliver de nødt til at gå længere, for de undersøger jo verden.
Nogle af os kommer til ikke at vise hvor langt det er i orden at gå, fordi vi ved det ikke er godt at skælde ud. Og flere af os kender så ikke til andre måder end at skælde ud, når så det bliver for meget, hvilket det jo så gør hele tiden, fordi de netop undersøger.
Men forskning har i de sidste årtier givet gode bud på hvordan vi guider og viser når grænsen er her.
Og det er kort fortalt,
- Sig hvad du ikke bryder dig om inden du bliversur - Guide i hvad hun kan i stedet - Indbyd til god kontakt ved at starte en samtale op, hvis det passer ind.
Gør det i det små, på tidspunkter hvor du tror det ikke gir den største scene. Og hvor det påvirker dig, som døre, klapren i bilen. Og lad dem om det der usunde, som kan være ærgerligt at se på. Du kan jo sagtens holde den på dig selv, og sige at sådan ser du det ikke, hvis I en dag får et barn sammen.
Held og lykke med det hele
Gitte Gjedsted - Psykoterapeut www.gittegjedsted.dk